PEZHVAKEIRAN.COM ثبت ۴۰ هزار مرگ اضافی در تابستان، مجموع قربانیان نزدیک ۳ برابر آمار رسمی
 

ثبت ۴۰ هزار مرگ اضافی در تابستان، مجموع قربانیان نزدیک ۳ برابر آمار رسمی
آمار واقعی کرونا در ایران 

پرستاری در ایران

پرستاران، پزشکان و دیگر کارکنان درمانی در ایران می‌گویند همه‌گیری کرونا و مشکلاتی چون عدم پرداخت دستمزد آنها را فرسوده کرده

آمار مجموع درگذشتگان در تابستان ۱۳۹۹ در ایران حاکی از ثبت بیش از ۴۰ هزار مرگ اضافی در سه ماهه تابستان است.

به این ترتیب مجموع قربانیان کووید-۱۹ در ایران از آغاز شیوع تا پایان شهریور ماه می‌تواند به ۶۵ هزار نفر برسد، که ۲/۷ برابر آمار رسمی تا پایان تابستان است.

تنها در استان تهران نزدیک به ۱۴ هزار مرگ اضافی ثبت شده است. استان‌های اردبیل، خوزستان، همدان و کردستان هم به نسبت جمعیتشان بیشترین تعداد مرگ‌ومیر را داشته‌اند.

پیش از این گزارش‌های قبلی سازمان ثبت احوال و همچنین اطلاعات بیماران و درگذشتگان کرونا که به بی‌بی‌سی فارسی درز کرده بود، نشان می‌داد که آمار واقعی درگذشتگان کرونا نزدیک به سه برابر آمار رسمی است.

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت ایران نیز چندی پیش اذعان کرد که آمار واقعی بیش از دو برابر آمار رسمی است.

رشته گزارش کرونا

Banner

چه اطلاعات تازه‌ای درباره آمار کرونا داریم؟

سازمان ثبت احوال در ایران گزارشی از کل مرگ‌های ثبت‌شده در تابستان، به تفکیک جنس و استان، منتشر کرده است.

مقایسه این گزارش با آمار سال‌های گذشته نشان می‌دهد که مجموع مرگ‌های ثبت‌شده در سه ماهه تابستان نسبت به دوره مشابه در سال‌های گذشته ۴۰ هزار مورد بیشتر بوده است.

برآورد مرگ‌ومیر اضافی، که بر مبنای اختلاف با نرخ معمول و مورد انتظار مرگ‌ومیر در شرایط غیربحرانی در یک جمعیت به خصوص تعریف می‌شود، برای تعدیل کم‌شماری درگذشتگان در شرایط بحرانی، نظیر بروز بیماری واگیر، قحطی یا امثال آن استفاده می‌شود.

اطلاعات جدید چه می‌گوید؟

گزارش سازمان ثبت احوال از مجموع درگذشتگان در تابستان ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که مجموع قربانیان کرونا در این سه ماه می‌تواند تا بیش از ۴۰ هزار نفر باشد.

نمودار مرگ اضافی کرونا

این در حالی است که وزارت بهداشت ایران در آمار رسمی خود تنها ۱۵ هزار و ۳۳ مورد مرگ در اثر به کووید-۱۹ را در تابستان اخیر اعلام کرده است.

در عین حال اطلاعات بیماران و درگذشتگان کرونا که به بی‌بی‌سی فارسی رسیده بود نشان می‌داد که تعداد واقعی درگذشتگان تنها در تیر ماه بیش از ۱۰ هزار نفر بود.

مقایسه این آمار واقعی با گزارش اخیر سازمان ثبت احوال نشان می‌دهد که در مرداد ماه و شهریور ماه شمار درگذشتگان روندی افزایشی داشته است.

این در حالی است که آمار رسمی وزارت بهداشت از درگذشتگان روزانه تا نیمه شهریور ماه روندی کاهشی داشت و تا پایان شهریور هم به اوج آن در تیر ماه نرسید.

عزاداری در کرونا

توضیح تصویر،

در مجموعه ۵ مرداد مراسمی برگزار شده که برخی حاضران ماسک ندارند و فاصله‌گذاری را رعایت نکرده‌اند

دولت ایران در ماه‌های مرداد و شهریور با وجود هشدارهای قبلی حاضر به لغو مناسک مذهبی نشد و مراسم عزاداری شیعیان در محرم با وجود شیوع کرونا در سراسر ایران برگزار شد.

تصاویر منتشرشده از عزاداری‌های محرم همزمان با کرونا نشان می‌داد که در بسیاری از موارد حاضران ماسک نداشتند و فاصله‌گذاری را رعایت نمی‌کردند.

برگزاری کنکور و مسافرت‌های تابستانی از دیگر عواملی است که می‌تواند مرگ‌ومیر بیشتر در مرداد و شهریور، نسبت به تیر ماه را توضیح دهد.

از نکات جالبی که می‌توان از گزارش سازمان ثبت احوال استنباط کرد این است که استان گیلان به نسبت جمعیتش یکی از پایین‌ترین آمار قربانیان کرونا را در تابستان داشته است.

این در حالی است که گیلان در کنار قم از استان‌هایی بود که بیشترین ضربه انسانی را از شیوع کووید-۱۹ خوردند.

قربانیان کرونا در تابستان. آمار مرگ‌ومیر اضافی در استان‌های ایران.  .

 

منبع:بی بی سی