ماجرای استرداد مدیر عامل پیشین بانک سرمایه

آرش حسن‌نیا
  • روزنامه‌نگار
 
ایران
 

۱۶ ماه طول کشید تا مقام‌های قضایی اسپانیا و پلیس بین‌الملل مجاب شوند علیرضا حیدرآبادی‌پور را به ایران مسترد کنند. خرداد ماه پارسال بود که نماینده دادستان تهران از بازداشت متهم متواری پرونده بانک سرمایه در اسپانیا خبر داده بود.

مرکز رسانه قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران از علیرضا حیدرآبادی پور با عنوان "یک مجرم بزرگ اقتصادی" یاد کرده است.

تلویزیون دولتی ایران هم شامگاه چهارشنبه ۲۳ مهرماه، تصاویری را از لحظه پیاده شدن یکی از متهمان پرونده فساد در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی پخش کرد. به گزارش رسانه‌های ایران "علیرضا حیدرآبادی‌پور"، "مدیرعامل فراری بانک سرمایه" به ایران بازگردانده شد.

بیشتر بخوانید:

علیرضا حیدرآبادی‌پور، مدیرعامل پیشین بانک سرمایه بود، بانکی که ماه‌هاست نامش در دادگاه‌های متعددی بر سر زبان‌هاست، تاکنون شماری از مسئولین پیشین این بانک و افراد مرتبط با تخلفات بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان محاکمه و محکوم شده‌اند و همچنان پرونده‌های دیگری از تخلفات روی داده در این بانک در دست بررسی است.

علیرضا حیدرآبادی پور، در بهمن ۱۳۹۴ به مدیرعاملی بانک سرمایه منصوب شد اما مدیریت او بر بانک بحران‌زده سرمایه فقط حدود پنج ماه به طول انجامید و آقای حیدرآبادی پور در خرداد ۹۵، از این سمت برکنار شد.

علیرضا حیدرآبادی پور در مرحله تحقیقات مقدماتی پرونده رسیدگی به اتهاماتش در حالی که با وثیقه‌ای ۵ میلیارد تومانی آزاد بود در اواخر سال ۹۷ از ایران خارج شد.

اتهامات مدیرعامل پیشین بانک سرمایه در دادگاهی که در تابستان سال ۹۸ برگزار شد اخلال در نظام اقتصادی از طریق خیانت در امانت و تحصیل مال نامشروع اعلام شد، اما از آنجا که از ایران خارج شده بود در آن دادگاه حضور نداشت.

وکیل آقای حیدرآبادی پور دلیل متواری شدن موکلش را "ترس از مجازات" اعلام کرد و تاکید کرده بود: "نمی‌شود این را از دید منفی بررسی کرد. او سابقه ۳۰ ساله و تحصیلات دکتری دارد و بعید به نظر می‌رسد به خاطر ۴۶۰ میلیون تومان حیثیت خود را از بین ببرد."

ایران
توضیح تصویر،

وکیل آقای حیدرآبادی پور دلیل متواری شدن موکلش "ترس از مجازات" اعلام کرد

وکیل مدیرعامل پیشین بانک سرمایه گفته بود: "احساس می‌کنم موکلم در این موارد سوءنیت نداشته و از ریاست دادگاه با توجه به اصل برائت، تقاضای صدور برائت برای موکلم را دارم."

وکیل علیرضا حیدرآبادی پور دو ماه بعد در یکی از جلسات بعدی دادگاه در شهریورماه ۹۸ دلیل بازنگشتن موکل خود به ایران و غیبت او در دادگاه را "بیماری حاد" دختر آقای حیدرآبادی پور و بستری بودنش در بیمارستانی در بارسلونا اعلام می‌کند.

و با توجه به مسدود بودن حساب‌های آقای حیدرآبادی پور امکان پرداخت هزینه‌های بیمارستان را ندارد. وکیل مدیرعامل پیشین بانک سرمایه در عین حال از او حتی نامه‌ای از نماینده حقوقی بیمارستان را به دادگاه ارائه کرد که نشان می‌داد آقای حیدرآبادی پور از بابت درمان دخترش حدود ۴۵ هزار یورو بدهکار است دادگاه درخواست می‌کند تا دادگاه ترتیبی بدهد تا موکلش بتواند این هزینه‌ها را پرداخت کند.

اما با توضیح نماینده سازمان بازرسی در دادگاه مشخص شد که حیدرآبادی پور علاوه بر ۴۶۰ میلیون تومانی که از شرکت "سایه گستر" دریافت داشته "۳۰۰ میلیون تومان" هم از بانک سرمایه دریافت کرده است.

ایران
توضیح تصویر،

نماینده دادستان در دادگاه تاکید کرده بود که "دست متهم حیدرآبادی پور به همراه امامی و بخشایش در یک سفره بوده است."

به باور نماینده دادستان، آقای حیدرآبادی پور "به دستور برخی‌ها از کشور خارج شد."

رسول قهرمانی در توضیح عملکرد حیدرآبادی پور به عنوان مدیرعامل و عضو هیات مدیره بانک سرمایه گفت: "اولین حرکت به سمت ضمانت‌نامه در بانک سرمایه توسط متهم حیدرآبادی پور انجام شده است او قبل از آمدن به بانک سرمایه مدیرعامل شرکت آتیه صبا بود."

به گفته نماینده دادستان "متهم حیدرآبادی پور و آقای [علی] بخشایش [عضو پیشین هیات مدیره بانک سرمایه] در شرکت آتیه صبا ضمانت نامه تقاضا می‌کنند که به نام هرمز پاسارگاد تصویب می‌شود و بعد از آن حیدرآبادی پور و بخشایش با شرکت محمد امامی [تهیه‌کننده سریال شهرزاد و از متهمان پرونده دیگری مرتبط با بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان] قرارداد کارگزاری امضا می‌کنند و او از طریق ضمانت‌نامه قیر دریافت می‌کند که هنوز تسویه نشده است."

نماینده دادستان در آن دادگاه تاکید کرده بود که "دست متهم حیدرآبادی پور به همراه امامی و بخشایش در یک سفره بوده است و او مدیر عاملی است که با تیم شبکه عنکبوتی فساد مرتبط بود و کار می‌کرد."

در نهایت علیرضا حیدرآبادی پور در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران در نظام اقتصادی کشور با اتهامات "اخلال در نظام اقتصادی از طریق خیانت در امانت و تحصیل مال نامشروع" به طور غیابی به ۱۲ سال حبس محکوم شد.

ایران
توضیح تصویر،

رسول قهرمانی نماینده دادستان تهران

چگونه علیرضا حیدرآبادی پور توانست بر کرسی مدیر عاملی بانک سرمایه بنشیند؟

نگاهی به سوابق کاری آقای حیدرآبادی‌پور نشان می‌دهد که او سابقه‌ای طولانی در نظام اداری ایران داشته است. او پیش از آنکه به مدیرعاملی بانک سرمایه منصوب شود دوره‌ای طولانی در بانک سپه به عنوان مدیر حراست این بانک فعالیت داشت، پس از آن به عنوان عضو ناظر و نماینده بانک سپه در شرکت‌های وابسته به این بانک منسوب شد. علیرضا حیدرآبادی پور در ماه‌های پایان خدمت در بانک سپه در سال ۱۳۹۰عضو هیات مدیره بانک سپه بود.

دیگر تجربه مدیریت بانکی آقای حیدرآبادی‌پور، عضویت در هیات مدیره "بانک گردشگری" بود که به نمایندگی از شرکت "فراز عمران آریانا" در هیات مدیره این بانک حضور داشت.

علیرضا حیدرآبادی پور گذشته از سوابق بانکی، در سال‌های گذشته تجربه عضویت در هیات مدیره شماری از شرکت‌های صنعتی و پتروشیمی را نیز در کارنامه دارد. آقای حیدرآبادی پور در اواخر سال ۹۰ ریاست هیات مدیره گروه صنعتی بارز (لاستیک بارز) را برعهده داشت.

نایب رئیسی در هیات مدیره شرکت "پترو تجارت هرمزان" در سال ۹۲، ریاست بر هیات مدیره شرکت "فولاد اکسین خوزستان" به نمایندگی از "شرکت لوله‌سازی اهواز" در سال ۹۲، و عضویت در هیات مدیره شرکت "پترو امید آسیا" از دیگر سمت‌ها و عناوینی است که علیرضا حیدرآبادی پور تا پیش از رسیدن به مدیریت عاملی بانک سرمایه داشته است.

مدیرعامل پیشین بانک سرمایه در سال ۹۳ در شرکت "کاوند نهان زمین" به نمایندگی از شرکت "صنعتی و معدنی گل‌گهر" ریاست بر هیات مدیره را عهده دار شد.

ایران
توضیح تصویر،

مدیرعامل پیشین بانک سرمایه، سابقه طولانی در نظام اداری ایران داشته

اما حضور آقای حیدرآبادی پور در شرکت "سرمایه‌گذاری آتیه صبا" در سال‌های ۹۴ و ۹۵ فصل دیگری از فعالیت‌های اوست، شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا از هلدینگ‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری است که در زمینه‌های گردشگری، صنعت و معدن و حمل و نقل فعالیت دارد.

حیدرآبادی پور به عنوان نماینده این شرکت در هیات مدیره شرکت "گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری" به عنوان نایب رییس هیات مدیره معرفی شد و در همین دوره کاری با علی بخشایش دیگر متهم پرونده بانک سرمایه آشنا شد.

در تیرماه سال ۹۴، شرکت سهامی خاص "توسعه فرآوری صنایع و معادن سیرجان" تاسیس شد، آقای حیدرآبادی‌ پور به عنوان نماینده شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا در نخستین هیات مدیره این شرکت عضویت داشت، مهدی جهانگیری کوهشاهی، نایب رییس شرکت تازه تاسیس بود که به نمایندگی از شرکت مجتمع فولاد صنعت بناب در آن هیات مدیره عضویت داشت.

مهدی جهانگیری، برادر اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی است که در مهرماه سال ۹۶ در کرمان و از سوی سپاه ثارالله این استان بازداشت شد، بر اساس اظهارات مقام‌های قضائی، مهدی جهانگیری، که آن زمان رئیس گروه مالی گردشگری و نایب رییس اتاق بازرگانی تهران بود، به اتهام فساد مالی بازداشت شده بود.

یک سال بعد حیدرآبادی پور به نایب رئیسی شرکت توسعه فرآوری صنایع و معادن سیرجان برگزیده شد.

علاوه بر اینها آقای حیدرآبادی در دوره‌ای که عضو هیات مدیره و مدیرعامل بانک سرمایه بود در شرکت‌های "صرافی سرمایه" و "توسعه ساختمان سرمایه" نیز سمت‌ها و عناوینی در هیات مدیره آنها داشت.

پرونده بانک سرمایه از حیث شمار مدیران درگیر با تخلف و فساد و تعدد پرونده‌های تشکیل شده به رکوردی کم‌سابقه در تاریخ بانکداری چهار دهه گذشته ایران بدل شده است، محمدرضا خانی، پرویز احمدی، خیراله بیرانوند، بهمن خادم، مهرداد باقری، محمدرضا توسلی، پرویز کاظمی، یاسر ضیایی شیرکلایی، شهاب‌الدین غندالی، علی بخشایش و علیرضا حیدرآبادی پور از جمله مدیران بانک سرمایه بوده‌اند که در پرونده‌های اخیر نام آنها به عنوان متهم مطرح شده، در دادگاه محکوم شده و بعضا زندانی شده‌اند.

گذشته از این، به ادعای رسانه‌های داخل ایران، استرداد علیرضا حیدرآبادی پور نخستین نمونه از همکاری پلیس اینترپل در باز گرداندن یک متهم اقتصادی در چهل سال گذشته است که این رکورد را هم می‌توان به نام بانک سرمایه سنجاق کرد.

منبع:بی بی سی