PEZHVAKEIRAN.COM دو تن از زنان امضاکننده بیانیه استعفای خامنه‌ای به زندان فرا خوانده شدند
 

دو تن از زنان امضاکننده بیانیه استعفای خامنه‌ای به زندان فرا خوانده شدند

شهلا جهانبین (سمت راست تصویر) و شهلا انتصاری- عکس: هرانا

شهلا جهانبین (سمت راست تصویر) و شهلا انتصاری- عکس: هرانا

دو تن از زنان امضا کننده بیانیه دوم زنان داخل ایران برای استعفای علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، جهت گذراندن دوران محکومیت خود به واحد اجرای احکام دادسرای اوین فراخوانده شدند.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی روز پنج‌شنبه ۲۴ مهرماه گزارش داد که شهلا جهانبین و شهلا انتصاری دو تن از زنان امضا کننده بیانیه استعفای خامنه‌ای که مهر ماه ۱۳۹۸ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ایمان افشاری، هر یک به چهار سال و دو ماه زندان و دو سال ممنوعیت از عضویت در احزاب، دستجات سیاسی و اجتماعی محکوم شده بودند، روز چهارشنبه، طی تماس تلفنی به واحد اجرای احکام دادسرای اوین احضار شدند.

این گزارش می‌گوید حکم صادر شده برای این دو فعال مدنی به دلیل عدم وجود سابقه کیفری و مادر بودن، به ۴۴ ماه حبس تعزیری تقلیل یافت. همچنین «این حکم با عدم اعتراض و تسلیم به رای به ۳۳ ماه حبس کاهش پیدا کرد که با استناد به ماه ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۲۷ ماه حبس در خصوص هر یک از آنها قابل اجرا خواهد بود».

ارگان خبری فعالان حقوق بشر، هرانا، نیز همزمان با انتشار فرا خوانده شدن شهلا جهانبین و شهلا انتصاری به زندان اوین، گزارش داده است خانم جهانبین در تاریخ ۲۲ آبان ۹۸ و خانم انتصاری در تاریخ ۱۹ آبان ۹۸ هرکدام با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شده بودند.

خرداد پارسال ۱۴ نفر از فعالان مدنی و سیاسی داخل ایران با انتشار بیانیه‌ای خواستار استعفای علی خامنه‌ای شدند و در پی درخواست آنها، ۱۴ زن کنشگر مدنی و سیاسی نیز با انتشار بیانیه‌ای درخواست مشابهی را از رهبر جمهوری اسلامی کردند.

به غیر از خانم جهانبین و انصاری، گیتی پورفاضل وکیل دادگستری و زهرا جمالی نیز در ارتباط با نامه درخواست استعفای علی خامنه‌ای هر کدام به چهار سال و دو ماه زندان و «به مدت دو سال ممنوعیت در عضویت در احزاب، دستجات سیاسی و اجتماعی» محکوم شده‌اند.

خانم پورفاضل نیز با سپردن ۵۰۰ میلیون تومان وثیقه آزاد شده، اما خانم جمالی که شهریور ماه ۱۳۹۸، در منزل خواهرش بازداشت شده بود، کماکان در بند زنان زندان اوین به سر می‌برد.

شهلا انتصاری، نصرت بهشتی، فرشته تصویبی، پروا (سکینه) پاچیده، گیتی پورفاضل، زهرا جمالی، شهلا جهان‌بین، عزت جوادی‌حصار، فاطمه سپهری، مریم سلیمانی، سوسن طاهرخانی، فرنگیس مظلوم، نرگس منصوری و کیمیا نوروزی‌ صابر ۱۴ زنی هستند که نامهٔ ۱۴ نفرهٔ دوم (زنان داخل ایران) را در اعتراض به «آپارتاید جنسی» موجود در حکومت ایران امضا کرده‌ و خواستار «استعفای خامنه‌ای، گذار از نظام جمهوری‌ اسلامی و تدوین قانون اساسی جدید شده‌اند».

احضار زنان امضا کننده بیانیه برای تحمل حبس در حالی است که طی روزهای گذشته شیوع کرونا در ایران به شدت اوج گرفته و نگرانی‌های زیادی از ابتلای محکومین سیاسی و مدنی در زندان‌ها به این ویروس منتشر شده است.

منبع:پژواک ایران