بازداشت شش فعال مدنی و کارگری

دست‌کم شش فعال مدنی حوزه کارگری روز گذشته بازداشت شدند. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۱۵ مهر شبنم آشوری، اندیشه صدری، واله زمانی، الوار قلی‌وند، ندا پیرخضرانیان و آرش جوهری را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند. پنج‌شنبه ۱۰ مهر ماه نیز آرمان اسماعیلی، فعال مدنی در لاهیجان، بدون ارائه حکم قضایی بازداشت شد.

رانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از بازداشت این فعالان مدنی خبر داد. بنا بر گزارش‌ها بازداشت‌های روز گذشته در تهران توسط مأموران وزارت اطلاعات صورت گرفته است. هنوز از محل نگهداری بازداشت‌شدگان اطلاعی در دست نیست.

اندیشه صدری، فعال اجتماعی و دانش آموخته هنر، واله زمانی، فعال کارگری، شبنم آشوری، مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه آگاهنامه، الوار قلی‌وند، ندا پیرخضرانیان و آرش جوهری، فعالان اجتماعی هستند که در حوزه مسائل و مطالبات کارگران فعالیت دارند.

مأموران در حین بازداشت واله زمانی، الوار قلی‌وند و شبنم آشوری اقدام به تفتیش منزل این شهروندان کرده و برخی از وسایل شخصی آنان را ضبط کرده و با خود بردند.

واله زمانی پیش از این نیز سابقه بازداشت به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز مدنی را دارد.

شبنم آشوری، متولد ۱۳۶۶، متأهل، ساکن تهران و مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه آگاهنامه است. این نشریه یک دو ماهنامه اجتماعی سیاسی با محوریت مسائل و مطالبات کارگران است.

در همین حال پنجشنبه ۱۰ مهرماه، آرمان اسماعیلی، فعال مدنی و پژوهشگر حوزه‌ موسیقی، توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری خود در لاهیجان، بدون ارائه حکم قضایی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. مأموران پس از بازداشت او اقدام به تفتیش منزلش کرده و برخی از وسایل شخصی از جمله لپ‌تاپ و کتاب‌های متعلق به او و خانواده‌اش را ضبط و با خود بردند. به گفته خانواده آٰرمان اسماعیلی، او در حال حاضر بیمار است و نیاز مبرم به رسیدگی تخصصی پزشکی دارد.

هم‌زمان پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری ساکن بندر کیاشهر گیلان نیز به ۳۸ سال زندان محکوم شده است. او ۳۱ خردادماه توسط مأموران امنیتی همراه با ضرب و شتم بازداشت و پس از پایان مراحل بازجویی به زندان ازبرم لاهیجان منتقل شد. اتهام‌‌های وارده به او «تبلیغ علیه نظام، تحریک مردم به اعمال خشونت‌آمیز، راه‌اندازی جمعیتی، توهین و اهانت به انبیا، توهین به مقدسات و ائمه و توهین به رهبری» از طریق نوشته‌های او در فضای مجازی عنوان شده است.

منبع:پژواک ایران