سازمان‌های مدافع حقوق بشر: ایران باید زندانیان عقیدتی ـ سیاسی زن را آزاد کند

در پی افزایش نگرانی‌ها از شیوع بیماری کوویدـ۱۹ در زندان‌های ایران، ۲۲ سازمان مدافع حقوق بشر بین‌المللی با انتشار یک نامه سرگشاده، خواستار آزادی فوری زندانیان عقیدتی ـ سیاسی زن در زندان‌های جمهوری اسلامی شدند. این سازمان‌ها از دولت‌ها و دیگر نهادهای حقوق بشری خواسته‌اند که به منظور نجات جان زندانیان سیاسی ـ عقیدتی زن و دیگر زندانیان سیاسی در ایران، بر دولت جمهوری اسلامی فشار آورند.

نامه سرگشاده درخواست فوری آزادی زندانیان عقیدتی ـ سیاسی زن در زندان های جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه ۳ اردیبهشت/ ۲۲ آوریل، به امضای  فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، مرکز رائول ولنبرگ، خانه آزادی، انجمن برندگان جایزه حقوق بشر پارلمان اروپا (ساخاروف)، کانون مدافعان حقوق بشر ایران و چندین سازمان حقوق بشری دیگر، درآمد.

این سازمان ها از دولت‌ها، نهاد های بین المللی، رسانه ها و سازمان ملل متحد خواسته‌اند که با توجه به خطر جدی شیوع ویروس کرونا در زندان‌های ایران، بر مسئولان دولت جمهوری اسلامی فشار آورند تا زندانیان عقیدتی ـ سیاسی زن را هرچه زودتر آزاد کنند. 

در این نامه سرگشاده با اشاره به وضعیت بد زندان‌های ایران، آمده است که هیچ گونه امکانات پزشکی ـ بهداشتی در بندِ زنانِ زندانِ اوین که اغلب زندانیان عقیدتی ـ سیاسی زن در آن بسر می‌برند، وجود ندارد. نویسندگان این نامه تصریح کرده‌اند که زندانیان عقیدتی ـ سیاسی بیشتر از زندانیان عادی در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند، زیرا شکنجه، محرومیت از درمان، اعتصاب غذاها و بدرفتاری‌های دیگر وضعیت آنها را بدتر می‌کند.

نام ۵۰ زن زندانی از جمله ۱۹ زندانی در زندان اوین (نسرین ستوده، فریبا عادلخواه، کیلی مور گیلبرت، مژگان کشاورز، صبا کرد افشاری، راحله احمدی، یاسمین آریانی، منیره عربشاهی، آتنا دائمی، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مریم اکبری منفرد، سامانه نوروزی مرادی، نگین قدمیان، زهرا زهتابچی، رضوانه خان بیگی، الهامی برمکی، مریم حاج حسینی، مریم ابراهیمی وند) و ۳۱ زن در دیگر زندان‌های ایران در این نامه ضمیمه شده است. زنان زندانی که نامشان در این فهرست آمده است، پژوهشگر، استاد دانشگاه، مدافع حقوق بشر، نویسنده، هنرمند، وکیل و فعال محیط زیست هستند. این فهرست شامل زندانیان زن ایرانی دوتابیعتی و همچنین خارجی نیز می‌شود.   

نویسندگان این نامه سرگشاده با تأکید بر وضعیت بد نگهداری زندانیان در ایران، بر حبس ۱۹ تن از زندانیان عقیدتی ـ سیاسی زن در زندان اوین در یک اتاق اشاره می کنند. در حالیکه آمار مرگ ومیر ناشی از بیماری کوویدـ۱۹ در ایران بالا گزارش شده است، تا کنون دست کم ۱۰ زندانی در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را ازدست داده‌اند. نویسندگان این نامه همچنین تأکید کرده‌اند که کنترل و تأیید آمار جانباختگان ویروس کرونا امکان‌پذیر نیست، زیرا دولتمردان ایران به ناظران مستقل خارجی، اجازه ورود به زندان‌های این کشور را نمی‌دهند.      

پیش از انتشار این نامه، روز دوشنبه ۲۰ آوریل، مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا با انتشار یک پیام توییتری خواستار آزادی زندانیان سیاسی در زندان های ایران شده بود. وی در این پیام توییتری نوشته بود: «ما نیز همصدا با گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل متحد، از ایران می خواهیم که فوراً همه زندانیان سیاسی ـ عقیدتی که در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند را آزاد کند». 

گفتنی است، هفته گذشته گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه ای خواستار آزادی فوری همه زندانیان سیاسی ـ عقیدتی شده و گفته بودند این زندانیان در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند.

در پی شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران، قوه قضاییه این کشور، خبر مرخصی حدود ۱۰۰ هراز زندانی، از جمله زندانیان عقیدتی ـ سیاسی که احکام کمتر از پنج سال داشتند را تأیید کرد. از آن زمان تا کنون، بارها نهادهای دفاع از حقوق بشر خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط تمامی زندانیان عقیدتی ـ سیاسی در ایران شده‌اند. با این حال، علیرغم اینکه در روزهای اخیر خبر ابتلای چندین زندانی عقیدتی ـ سیاسی به ویروس کرونا تأیید شده است، اما قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران همچنان از اعزام این زندانیان به مرخصی جلوگیری می‌کند.

منبع:رادیو فرانسه