مصطفی سلیمی که از زندان سقز فرار کرده بود، اعدام شد

محمد جباری، دادستان عمومی و انقلاب اسلامی استان کردستان تایید کرده که حکم اعدام حکم مصطفی سلیمی که اخیرا از زندان سقز همراه با گروه دیگری از زندانیان فرار کرده بود، اجرا شده است.

سازمان حقوق بشر ایران پیش از این گزارش داده بود که مصطفی سلیمی پس از فرار از زندان سقز، وارد اقلیم کردستان عراق شده بود اما آنجا بازداشت و از سوی مقام های اقلیم کردستان تحویل ایران شد اما دادستان کردستان گفته است "ماموران انتظامی با همکاری مردم بانه و سقز" او را دستگیر کردند.

فرار دسته‌جمعی از زندان سقز؛ رئیسی: با مقصران برخورد شود

۲۳ زندانی از زندان پارسیلون خرم‌آباد گریختند

مصطفی سلیمی صبح امروز به وقت محلی در زندان سقز اعدام شده است. نهادهای حقوق بشری پیش از این از احتمال اعدام قریب الوقوع وی ابراز نگرانی کرده بودند.

ده ها نفر از زندانیان در سقز در هشتم فروردین امسال از زندان فرار کردند. مصطفی سلیمی که امروز اعدام شده ۱۰ روز پیش در اختیار مقام های زندان قرار گرفته بود.

زندان سقز یکی از بازداشتگاه هایی است که پس از شیوع ویروس کرونا در ایران، محل اعتراض قرار گرفته بود. زندانیان به دلیل مخالفت با مرخصی شان و در اعتراض به وضعیت بهداشتی نامناسب، دست به فرار از آن زدند. برخی از این افراد دستگیر شدند.

خبرگزاری های ایران می گویند که مصطفی سلیمی، طراح اصلی فرار بازداشت شدگان از زندان سقز بوده است. سقز یکی از بیشترین آمار ابتلا به ویروس کرونا را در استان کردستان دارد.

مصطفی سلیمی فروردین ۱۳۸۲ به اتهام حمله مسلحانه به مرکز فرماندهی نیروی انتظامی سقز که به مرگ دو نفر انجامید، دستگیر شده بود.

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه ایران امروز ۲۳ سوم فروردین از قول دادستان کردستان گفته است که حکم اعدام مصطفی سلیمی در سال ۸۳ در شعبه اول دادگاه انقلاب سقز صادر و در دیوان عالی کشور در تاریخ ۱۶ اسفند ۸۳ تایید شده بود.

محمد جباری گفته "در فاصله محکومیت قطعی و اجرای حکم چندین مرحله قانونی طی شده است، پرونده وی بعد از محکومیت قطعی به حکم اعدام، در سه مرحله در کمیسیون عفو بررسی شد و شرایط قانونی برای عفو احراز نشد و در دو مرحله هم درخواست اعاده دادرسی مطرح و رد شد".

در هفته‌های گذشته قوه قضائیه ایران برای پیشگیری از شیوع گسترده کرونا و کاستن از جمعیت زندان‌ها، با آزادی موقت و عفو ده‌ها هزار زندانی موافقت کرده بود.

منبع:بی بی سی