امیر چمنی

امیر چمنی اما پس از مراجعه به مرکز پلیس فتا در تبریز در یک تماس تلفنی کوتاه با خانواده، از بازداشت و انتقالش به دادستانی تبریز خبر داد.

عمده فعالیت‌های چمنی به عنوان یکی از فعالان سیاسی در شهر تبریز در زمینه خبررسانی و دفاع از حقوق اقشار فرودست شهری، کارگران و کودکان کار است.

او آخرین بار در مرداد ماه سال ۱۳۹۷ توسط مأموران اطلاعات سپاه در تبریز بازداشت و در دادگاه انقلاب این شهر به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام به ‌نفع گروه‌های مخالف نظام» به تحمل شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.

امیر چمنی یک ‌بار دیگر و در دی ‌ماه سال ۱۳۹۱ توسط مأموران وزارت اطلاعات در منزل شخصی خود در تبریز بازداشت شده بود که در تاریخ ۱۵ تیر ماه ۱۳۹۲ از سوی دادگاه انقلاب تبریز بابت اتهامات «توهین به رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به حبس و شلاق محکوم شد. او پس از یک سال و با پایان محکومیت خود در مهر ماه ۹۲ از زندان تبریز آزاد شد.

امیر چمنی در بازداشت‌های قبلی خود به‌ مدت طولانی در سلول انفرادی نگهداری شده و توسط مأموران امنیتی مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته است.

همچنین شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری تبریز در سال ۹۲ حکم ۴۰ ضربه شلاق را در مورد او به اجرا گذاشت.

امیر چمنی در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد تبریز و دانشجوی کارشناسی حقوق دانشگاه پیام نور این شهر است.

تحت پیگرد قرار دادن و بازداشت فعالان مدنی و سیاسی در ایران در حالی در دستور کار نهادهای امنیتی و قضائی قرار گرفته که هم اکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها و ناتوانی مقامات قضایی و مسئولان زندان در اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه و درمانی، جان بسیاری از زندانیان از جمله زندانیان سیاسی در خطر قرار گرفته است.