PEZHVAKEIRAN.COM کارنامه قوه قضائیه یک‌ماه پس از اعلام رسمی شیوع کرونا
 

کارنامه قوه قضائیه یک‌ماه پس از اعلام رسمی شیوع کرونا

در حالی که در یک‌ماه گذشته شیوع کرونا در بیشتر زندان‌های ایران محرز شده و چندین سازمان حقوق بشری خواستار آزادی زندانیان سیاسی در ایران شده‌اند، مقامات قضائی ایران با «امنیتی» قلمداد کردن اتهام‌های بسیاری از زندانیان سیاسی و با تعیین پیش‌شرط احکام زندان کمتر از پنج سال برای استفاده از حق مرخصی، بدون در نظر گرفتن خطر شیوع کرونا در زندان‌ها همچنان از اعزام بسیاری از زندانیان سیاسی به مرخصی خودداری می‌کنند.

در همین زمینه: بحران کرونا- ادامه مقاومت‌ها برای دادن مرخصی به زندانیان سیاسی

بر اساس گزارش‌های رسیده و به دنبال پیگیری خانواده ‌های زندانیان سیاسی و فعالان حقوق بشر، تاکنون تنها با اعزام به مرخصی تعداد محدودی از زندانیان سیاسی موافقت شده است. این در حالی است که مقامات قضائی ایران ادعا می‌کنند که بیش از نیمی از زندانیان سیاسی از حق مرخصی خود در روزهای اخیر استفاده کرده‌اند.

در همین راستا و با وجود مثبت اعلام شدن تست کرونای دست‌کم یک نفر در زندان قرچک ورامین در روزهای گذشته، بسیاری از زندانیان سیاسی زن محبوس در این زندان همچنان با کارشکنی و مخالفت مسئولان قوه قضاییه موفق به استفاده از حق مرخصی نشده‌اند.

گلرخ ابراهیمی ایرایی، مرجان داوری، مریم علی‌شاهی، رها احمدی، لیلا میرغفاری، مریم ابراهیم‌وند، مژگان اسکندری، سمیرا هادیان، گیتا حر، مریم گاوشاهیان و زهره سرو از جمله زنان زندانی با اتهامات سیاسی و امنیتی در زندان قرچک ورامین هستند که با وجود دارا بودن شرایط اعزام به مرخصی، همچنان با کینه‌ورزی قوه قضاییه در زندان مانده‌اند.

از سوی دیگر جعفر عظیم زاده، فعال کارگری که از یک‌سال پیش تاکنون از بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی» در زندان اوین به‌سر می‌برد روز ۲۷ اسفندماه در یک گفت‌وگوی تلفنی از درون زندان، در مورد گسترش دامنه شیوع کرونا به زندانها و در خطر قرار گرفتن جان زندانیان در زندان اوین، خواستار اعزام به مرخصی یا آزادی زندانیان سیاسی شد و تداوم بازداشت زندانیان در این شرایط را یک «جنایت آشکار» توصیف کرد.

محمد حبیبی معلم و فعال صنفی معلمان که در ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ بازداشت شد و هم‌اکنون در زندان فشافویه به‌سر می‌برد نیز، از دیگر زندانیان سیاسی است که علی‌رغم تأیید شیوع کرونا در زندان‌ها همچنان از اعزام به مرخصی محرم مانده است.

کانون صنفی معلمان ایران اما روز ۲۸ اسفند به ممانعت از اعزام به مرخصی محمد حبیبی، معلم زندانی و از اعضای این کانون، اعتراض کرد و خواستار موافقت فوری دادستان در این زمینه شد.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه اما روز ۲۸ اسفند اعلام کرد که ممکن است حدود ۱۰ هزار نفر از زندانیان مشمول عفو رهبر جمهوری اسلامی شوند. او گفت این عفو، توام با کارشناسی‌های ملموس، عینی و حقوقی و بر مبنای یافته‌های ریاست قوه قضاییه در بازدید از زندان‌ها و جلب نظر کارشناسان مختلف است.

علی‌رغم این ادعا اما تاکنون بسیاری از زندانیان سیاسی از جمله نسرین ستوده، آتنا دائمی، کسری نوری، نرگس محمدی و ده‌ها تن دیگر از استفاده از حق مرخصی خود محروم مانده‌اند.

منبع:رادیو زمانه