PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / Thursday 18th April 2024

نگرانی دولت ایران از افزایش شدید مصرف برق


سیاوش نوروزی

با افزایش گرما در ایران، مصرف برق در هفته گذشته بیشتر از ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته و وزارت نیرو برای کنترل مصرف، برق برخی مناطق از جمله شهر تهران را برای مدتی قطع کرده است.

شرکت توزیع برق تهران افزایش مصرف برق را عامل خاموشی و قطع برق اعلام کرده و گفته دلیل خاموشی‌ها کمبود برق نیست بلکه وقتی بار خطوط برق از یک میزان بیشتر شود، سیستم‌های حفاظتی محدودیت‌هایی را اعمال می‌کنند.

این یعنی خطوط انتقال برق، ظرفیت‌های مشخصی دارند و وقتی میزان برق مصرفی از ظرفیت آنها بیشتر شود، بخش‌های حفاظتی برای حفظ خطوط انتقال، به ناچار برق بخش‌هایی را قطع می‌کنند.

وزارت نیرو و شرکت توانیر که مسئول تامین و توزیع برق در ایران است، بارها از مردم خواسته‌اند در مصرف برق صرفه جویی کنند و گرنه با ادامه رشد مصرف، احتمال بروز خاموشی جدی است.

اوج مصرف برق در ایران بین ساعات ۱۲ ظهر تا چهار بعد از ظهر و ۹ تا ۱۱ شب است و دولت از مردم خواسته تا با کاهش مصرف، مانع از خاموشی‌های احتمالی شوند.

بنابر برآورد وزارت نیرو، ۲۶ درصد از مصرف برق مربوط به وسایل سرمایشی است و مشترکان خانگی بیشتر از ۴۰ درصد از مجموع برق سالانه خود را در ماه‌های خرداد تا شهریور مصرف می‌کنند.

نگرانی از خاموشی‌های گسترده

دولت که احتمال رشد مصرف برق را پیش‌بینی کرده بود، بخش‌های دولتی را ملزم کرده است حداقل ۱۰ درصد از مصرف برق خود کم کنند. علاوه بر این تصمیم گرفته شده است با تغییر ساعات اداری در برخی مناطق کشور به پیش از ساعت دو بعد از ظهر، مصرف برق مدیریت شود.

با وجود این، گزارش‌ها نشان می‌دهد که در هفته‌های گذشته رشد مصرف به دلیل گرمای شدید، نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

گزارش وزارت نیرو نشان می‌دهد که در سال گذشته در اوج مصرف برق، میزان مصرف ۵۲ هزار و ۶۴۰ مگاوات بود اما امسال این رقم در اوج مصرف تا کنون به ۵۵ هزار و ۴۳۴ مگاوات رسیده است.

گزارش وزارت نیرو نشان می‌دهد که مصرف برق در نیمه تیر ماه امسال نسبت به سال گذشته بیشتر از ۱۱ هزار مگاوات بیشتر بوده است.

این نگرانی وجود دارد که با گرم شدن بیشتر هوا در روزهای باقی مانده از تیر و مرداد، مصرف برق به حدی برسد که وزارت نیرو ناچار شود تا خاموشی‌های منطقه‌ای را اجرا کند.

تقریبا نزدیک به ۱۵ سال است که مشکل کمبود برق در ایران با افزایش تولید برطرف شده و خاموشی‌های گسترده برق در سال‌های اخیر اتفاق نیفتاده است.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در نشست شورای عالی انرژی گفت که "افزایش مصرف بی رویه برق چالشی نگران کننده برای کشور است و جلوگیری از این روند تنها با همراهی و همکاری مردم میسر است."

به گفته آقای جهانگیری، "اگر مردم همکاری لازم را در راستای اصلاح الگوی مصرف انرژی با دولت انجام ندهند، تلاش‌های وزارت نیرو به تنهایی نتایج چندانی در بر نخواهد داشت."


بدترین پیش‌بینی

وزارت نیرو می‌گوید با گرم شدن شدید هوا، بدترین سناریوی پیش‌بینی شده از سوی این وزارت‌خانه در مورد افزایش مصرف برق اتفاق افتاده است.

آرش کردی مدیر عامل شرکت توانیر ثبت رکورد ۵۵ هزار مگاوات مصرف برق را "هشدار دهنده" توصیف کرده و گفته این میزان مصرف "در طول تاریخ صنعت برق بی‌سابقه بوده و تداوم آن در روزهای آینده می‌تواند برای این صنعت مشکل زا باشد."

بنابر آمار شرکت توانیر ایران، در سال گذشته با راه اندازی نیروگاه‌های جدید، ۲۳۲۴ مگاوات برق به ظرفیت برق ایران اضافه شده است اما این میزان افزایش تولید با رشد سالانه مصرف فاصله زیادی دارد.

هوشنگ فلاحتیان معاون امور برق وزارت نیرو گفته در چهار ماه نخست امسال مصرف برق در کشور حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است و این بدان معناست که کشور باید سالانه ۷ هزار مگاوات برق جدید تولید کند که این موضوع نیاز به سرمایه گذاری ۲۸ هزار میلیارد تومانی دارد.

برآوردها نشان می‌دهد که وزارت نیرو برای ساخت یک نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی، نیاز به چهار هزار میلیارد تومان سرمایه دارد.

این در حالی است که در سال‌های اخیر به دلیل بدهی سنگین دولت به شرکت‌های پیمانکاری بخش برق، سرمایه گذاری در این بخش کاهش پیدا کرده است.

با این حال دولت امیدوار است بتواند سال آینده بیش از سه هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه کند اما کارشناسان بخش برق می‌گویند این میزان افزایش ظرفیت با رشد مصرف فاصله دارد برای همین دولت تنها می‌تواند به صرفه جویی مصرف کنندگان در فصل گرما امیدوار باشد و گرنه خاموشی‌ها دور از انتظار نخواهد بود.

ظرفیت اسمی نیروگاهی ایران حدود ۷۷ هزار مگاوات است اما میزان تولید برق امسال در اوج مصرف به ۵۵ هزار مگاوات رسید. برنامه وزارت نیرو این است که در سال آینده با افزایش بیشتر از سه هزار مگاوات به ظرفیت اسمی نیروگاه‌ها، ظرفیت تولید برق را به ۸۰ هزار مگاوات برساند.



منبع: بی بی سی