PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ / Thursday 28th March 2024

​​​​​​​حکم ده سال زندان برای چهار مسیحی در ایران


 

یک نوکیش مسیحی ایرانی به همراه سه مسیحی تبعه کشور آذربایجان در دادگاه انقلاب هر کدام به ۱۰ سال حبس محکوم شدند. یکی از اتهام‌های آنان "اقدام علیه امنیت ملی به قصد براندازی نرم نظام" است.

Iran, Konvertierte Christen (Center for Human Rights Iran)

 

به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران یک نوکیش مسیحی ایرانی به نام ناصر نورد گل‌تپه به همراه سه شهروند مسیحی تبعه کشور جمهوری آذربایجان به نام‌های یوسف فرهادوف تالت اوغلو، بهرام نسیبوف الخان اوغلو و الدار قربانوف در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی احمد‌زاده و با استناد به ماده ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی به ۱۰ سال حبس محکوم شده‌اند.

این نوکیشان مسیحی در چهارم تیرماه ۱۳۹۵ به همراه چند ایرانی دیگر در یک مهمانی در خانه‌ای در شهرک اندیشه کرج توسط ماموران امنیتی بازداشت شده ‌بودند.

منصور برجی، سخنگوی کمیته ماده ۱۸، وابسته به شورای کلیساهای همگام در لندن درباره دستگیری این نوکیشان مسیحی به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته است: «بیشتر بازداشت شده‌ها پس از بازجویی با تعهد آزاد شدند اما ناصر نورد گل‌تپه و سه مسیحی اهل باکو تا تاریخ ۱۷ آبان ۹۵ در بازداشت بودند و پس از آن با قرار وثیقه آزاد شدند.»

اتهام این مسیحیان "اقدام علیه امنیت ملی به قصد براندازی نرم نظام" و  همچنین "ارتباط تشکیلاتی با کلیسای کلام زندگی در سوئد" عنوان شده است.

به گفته منصور برجی سه مسیحی اهل جمهوری آذربایجان با حکم وثیقه به کشورشان بازگشته‌اند ولی ناصر نورد گل‌تپه در ایران است و در انتظار حکم دادگاه تجدید نظر به‌سر می‌برد.

علت حضور این سه تبعه آذربایجان به گفته آقای برجی سفر تفریحی در ایران بوده و آن‌ها در خانه یکی از نوکیشان ایرانی به همراه عده دیگری از جمله ناصر نورد گل‌تپه دستگیر شدند.  

بر اساس ماده ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی "هر کس با هر مرامی، دسته، جمعیت یا شعبه جمعیتی بیش از دو نفر در داخل یا خارج از کشور تحت هر اسم یا عنوانی تشکیل دهد یا اداره نماید که هدف آن بر هم زدن امنیت کشور باشد و محارب شناخته نشود به حبس از دو تا ده سال محکوم می‌شود."

سخنگوی شورای کلیساهای همگام می‌گوید: «در دادگاه سندی که مبنی بر اقدام آنها علیه امنیت ملی باشد وجود نداشته فقط قاضی در دادگاه مرتب اشاره به گزارشی از دفتر حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران می‌کرده که به گفته وکلا این گزارش در پرونده متهمان وجود نداشته و آنها دسترسی به این گزارش نداشته‌اند. متهمان هم در بازجویی‌ها و در دادگاه بارها گفته‌اند آنها هیچ کار خلافی جز انجام وظایف عبادی و دینی مسیحیت و شرکت در کلیساهای خانگی نداشته‌اند.»

بیشتر بخوانید:بازداشت چهار نوکیش مسیحی در ماه‌های اخیر در ایران

در سال‌های اخیر شمار نوکیشان مسیحی دستگیر شده در ایران و هم‌چنین نوکیشانی مسیحی که از ایران خارج می‌شوند و به کشورهای اروپایی مهاجرت می‌کنند افزایش چشمگیری داشته است.

نوزده سازمان حقوق بشری آذرماه گذشته در بیانیه‌ای که منتشر کردند از دولت ایران خواستند به آزار و اذیت نوکیشان مسیحی در این کشور خاتمه دهد.

بیشتر بخوانید:«ایران به آزار و اذیت نوکیشان مسیحی پایان دهد»

منصور برجی با استناد به گزارش‌های دریافتی کمیته ماده ۱۸ مستقر در لندن به این کمپین گفته است که قاضی احمدزاده از ابتدای سال ۱۳۹۶ تاکنون ۱۶ نوکیش مسیحی را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی محکوم کرده و حکم‌های بین پنج تا ۱۵ سال زندان برای آنها صادر کرده است.



منبع: پژواک ایران