PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / Friday 29th March 2024

آخرین وضعیت برخی از زندانیان سیاسی و عقیدتی (۲)


رامین حسین پناهی، زخمی و تحت شکنجه
وی از شهروندان سنندجی و فعالان کرد است که به همراه چند نفر دیگر از اعضای خانوادە حسین پناهی به‌نام‌های «رامین و صباح حسین پناهی» و «حامد سیف پناهی و بهزاد نوری» در شهر سنندج توسط نیروهای سپاه پاسداران هدف تیراندازی قرار گرفتند. وی در حالی که مورد اصابت دو گلوله قرار گرفته بود، به بیمارستانی در سنندج منتقل و بعد از نیم ساعت نیروهای سپاه پاسداران وی را به جای نامعلومی منتقل کرده‌اند.
برادر وی امجد حسین پناهی اعلام کرده است: «اخباری را دریافت کردەاند که گویا رامین حسین پناهی در حالی که به شدت زخمی بوده و می‌بایستی تحت نظر دکتر و عمل جراحی قرار بگیرد، به یکی از بازداشتگاه‌های سپاه منتقل شده و هم اکنون زیر شکنجه‌های فیزیکی قرار دارد.» وی ابراز نگرانی شدید کرده است: «این احتمال وجود دارد که در زیر همین شکنجەها و در عدم رسیدگی پزشکی جان خود را از دست بدهد.»
امجد حسین پناهی همچنین به نمایندگی از اعضای خانواده حسین پناهی از کلیه نهادها و مجامع بین المللی درخواست کرده که با مداخله جدی و موثر از وقوع مرگ رامین حسین پناهی در زیر شکنجه جلوگیری کنند.»

🔹افشین حسین پناهی، بازداشت و از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست
امجد حسین پناهی همچنین خبر داده است که «نیروهای اطلاعات سپاه پس از این حادثه به خانه آن‌ها یورش برده و در حالی که پروانه حسین پناهی خواهر بزرگتر وی و پدر سالخوردە‌اش را مورد ضرب‌وشتم قرار دادەاند، برادر کوچکتر وی افشین حسین پناهی را نیز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.» وی افزود: «به رغم پی‌گیری‌های مستمر خانواده‌اش در طول این مدت با نهادهای امنیتی و قضایی، از سرنوشت وی تاکنون خبری به دست نیامده است.»

🔹علی شریعتی، اعزام وی به بیمارستان با پوشش زندان و دستبند
به گزارش کلمه به‌رغم دستور دادستانی مبنی بر رعایت قانون زندان‌ها در اعزام زندانیان سیاسی به بیمارستان، رئیس زندان اوین به صورت خودسرانه علی شریعتی را با لباس ویژه و دستبند به بیمارستان اعزام کرد. گفتنی است، طبق تبصره یک ماده ۲۳۵ قانون زندان‌ها استفاده از دستبند برای اعزام و نقل و انتقال محکومان و متهمان مجاز نیست همچنین مطابق ماده: ۹ این قانون پوشیدن لباس ویژه محکوم برای محکومان الزامی نیست
علی شریعتی، زندانی سیاسی، که در تجمع اعتراضی به اسیدپاشی بازداشت شده بود، برای بار سوم در روز ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ در منزلش دستگیر شد. وی طی دو جلسه دادگاه در تاریخ‌های ۳۰ خرداد و نهم شهریور ۱۳۹۴ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اتهام «اجتماع و تبانی» از طریق شرکت در تجمع ۳۰ مهر ماه ۹۳ در اعتراض به «اسیدپاشی‌ها» و «تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری، توهین به ریاست جمهوری و داشتن ماهواره متهم و محاکمه شد.» در تاریخ ۲۰ شهریور ماه ۱۳۹۴ طی حکمی که به او ابلاغ شد به دلیل این اتهامات به اشد مجازات یعنی به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم شد. اما بر اساس رای دادگاه تجدید نظر که در خرداد ماه ۱۳۹۵ ابلاغ شد، وی از سه اتهام «توهین به رهبری، توهین به ریاست جمهوری و تبلیغ علیه نظام تبرئه» شد اما برای اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به پنج سال حبس محکوم شد. پس از آن در اعتراض به «روند ناعادلانه دادرسی » اعتصاب غذای طولانی کرد که اعتصاب غذای طولانی علی شریعتی بازتاب گسترده‌ای در سایت‌های خبری و فضای مجازی به همراه داشت.

🔹محمدصابر ملک‌ رئیسی؛ بلاتکلیف در بند ۲۰۹ زندان اوین
محمدصابر ملک‌ رئیسی زندانی سیاسی بلوچ که حکم محکومیت حبس ۱۵ ساله خود را به‌صورت تبعیدی در زندان اردبیل سپری می‌کرد. فروردین ماه سال جاری از این زندان به زندان اوین منتقل شد. به گزارش هرانا، آخرین گزارشات دریافتی حاکی از آن است که این زندانی در حال حاضر در سلول‌های چند نفره بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می‌شود.
محمدصابر ملک رئیسی که در نوجوانی و در سن ۱۷ سالگی بازداشت شد و آن‌طور که خود در نامه‌هایش گفته به خاطر فعالیت‌های یکی از برادرانش و در حالی که دستگاه امنیتی دسترسی به او نداشت به عنوان «گروگان» دستگیر شده است. وی از دو سال تحمل سلول انفرادی و شکنجه‌های طاقت‌فرسا در نامه‌هایش سخن گفته است.



منبع: پژواک ایران