PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / Friday 29th March 2024

صدور کیفرخواست برای ۶ نفر از مدیران تلگرامی


حجت الاسلام و المسلمین منتظری گفت: قوه قضاییه در برخورد با جریان نفاق حقیقتا مجاهدانه کار کرد و نفاق به وسیله محاکم و دادستانی کل انقلاب با برخوردهای قاطعانه و مقتدرانه ریشه کن شد.
 
 
به گزارش خبرگزاری میزان، حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور در نشست خبری که امروز به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله شهید بهشتی و 72 تن از یاران باوفای انقلاب گفت: هفته قوه قضائیه فرصتی برای دستگاه قضا است تا بخشی از دستاوردها و اقدامات را به نظر مردم برساند
 
وی ادامه داد: از حادثه دردناک تیرماه 60 حدود 36 سال می‌گذرد و جوانان امروز ما آن حوادث سخت را ندیده‌اند و شاید از جزئیات امر مطلع نباشند، همان جنایتی که امروز عاملان سرسپرده استکبار به صورت حمایت از گروهک‌های تکفیری انجام می‌دهند در دهه 60 نیز داعش‌های داخل کشور این جنایات را مرتکب می‌شدند و خوشبختانه مردم این جنایتکاران را شناخته و پس زدند.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری افزود: قوه قضاییه در برخورد با جریان نفاق حقیقتا مجاهدانه کار کرد و نفاق به وسیله محاکم و دادستانی کل انقلاب با برخوردهای قاطعانه و مقتدرانه ریشه کن شد، هر چند امروز متاسفانه در جهت تخریب و تضعیف قوه قضاییه سخنان و مطالب غیرصحیحی را می خواهند به جامعه القا کنند.
 
دادستان کل کشور با بیان اینکه امروز قوه قضائیه با کمبودهایی که دارد و با تلاش قضات عالیرتبه، در جهت مبارزه با فساد و مفسدین تلاش می‌کند، گفت: البته ما ادعا نداریم که قوه قضائیه امروز ما بی عیب و نقص است؛ اما باید تلاش کنیم بر نقاط قوت بیفزاییم و  قوه قضاییه قوه حاکمیتی است و انتظار این است که نظام دولت و مجلس در جهت رفع مشکلات و کاستی‌ها کمک کنند.

وی با بیان اینکه در دادستانی بحث نظارت بر دادسراهای سراسر کشور را پیگیر هستیم، گفت: همچنین دفاع از حقوق عمومی، رسیدگی به شکایات مراجعین به دادیارهای سراسر کشور، نظارت عالیه بر ضابطین دستگاه قضایی اعم از ضابط عام و خاص از جمله مواردی است که مورد توجه بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری بیان داشت: در جایی که منافع ایران را در خطر ببینیم از طریق وزارت امور خارجه پیگیر دعاوی می‌شویم که بخشی از دعاوی پیگیری شده، بخشی به نتیجه رسیده و برخی به نتیجه نرسیده است، به عنوان مثال در مورد مصادره بنیاد علوی آمریکا هم شاکی و هم قاضی است.

این مسئول عالی قضایی با بیان اینکه در نظام اسلامی که برخاسته از معارف دینی است اهانت و حرف‌های ناپسند برای هرکسی که باشد خصوصا مقامات پسندیده نیست و محکوم است، تصریح کرد: دستگاه قضایی این امر را شایسته نظام و مردم نمی‌داند و توسط هر جناح و گروهی انجام شود محکوم است. در ماجرای توهین به رییس جمهور دادستان تهران تشکیل پرونده داد و از ضابطین، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی اطلاعات لازم را جمع آوری کرده است و امیدواریم برخورد عادلانه صورت گیرد.

وی ادامه داد: اهانت برای هیچ مقام و فرد مسلمان زیبنده نیست و باید در این زمینه فرهنگ سازی کنیم و انتظار ما از اصحاب رسانه تلاش در این عرصه است.

دادستان کل کشور در پاسخ به سئوالی در رابطه با اخرین وضعیت پرونده مدیران کانال‌های تلگرامی گفت: برای شش نفر از این افراد کیفر واست صادر شده و پرونده به دادگاه رفته است و مطابق قانون بررسی صورت خواهد گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با اشاره به حادثه اخیر تروریستی در تهران اظهار کرد: بعد از حادثه تروریستی که در تهران اتفاق افتاد، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی در سراسر کشور افرادی که مظنون و تحت نظر بودند را بازداشت کردند و این افراد در چند استان که بیشتر در معرض در معرض تردد عناصر تکفیری بودند به دام افتاده و اقدامات بسیار خوبی توسط سربازان گمنام در وزارت اطلاعات صورت گرفت و افراد زیادی از این‌ها شناسایی و دستگیر شدند.

وی ادامه داد: رسیدگی قضایی به پرونده آن‌ها بخشی در حوزه قضایی همان استان است، لکن در مورد سرکرده‌های و عناصر مهم آن‌ها به منظور ایجاد سیاست واحد در تهران رسیدگی خواهد شد و اگر لازم باشد از احاله استفاده خواد شد  و در تهران رسیدگی می‌شود.

این مسئول عالی قضایی افزود: برای برخی تحقیقات انجام شده و برای برخی تحقیقات در حال انجام است و تا همه این عوامل به قوه قضائیه تحویل داده نشوند، نمی‌توان تعداد آنها را اعلام کرد.

وی در پاسخ به سئوالی در رابطه با عملکرد دادستانی کل در رابطه با عملکرد بر دادسراها، گفت: در امر نظارت یک نوع نظارت میدانی داریم که از سابق این کار انجام می‌شد؛ اما با توجه به عده و عُده به نظر می‌رسید این نظارت کافی نیست. البته نظارت میدانی جدی گرفته شده است اما از زمانی که بنده به دادستانی کل آمده‌ام نظارت سیستمی را فعال کردیم و این امر به صورت جدی پیگیری می‌شود و چنانچه اشکالی را در نظارت سیستمی ببینیم به دادستان مربوطه اعلام می‌کنیم. همچنین دادستان مراکز استان‌ها هم این نظارت را بر حوزه‌های خود دارند.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری اضافه کرد: همچنین ما در دادستانی کل کشور دریچه‌ای را گشوده‌ایم که مردم می‌توانند هرگاه در مراجعه به دادسراها نقد یا اشکالی را مشاهده کردند، از طریق سامانه آن را به ما منتقل کنند که باید در یک فرم مشخصات شخصی شاکی، شعبه مربوطه و پرونده ثبت شود و نظارت به صورت سیستمی پیگیری می‌شود.

این مسئول عالی قضایی تصریح کرد: گاهی بر اثر کثرت کار و کثرت مراجعه کنندگان به دادسراها و از طرفی کمبود عده و عده نمی‌توانیم رضایت مراجعین را آنگونه شایسته است فراهم کنیم، از طرفی این بخش از مشکلات یک شبه قابل حل نیست البته در سال‌های اخیر دستگاه قضا توانسته بخشی از نیازمندی های خود را از لحاظ امکانات فراهم کند؛ اما تا نقطه مطلوب و قابل قبول فاصله داریم.

وی ادامه داد: مشاهده کنید که در همین تهران دادسراهای ما در چه ساختمان‌هایی هستند، یک بخشی از همین اعتبارات که در اختیار رئیس قوه قضائیه است و اینقدر مورد تهاجم قرار گرفته و حرف‌های نامربوط نسبت به آن زده شده است بیایند بررسی کنند که بخش عمده‌ای از ساختمان‌هایی که در تهران و سایر شهرستان‌ها ساخته شده با توجه به کمبود اعتبار عمرانی از محل همین پول‌ها بوده است. آقایان بررسی کنند که مشکلات قوه قضائیه چیست؟ ما از نظر عده و عُده شرمنده مردم هستیم.

دادستان کل کشور در پاسخ به سئوالی در مورد مدیران دوتابعیتی نیز گفت: در رابطه با مدیران دوتابعیتی قصد داشته‌ایم در این چند روز نامه نوشته تا زودتر جواب ما را بدهند؛ امیدواریم صدای شما (خطاب به خبرنگار) را بشنوند و جواب دهند.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری در پاسخ به سئوالی در رابطه با تعداد تخلفات انتخاباتی و آخرین وضعیت رسیدگی به آن، تصریح کرد: در خصوص تخلفات انتخابی جمعا 277 گزارش داشتیم که تعدادی از این شکایات رسیدگی شده، تعدادی قرار منع تعقیب و برای تعدادی کیفرخواست صادر شده است.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چه اقدامانی درباره تشکیل دادگاه سیاسی و قانون جرم سیاسی انجام شدده است؟، بیان داشت: قطعا رسیدگی به جرم سیاسی در دادگاه طبق قانون انجام می‌شود اما باید بین جرم سیاسی و جرم امنیتی تفکیک قائل شد.

 دادستان کل کشور در پاسخ به سئوالی در رابطه با برخورد دادستانی با فعالیت کانال‌های ضد انقلاب؟ گفت: ما مرتبا کانال‌های متخلف را شناسایی و فیلتر می‌کنیم؛ اما سرور تلگرام در خارج است و متاسفانه در کشور یک کوتاهی‌هایی صورت می‌گیرد و باعث شده در در برخورد با کانال‌های متخلف نباشیم.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با تاکید بر راه اندازی شبکه ملی، تصریح کرد:باید شبکه ملی به وجود بیاید تا شاهد این آسیب‌ها نباشیم، اخیرا در شورای عالی فضای مجازی ایین نامه‌ای تصویب و بیان شده که شبکه هایی که قصد فعالیت در ایران را دارند باید سرورهایشان را به داخل ایران انتقال دهند در غیر اینصورت آن‌ها را فیلتر خواهیم کرد.

دادستان کل کشور در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه پرونده‌های اقدامات تروریستی بیشتر از کدام استان‌ها بوده است، بیان داشت: عمدتا از استان‌های شرقی و برخی هم از غرب کشور بوده است.

خبرنگاری از حجت الاسلام و المسلمین منتظری پرسید که آیا لیستی از بدهکاران دانه درشت بانکی به دادستانی ارسال شده است؟ که وی پاسخ داد: مسایل بانکی دارای فرآیند رسیدگی طولانی است، در حال حاضر شش یا هفت پرونده مهم بانکی داریم که در حال رسیدگی است
 متاسفانه برخی بانک‌ها همکاری لازم را ندارند.

وی ادامه داد: پرونده‌های بانکی و موسسات مالی پرونده‌های گسترده هستند که به علت کم کاری و عدم نظارت مناسب برخی دستگا‌ه‌ها مردم گرفتار می‌شوند.

دادستان کل کشور تاکید کرد: از بانک مرکزی خواسته‌ایم نظارت خود را افزایش دهد که در یکسال گذشته این امر صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون پرونده‌های برخی بانکها و حتی بانکهای دولتی در بانک مرکزی مفتوح و در حال رسیگی است.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری به مردم توصیه کرد که به صرف تابلوهای نصب شده بالای موسسات اعتماد نکنند و مواظب باشند به دام این موسسات نیفتند.

وی افزود: بانک مرکزی می‌گوید من نیرو و شرایط نظارت کامل را ندارم هرچند که این این عذر  پذیرفته نیست؛ چراکه می‌توانند با همکاری نیروی انتظامی بررسی کنند که آیا بانک‌ها و موسساتی که ایجاد می‌شوند مجوزهای لازم را دارند یا خیر.

این مسئول عالی قضایی تصریح کرد: ما از نیروی انتظامی خواسته‌ایم شعبی که افتتاح می‌شوند را بررسی کنند که آیا مجوز دارند یا خیر.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری در رابطه با آخرین وضعیت پرونده دانیال زاده نیز گفت: پرونده این فرد که پرونده مهمی به شمار می‌رود، در حال رسیدگی است و منجر به صدور کیفرخواست نشده است.

دادستان کل کشور در پاسخ به سئوالی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده حقوق‌های نجومی تصریح کرد: در این خصوص هنوز اعلام شکایت نشده است،  البته یکسری بازرسی‌ها توسط سازمان بازرسی انجام شده است که با عناوین مجرمانه برخورد خواهد شد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره لو رفتن سوالات امتحانی و اینکه آیا پرونده‌ای در دادستانی تشکیل شده است یا خیر، افزود: این قضیه برای هفته گذشته بود و هنوز اعلام جرمی از ناحیه مقامات مربوطه صورت نگرفته است، اگر اعلام جرم شود قطعا با متخلفین برخورد خواهد شد.



منبع: پژواک ایران