PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ / Thursday 28th March 2024

در پی اخراج محمد منظر پور از صدای آمریکا پشت پرده مدیریت احمد نژادی ستاره درخشش نمایان تر شد




ستاره درخشش «افق»،سیامک دهقان‌ پوررا به دلیل اخلاق «ماکیاولی» از بین برد
ستاره درخشش از همکاران زن هم خوشش نمی‌آید 
محمد منظرپور: ستاره درخشش فضای صدای آمریکا را به جهنم  بدل کرده است

پیش گفتار

به گزارش پایگاه خبری امروز نما، اخراج محمد منظرپور، از سردبیری بخش فارسی صدای آمریکا، و انتشار این خبر از سوی ما، با واکنش های فراوانی روبرو شد. و بسیاری از سایت ها در داخل و خارج از ایران آن را نقل کردند.

در این میان امروز (جمعه)، در «تریبون زمانه» متعلق به رادیو زمانه مطلبی نسبتا طولانی با عناوین «یک قربانی دیگر برای بقای یک رییس مستاصل» / «محمد منظرپور از صدای آمریکا حذف شد»، با امضای«آرش آتشزاد / روزنامه نگار آزاد» منتشر شده است (۱)، که در آن این «روزنامه نگار آزاد» آزادانه به دفاع تمام قد از کارنامه محمد منظر پور در صدای آمریکا پرداخته است.

با در نظر گرفتن به این مهم که نام نگارنده مطلب نشناخته است و در موتور جستجوگر گوگل هم تنها چند جا آن هم در مورد صدای آمریکا، یادداشتی با این امضا وجود دارد، (۲) این طور به نظر می رسد که اسم نویسنده مستعار است، هر چند در مورد ساختار صدای آمریکا اطلاعاتی دارد، و البته یا نزدیکی به محمد منظرپور دارد و یا می کوشد او را در دوران مسئولیت اش در صدای آمریکا ، قربانی آن هم از نوعی که به وی ظلم شده است، جلوه دهد.

نگارنده مطلب مورد اشاره در تریبون متعلق به رادیوی زمانه ، نوعی مطلب خود را نگاشته ، که تصور می شود یا با محمد منظرپور در ارتباط است، و یا خود شاهد ماجرا بوده است . برای نمونه او لحظه اخراج منظرپور از صدای آمریکا را این چنین ترسیم کرده است:
«روز بیست و هشتم مارس ۲۰۱۷۷ مانند هر روز برای به موقع رسیدن به جلسه برنامه ریزی صبح‌ گاهی اخبار راهی محل کار در ساختمان خیابان استقلال در نزدیکی سنای‌ آمریکا می‌شود و به محض ورود از او می‌خواهند تا به اتاق خانم «تیشا» مسوول امور اداری برود، با ورود به اتاق،با حضور نماینده بخش حراست صدای آمریکا آقای «آلفرد» و خانم تیشا او یک اعلام نظر را دریافت می‌کند که در آن ستاره درخشش مدیر ارشد وی،به دلیل هایی در چند صفحه درخواست اخراج او را کرده است.»

مدیریت احمد نژادی ستاره درخشش نمایان تر شد

با وجود نگاه یک جانبه و تمام مثبت نگارنده این مطلب به شخص محمد منظر پور، بر این باوریم بخش های از نوشتار وی، بخش فارسی صدای آمریکا، تحت مدیریت احمدی نژادی ستاره درخشش را نمایان تر می کند.

ستاره درخشش را بهتر بشناسیم

«...یک رویه تاریخی در صدای آمریکا این است که باید مطیع اوامر ملوکانه بود و باید بله گوی مقام بالاتری باشید که تنها چیزی که نمی‌شناسد رسانه است. آقای منظرپور باید زیر نظر ستاره درخشش مدیر بخش فارسی کار می‌کرد که یکی از افتخاراتش به عنوان یک فرد رسانه‌ای، نداشتن توییتر بود و به دفعات با ذکر این جمله که «این مسخره بازی‌ها کار من نیست» فضای جامعه مجازی را مورد تمسخر قرار می‌داد. کسی که به إقرار عموم همکارانش سابقه فعالیت رسانه‌ای‌اش بیست سال کار با سمت مجری در همان صدای آمریکا بود...» 

«...ستاره درخشش، ... کسی که روزهای پر تلاطم مذاکرات برجام با هزینه خزانه داری ایالت متحده برای مطرح کردن خود «Self Promoting» علی‌رغم آن که صدای آمریکا یک خبرنگار، نیلوفر ابراهیمی، در محل هتل مذاکرات در وین دارد و بی وقفه گزارش‌ّها را ارسال می‌کند خود راهی وین می‌شود، به همه بخش ها دستور می‌دهد که همه موظف هستند مصاحبه های او را کار کنند و زمان برای اتصال ماهواره‌ای می‌گیرد و «جیم کندی» مسوول نیروی انسانی بخش فارسی را مامور می‌کند تا یک به یک افراد مسوول را در اتاق خود توجیح کند که در صورت عدم پوشش به موقع کارهای خانم درخشش اخراج خواهند شد...» 


«...سخن‌گوی فارسی‌دان وزارت خارجه آمریکا بعدها در پی اعتراضات به عملکرد صدای آمریکا در پوشش‌ّهای خبری یک نظر سنجی ساده بر روی صفحه فیس‌بوک شخصی خود گذاشت که مضمون آن این بود: شما به عنوان مخاطب، بی‌بی‌سی فارسی را می‌پسندید یا صدای آمریکا ؟ این سوال برای خانم درخشش چنان سنگین بود که یکی از نزدیکان خود را در تحریریه (کسی که بعدها به مدیریت بخش آنلاین ارتقا یافت) - امروز نما : منظور نگارنده آرش سیگارچی است - مامور یافتن راه حل برای جبران ضربه وارده کرد. چنانچه بعد از چند روز با بررسی روش های مختلف از یافتن کسانی که کامنت مثبت برای صدای آمریکا بگذارند تا نوشتن مطلب موازی تلاش کرد خود را از این ارزش یابی ساده که گرفتارش کرده بود برهاند. کامنت‌های مردم در همان زمان، اگر پست توسط آقای ایر پاک نشده باشد، گواه عدم محبوبیت خانم درخشش است...» 

ستاره درخشش از همکاران زن هم خوشش نمی‌آید 

«...بی شک هر کسی که اندک آشنایی با صدای آمریکا داشته باشد و یا در آن‌جا کار کرده باشد می‌داند خانم درخشش تحمل پذیرش حضور مجریان زن را ندارد. این بخشی از شخصیت خانم مدیر بخش فارسی است. شاید بد نباشد بدانید این رفتار به حدی حاد است که به دفعات خانم درخشش علیرغم این که عکس برخی از مجری‌های زن در اینستاگرام صدای آمریکا صدها لایک گرفته بود، دستور حذف عکس این افراد را داد و در اولین فرصت مجریان زنی که جایگاهی در صدای آمریکا یافته بودند را به اشکال مختلف حذف کرد. او کسانی مانند «الناز کیانی» و «نگار محمدی» از جمله آخرین‌ها و پیشتر در دوران معاونت بخش «نگار مرتضوی» را به طور حساب شده حذف کرد...»

چرا ستاره درخشش، سیامک دهقان پور را حذف کرد

«...مدیر بخش فارسی با یک برنامه ریزی مجدانه برای از میان بردن هر رقیب خطرناکی از هیچ حرکتی فروگذار نبود. او در میان همین مذاکرات برجام بود که یکی از برترین و پربیننده ترین برنامه های صدای آمریکا، افق، را که توسط «سیامک دهقان‌پور»، فردی مسلط، اداره می شد به دلیل همین ترس و اخلاق «ماکیاولی» از بین برد.

او زمانی این برنامه را از بین برد که افق وزن صدای آمریکا به حساب می‌آمد. به بهانه‌ای فعالیت سیامک دهقان پور را معلق کرد و دستور تعطیلی برنامه افق را داد. وی همچنین موکد از تهیه کننده برنامه افق و تیم همکاران و هم چنین مسئول وقت جامعه مجازی بخش فارسی صدای آمریکا، (اردوان روزبه)، خواست تا هر کامنتی به هر مضمونی در خصوص تعطیلی برنامه افق و یا عدم حضور آقای دهقان پور در صفحه های مجازی سازمان گذاشته می شود فوری برداشته شود. خانم درخشش حتی حاضر به پرداخت اضافه کار برای کسانی بود که به طور شبانه روزی کامنت‌ها را رصد کرده و در سه شیفت کاری بدون فوت وقت حذف کنند.

اردوان روزبه بعدها به دلیل عدم همکاری در حذف کامنت‌های مرتبط با آقای دهقان پور و برنامه افق با توجه به خارج بودن از «چارتر» سازمانی و نقض آزادی بیان با توجه به تهدیدهای مداوم خانم درخشش با ذکر علت استعفایش طی یک ایمیل به مدیران ارشد سازمان از سمت خود استعفا داد و شکایتی را از خانم درخشش در دادگاه فدرال با عنوان «نقض آزادی بیان» طرح کرد.

البته در این جا نیز خانم درخشش به دلیل این که مسئول مستقیم آقای دهقان‌پور، سردبیر است در همه جا این موضوع را جا انداخت که برخورد با آقای دهقان پور و حذف برنامه افق توسط سردبیر بوده است در حالی که حس نگرانی و ترس از وجود کسی مانند آقای دهقان‌پور و توانایی و نفوذش در بین سیاست‌ مداران آمریکایی همه علت‌ها برای حذف توسط مدیر بخش فارسی بود...» 


محمد منظرپور: ستاره درخشش فضای صدای آمریکا را به جهنم بدل کرده است

«... رفته رفته بنابر یک برنامه سیستماتیک خانم درخشش با ایجاد فضای فشار و ایجاد مدیریت های موازی در کار سردبیر که در واقع تصمیم گیرنده در همه بخش های سازمان بود، ایجاد خلل کرد. دستورهای پیاپی و متناقض، تفویض اختیار به افراد تحت امر سردبیر و نظارت مستقیم بر آن‌ها به حدی که به طور رسمی بعضی از برنامه‌های تلویزیون بدون تایید سردبیر تولید می‌شد. در جایی این فشارها چنان بر محمد منظرپور افزون شد که وی به دفعات از رییس صدای آمریکا «آماندا بنت»، خانم «کی لو» و سایر مسوولین وقت درخواست کرده بود که فضای موجود را که ستاره درخشش تبدیل به یک «جهنم» کرده است تغییر دهند و برای ایجاد مدیریت‌های موازی در سازمان، عدم پاسخ‌گویی گروهی‌از نیروهای تحت امر و دریافت دستور مستقیم از خانم درخشش چاره‌ای بیاندیشند...» 

«...در بازه زمانی یک ساله اخیر حذف نظارت بر تیم خبر و جایگزینی یک نیرو با سطح پایین تر با نظارت مستقیم خانم درخشش، عدم اجازه برای نظارت بر بخش های غیر خبری، حذف مدیریت و نظر بر برنامه «روی خط»، حذف کامل ارتباط با برنامه «تبلت»، عدم اجازه برای نظارت بر بخش آنلاین و مدیر منسوب توسط شخص خود مدیر بخش فارسی و در نهایت انتخاب میهمان‌ها در برنامه‌های مختلف از برخوردهای فرا قانونی با هدف کاهش قدرت محمد منظرپور بوده است...» 

«...در طول ماه‌های گذشته در عمل سردبیر به لحاظ اجرایی اجازه دخالت در عموم بخش های صدای آمریکا را به طور رسمی نداشته است...» 

«...خروج آقای منظرپور از نظارت بر تارنمای سایت به طور رسمی از سوی «جیم کندی» در ماه آوریل ۲۰۱۶ به آقای منظر پور ابلاغ می‌شود. به طوری که ناظر مدیر تارنمای صدای آمریکا خانم «آریا ناسیمنتو» می‌شود، کسی که یک کلمه فارسی نمی‌داند و تاکید می شود در صورت نیاز «فقط» با خانم ناسیمنتو و یا خانم درخشش تماس گرفته شود. به این ترتیب سردبیر را که یکی از بخش های ذاتی کارش نظارت بر تارنمای رسانه است از گردونه خارج می‌کند. در این بخش هم تلاش آقای منظرپور برای رفع این مانع نه تنها به نتیجه نمی‌رسد بلکه دست رسی اش را به بخشی دیگر از سازمانی که زیر مجموعه اوست به مرور از دست می‌دهد...» 

آرش سیگارچی، از صدارت بر وب سایت صدای آمریکا تا استخدام اخوی

«...وی با یک برنامه ریزی منسجم مسوولین بخش های مورد توجه خود را از میان کسانی که آمادگی داشتند برای حفظ جایگاه خود تن به هر کاری بدهند انتخاب کرده و می‌کند. مسوولیت تارنمای سازمان را به یکی از همین افراد سپرد و به طور رسمی نظارت سردبیر را از تارنما و بخش آنلاین سازمان حذف کرد. این فرد حتی به دلیل توجه و خدمت به شخص خانم مدیر توانست بدون توجه به قانون برادر خود را از یک ایالت دیگر، بدون سابقه روزنامه نگاری و خبرنگاری، به واشینگتن آورده و هم کار خود در صدای آمریکا کند...»

«...گفته می‌شود خانم درخشش در همین ساعات که این گزارش تنظیم می‌شود در تلاش است که «آرش سیگارچی» را به عنوان جایگزین محمد منظرپور معرفی کند. اگر این گفته‌ها درست باشد، این یعنی کوبیدن میخ‌های پایانی به تابوت این رسانه...»

یک)
https://www.tribunezamaneh.com/archives/118479

دو)

https://radiokoocheh.com/article/tag/آرش-آتشزاد

http://www.newsecularism.com/2010/10/04.Monday/100410.Arash-Atashzad-When-Obama-talks-to-BBC.htm

http://news.gooya.com/2003/04/30/3004-h-10.php
 
 
 
 
 
 
 
 
 



منبع: امروز نما