PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ / Thursday 28th March 2024

دولت این موارد را برای آیت‌الله جنتی توضیح دهد


 

«به نظر می‌رسد دولت یازدهم در قبال ندانم‌کاری‌ها و اقدامات غیراصولی دولت گذشته، با سکوت و رودربایستی برخورد کرده و در انعکاس آن همه خطاهای دولت‌های نهم و دهم کوتاهی کرده و به اطلاع عموم نرسانده است که دولت یازدهم یک خزانه خالی، صندوق ذخیره ارزی با آن شرایط و مجموعه مناسبات سیاسی - اقتصادی کشور را در چنان بن‌بستی تحویل گرفته است.»

به گزارش ایسنا، روزنامه «جمهوری اسلامی» می‌نویسد: دیروز آیت‌الله جنتی در دومین اجلاس سالانه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با طرح مسائلی از رئیس‌جمهور خواست گزارشی از عملکرد دولتش درخصوص اقتصاد مقاومتی ارائه کند. اینکه مجلس خبرگان و رئیس آن در قبال مسائل روز جامعه حساسیت داشته باشند و از دولت بخواهند در قلمرو مسئولیت خود پاسخگو باشد، امری مبارک و قابل تحسین است و طبعاً لازم است نمایندگان خبرگان رهبری نسبت به تمامی مسائل و مشکلات ریز و درشت جامعه حساسیت و اشراف داشته باشند.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد دولت و رئیس‌جمهور هم به ویژه در ارائه گزارش فعالیت‌ها و تلاش‌های خود لازم است اهتمام بیشتری نشان دهند و با تبیین سیاست‌ها و انعکاس اقدامات خود، کارنامه دولت در چهارمین سال تلاش دولت را در پیشگاه ملت به درستی و کامل، تشریح کنند.

آنچه در این میان، اهمیت و حساسیت بیشتری دارد و به همین دلیل باید بیشتر مورد اهتمام دولتمردان باشد، بازتاب عملیات، اقدامات، برنامه‌ریزی‌ها و پیشرفت کار در قلمرو عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی است که افکار عمومی در کلیت جامعه در جریان روند تحولات مرتبط قرار گیرد. طبعاً برای آنکه درک صحیحی نسبت به ارزش و اهمیت فعالیت‌های دولت یازدهم به دست آید، لازم است مسائل، مشکلات، ابهامات، موانع، تنگناها و بن‌بست‌های موجود در برابر دولت در همان آغاز راه و تحویل گرفتن چرخه نظام اجرایی از دولت گذشته به درستی برای آحاد مردم تشریح شود.

به نظر می‌رسد دولت یازدهم در قبال ندانم‌کاری‌ها و اقدامات غیراصولی دولت گذشته، با سکوت و رودربایستی برخورد کرده و در انعکاس آن همه خطاهای دولت‌های نهم و دهم کوتاهی کرده و به اطلاع عموم نرسانده است که دولت یازدهم یک خزانه خالی، صندوق ذخیره ارزی با آن شرایط و مجموعه مناسبات سیاسی - اقتصادی کشور را در چنان بن‌بستی تحویل گرفته و سال‌ها تلاش کرده تا کشور را از آن بن‌بست و بحران و اوضاع فاجعه‌آمیز نجات دهد و به سمت و سوی شرایط مطلوب و متعادل رهنمون سازد.

رئیس‌جمهور باید برای ثبت در تاریخ و برای آحاد مردم روشن کند که دولت‌های نهم و دهم با آن همه درآمد نفتی چند صد میلیارد دلاری که به تنهایی با کل درآمد نفتی کشور در ادوار مختلف گذشته برابری می‌کرده، چگونه کشور را به «بهشت واردات» مبدل کرده بود و با توسل به تبلیغات همه‌جانبه، جامعه را از وضعیتی که در آن قرار داشتیم، به کلی بی‌اطلاع نگهداشته بود. رئیس‌جمهور و مجموعه نظام اجرایی لازم است برای مردم توضیح دهند که با آن همه درآمد ارزی، چه فرصت‌های طلایی برای توسعه و ایجاد و اصلاح زیرساخت‌های کشور به کلی از دست رفت و در اوج درآمدهای عظیم نفتی، کشور شاهد اوج گیری تورم تا مرز ۴۸ درصد و اوج‌گیری بیکاری و کاهش فرصت‌های اشتغال و درآمدزایی بوده است.

رئیس‌جمهور باید توضیح دهد که آمارهای منتشره توسط دولتمردان دولت‌های نهم و دهم تا چه اندازه با واقعیت‌ها تطبیق می‌کرده که در سال ۹۱ ادعا می‌کردند یک میلیون و ۴۰۰ هزار شغل ایجاد کرده‌اند ولی دو روز بعد، رئیس‌جمهور وقت ادعا می‌کرد که یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل ایجاد شده است درحالی که در هیچ مقطعی، مردم صحت چنین آمارها و ادعاهایی را در زندگی روزمره خود تجربه نکردند و کمترین تأثیر مثبتی را در زندگی و درآمد و رفاه خود شاهد نبودند.

رئیس‌جمهور لازم است برای مردم تشریح کند که رئیس‌جمهور قبلی در دوره تبلیغات انتخاباتی، با وعده آوردن پول نفت بر سر سفره‌های مردم به قدرت رسید ولی مردم هرگز شاهد تحقق چنان وعده‌ای نبودند. چون اقتصاد کشور متکی به واردات بود و دولت گذشته زمانی که قدرت را دردست گرفت، دلار در حد ۷۰۰ تومان و سکه طلا در حد ۹۰ هزار تومان بود ولی دولت را در شرایطی تحویل داد که دلار با نوسانات دلهره‌آور، ارقام بالای چهار هزار تومان را هم تجربه کرد و سکه طلا به ۳۵۰/۱ میلیون تومان هم رسید. با یک محاسبه ساده می‌توان دریافت که در دولت‌های نهم و دهم، ارزش پول ملی به سطحی کمتر از ۱۰ درصد رقم در موقع تحویل قدرت رسیده و در واقع «رمق اقتصاد ملی» به شدت تحلیل رفت.

دولت یازدهم لازم است برای مردم و آیت‌الله جنتی توضیح دهد که احیای نشاط و شادابی و امید در جامعه با وجود پمپاژ یأس و سیاه‌نمایی توسط برخی رسانه‌ها و جناح‌ها یک افتخار است. کاهش تورم ۴۸ درصدی و تک‌رقمی کردن آن افتخار است. ایجاد ثبات نسبی در قلمرو اقتصاد یک افتخار است. ایجاد اعتماد و در پیش گرفتن تعامل و تفاهم در جامعه، یک افتخار است. قطعاً دولت یازدهم و شخص رئیس‌جمهور مدعی نبوده و نیستند که آنها به تنهایی توانسته‌اند چنین افتخاراتی را رقم بزنند بلکه خاضعانه اعتراف می‌کنند که این افتخارات را ملت بزرگ ما آفریده‌اند ولی دولت هم در این زمینه بی‌تأثیر نبوده است.

احیای همین فضای مدبرانه و امیدبخش است که جامعه را برای خلق یک اقتصاد مقاومتی در شان و منزلت اسلام و انقلاب و کشور تشویق می‌کند و اعتماد به نفس را به ملت ارزانی می‌دارد. اراده و تدبیر و هوشمندی ملت و پیامدهایش را در گفتار و عمل در مقیاس ملی و جهانی می‌توان رصد کرد و تماماً با جزئیات و ریزه‌کاری‌ها و ظرافت‌هایش، آن را به حساب تحقق «فرهنگ مقاومتی» ملتی فرهیخته گذاشت که اقتصاد مقاومتی، فقط بخش کوچکی از آن است.

از حق نباید گذشت. کاستی‌ها هنوز هم کم نیست ولی باید دید آیا دولت یازدهم امکان و فرصت و ابزار جبران کاستی‌ها را به تمامی در اختیار داشته و کوتاهی کرده؟ نقد کردن حق همگان است ولی انتظار این است که به خاطر روی کار آمدن یک دولت مغایر ذهنیت‌های خود، همه‌چیز را تار، سیاه و نارسا نبینیم؟ ما مسلمانیم، انقلابی هستیم، ادعا می‌کنیم که با فرهنگ و سیاست و جامعه آشنایی داریم و رموز کار در هر مقطعی را به خوبی درک می‌کنیم. به همین دلیل باید زمان نقد و بررسی کارنامه‌ها انصاف و اخلاق و مصالح عالیه نظام را در نظر بگیریم. فقط در این صورت است که افکار عمومی نقدهای ما را نیز پذیرا خواهد بود.



منبع: پژواک ایران