PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / Friday 19th April 2024

محکومیت سنگین چهار فعال مدنی به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی»


 

علیرضا فرشی، فعال ترک (آذری)، به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که همزمان با روز جهانی زبان مادری با حکم شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان بهارستان در استان تهران، او  به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز مدنی به ۱۵ سال زندان و دو سال تبعید محکوم شده است. سه فعال ترک دیگر نیز در این پرونده هر کدام به ۱۰ سال زندان و دو سال تبعید محکوم شده‌اند.

همگی این فعالان در اوایل اسفند ۱۳۹۲ و در جریان برگزاری مراسم «روز جهانی زبان مادری» توسط وزارت اطلاعات بازداشت و پس از چند ماه بازجویی به قید وثیقه آزاد شدند و اکنون با حکم دادگاه انقلاب شهرستان بهار این چهار فعال مدنی در مجموع به ۴۵ سال زندان و ۸ سال تبعید محکوم شده‎اند.

علیرضا فرشی، دانش‌آموخته کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف تهران، به کمپین گفت که به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز در راستای بزرگداشت و برگزاری مراسم «روز جهانی زبان مادری» با اتهاماتی همچون «تشکیل گروه غیرقانونی» و «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی»، به ۱۵ سال زندان محکوم شده‎است.

 اصل ۱۵ قانون اساسی ایران تصریح می کند که استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه ‏های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس در کنار زبان فارسی آزاد است.

حسن روحانی روحانی در ۱۱ خرداد سالجاری(۹۵) نیز در جریان سفر مهاباد طی سخنانی گفته بود که «تبعیض قومیتی را نمی پسندم؛ اصل در استخدام باید شایستگی باشد و زبان مادری اقوام و بویژه کردی باید محترم باشد و البته مراکز زبان اقوام در حال توسعه است.»



منبع: پژواک ایران