مافیای قطع درختان تهران دوباره فعال شده است. این بار درختان باغی در خیابان فرشته یکی یکی قطع شده‌اند که مالک آن بنیاد مستضعفان است. پیش‌تر کمیسیون محیط زیست شورای شهر، شهرداری را متهم به همکاری با مافیای قطع درختان در تهران کرده بود اما شهرداری این اتهام را رد کرده بود.

تصویری از قطع درختان باغ خیابان فرشته

روز دوشنبه، ۱۸ بهمن، کارشناسان کمیته محیط زیست شهرداری تهران برای بررسی قطع درختان باغی ۴۵۰۰ متری به خیابان دکتر حسابی روبه‌روی خیابان اربابی رفتند و با توجه به اینکه مالک تابلوی شناسه در هیچ کدام از جهت‌های ملک خود نصب نکرده بود، تردیدها درباره غیر قانونی بودن اقداماتش قوت گرفت.

مالک اجازه ورود به کارشناسان کمیته محیط زیست شورای شهر را نداد و آنها از پشت بام خانه‌های اطراف متوجه شدند که بخشی از درختان شمال ملک قطع شده است.

 بخشی از بناهای قدیمی شمال ملک هم در حال تخریب بود و در ضلع غربی هم کارگران در حال تجهیز کارگاه و حفر چاه و دپو کردن درختان قطع شده بودند.

امروز سه شنبه ۱۹ بهمن، محمدحقانی رییس کیسیون محیط زیست شورای شهر تهران که پیش‌تر این موضوع را مطرح کرده بود، با اشاره به آخرین مصوبه به تصویب رسیده در مجلس شورای اسلامی و پایان دوره چهارم شورای شهر تا چهارماه دیگر، خواستار رسیدگی به وضعیت باغات شهر تهران شد.

قطع درختان باغ خیابان فرشته

او بار دیگر به باغ در حال تخریب خیابان فرشته اشاره کرد و گفت که در خصوص این موضوع نامه‌ای همراه با مدارک به شهردار منطقه یک ارسال کرده اما تاکنون در خصوص آن جوابی دریافت نکرده‌ است.

به گفته رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران، مالکان این باغ شبانه روزی و با بیل مکانیکی مشغول قطع درختان این باغ هستند. حقانی خواستار جلوگیری از صدور مجوز ساخت و ساز برای این باغ شده و گفته: «در سال ۹۲ برای این باغ پروانه ساخت و ساز صادر شده و در سال ۹۵ مجددا پروانه این باغ تمدید شده در حالی که صدور و تمدید پروانه برای این باغ مغایر قانون بوده چرا که برای تمدید پروانه نوشته‌اند در این باغ هیچگونه درختی نیست.»

محمد حقانی، فروردین گذشته از وجود «مافیای قطع درختان» خبر داده و گفته بود: «تعدادی مشخص در تهران فعالیت کرده و به جان باغات پایتخت افتاده‌اند، به‌گونه‌ای که باغات را از افراد، نهاد‌ها و مردم خریداری کرده و با بی‌توجهی به باغ، موجب از بین رفتن آن می‌شوند و پس از آن از شهرداری مجوز ساخت‌وساز دریافت می‌کنند.»

بیشتر بخوانید: قطع شبانه درختان یک باغ در تهران با «همکاری شهرداری»

او گفته بود که «این مافیا وجود دارد» و «اگر از تک تک این افراد اطلاعات دقیقی داشتم آن‌ها را به قوه قضائیه معرفی می‌کردم.»

به‌گفته حقانی، «این افراد تحت عناوین مختلف و با شگردهای مختلف درختان را از بین می‌برند.»

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران پیش‌تر گفته بود: «یک جمعیت ۲۰ تا ۳۰ نفری هستند که باغ‌های تهران را نابود می‌کنند.»

بحث‌ها در مورد «مافیای قطع درختان» پس از آن بالا گرفت که در تعطیلات نوروز سال ۱۳۹۵، درختان یک باغ قدیمی پنج هزار متری در خیابان دروس تهران شبانه قطع شد.

این نخستین بار نبود که درختان و باغات تهران شبانه قطع و تخریب می‌شدند. در سال‌های گذشته نیز شهرداری تهران اقدام به قطع شبانه درختان چنار خیابان ولی‌عصر تهران کرده بود، درختانی که بعضی از آن‌ها حدود ۷۰ سال قدمت داشتند.