PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ / Thursday 28th March 2024

صدور حکم ۱۵۴ ضربه شلاق برای دو خبرنگار در استان گیلان


 

مصطفی براری و آرش شعاع شرق، مسئولان دو سایت «گیلان نوین» و «گیلان نو» در دادگاه کیفری شهرستان رشت، با شکایت یکی از نمایندگان مجلس، به اتهامات «نشر اکاذیب» و «انتشار نشریه بدون پروانه»، به ترتیب به ۱۱۴ و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شده اند. این حکم با اعتراض یکی از متهمین به دادگاه تجدیدنظر ارسال و تایید شد. جزئیات این حکم و مصادیق اتهامی این شهروندان در ادامه می آید.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شعبه ۱۰۵ دادگاه کیفری دو شهرستان رشت (۱۰۵ جزایی سابق)، به ریاست قاضی مهرانی، آقایان مصطفی براری و آرش شعاع شرق، مدیران مسئول دو سایت «گیلان نوین» و «گیلان نو» را با اتهامات «نشر اکاذیب» و «انتشار نشریه بدون پروانه»، به ترتیب به ۱۱۴ و ۴۰ ضربه شلاق و با اتهام “توهین” هر یک را به پرداخت یک میلیون ریال جریمه نقدی محکوم کرده است.

بر اساس این حکم، دستور قضایی مبنی بر مسدود شدن این وبسایت ها نیز صادر شده است.

یک منبع نزدیک به این دو روزنامه نگار گیلانی در مورد آخرین وضعیت پرونده به گزارشگر هرانا گفت: “آقای براری در ۲۰ روز نخست اعتراض نکرد. در واقع حکم به دست ایشان نرسیده بود و بعد هم اعتراض وی مورد قبول قرار نگرفت. آقای شعاع شرق نیز از طریق وکیل خود اعتراض کرده بود که این حکم در شعبه ۱۲ دادگاه تجدیدنظر استان تحت بررسی بوده، به وکیل وی گفته اند تایید شده اما هنوز تایید این حکم بدست او نرسیده است.”

این منبع مطلع در ادامه افزود: “در این پرونده با شکایت غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده رشت در مجلس، مسئولین سه سایت خزرآنلاین، گیلان نوین و گیلان نو بازداشت شدند. در بازجویی و بازپرسی هر سه نفر با هم بودند، اما پرونده مسئول سایت خزر آنلاین جدا و به شعبه دیگری فرستاده شد که این ایشان از اتهامات تبرئه شد.”

شایان ذکر است، آرش شعاع شرق، به دلیل فعالیت های مطبوعاتی خود پیش از این نیز سابقه چندین بازداشت که عمدتا بر پایه شکایت مسئولین شهر رشت بوده دارد.
آقای شعاع شرق، مورخ ۲۷ خرداد ۸۸ به مدت سه روز، در فروردین ماه سال ۹۰ به دلیل مصاحبه با رسانه های خارجی به مدت دو روز و آخرین بار با شکایت شهرداری رشت به دلیل عدم توانایی در تامین وثیقه به مدت ۴ روز بازداشت بوده است.

وی در این بازداشت، پس از پنج مرحله بازجویی و بازپرسی با قید وثیقه صدمیلیونی آزاد و نهایتآ در شبعه اول دادگاه انقلاب گیلان از سوی قاضی درویش گفتار تبرئه شده بود.

شعاع شرق از روزنامه نگاران گیلانی است که فعالیت رسانه ای خود را از سال۸۶ بعنوان خبرنگار، عضو تحریریه و سردبیری با روزنامه های محلی و سپس سراسری آغاز کرد.



منبع: پژواک ایران