PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ / Thursday 28th March 2024

مایکل لدین: ژنرال فلین و ایده‌ی تغییر رژیم


 

رئیس جمهوری منتخب، دونالد ترامپ، ژنرال بازنشسته مایکل فلین را به سمت بسیار حساس مشاور امنیت ملی کاخ سفید منصوب کرد.

ژنرال فلین در کتابی مشترک با دکتر مایکل لدین، پژوهشگر اندیشکده دفاع از دمکراسی‌ها، با عنوان «صحنه نبرد» (Feild of fight ) به مسائلی مانند جنگ آمریکا با داعش، القاعده و اسلام افراطی و ایران پرداخته‌اند. این کتاب با انتصاب ژنرال فلین مورد توجه قرار گرفت و خبرساز شد.

دكتر ستاره درخشش، رئیس بخش فارسی صدای آمریکا گفتگوی اختصاصی با دكتر مايكل لدین كه از نزدیک با ژنرال فلين آشناست انجام داده و ابتدا ديدگاه او را در مورد اين انتصاب جويا شده است.

آقای لدین گفت: «اولا یکی از خصوصیات ژنرال فلین این است که او تردیدی برای اعلام خبر بد به مافوقش به خود راه نمی‌دهد. اعلام چنین خبرهایی به رئیس خوشایند نیست. او روسای سختگیری مانند ژنرال مک کریستال و ژنرال پترائوس داشته است، اما اوهیچ تردیدی برای گفتن خبر بد به خود راه نداده است. وقتی که امور به وفق مراد نیست، او این مساله را به مافوق خود اطلاع داده و خواستار تغییر برنامه می‌شود. دوم اینکه برای او خیلی درجه نظامی مهم نیست. من با افراد زیادی در طی تهیه کتاب حرف زدم که برخی او را دوست داشته و برخی هم نه؛ اما همه این مساله را تایید می‌کنند. او حاضر است با یک ستوان و یک ژنرال به طور یکسان کار کند. آنچه برایش مهم است، توانایی، خلوص در کار و ظرفیت افراد برایش مهم است.»

 

​درباره کتاب شما که به مساله مبارزه با اسلام افراطی پرداخته بحث‌های زیادی شده است. اما درباره آن قسمت از نوشته هایتان که درباره ایران است و دیدگاه‌های سختگیرانه ذکر شده، کمتر صحبت شده؛ حال اینکه شما و ژنرال فلین دیدگاه نزدیکی درباره بنیانگذاری جمهوری اسلامی توسط آیت الله خمینی دارید و هر دو سیستم حکومتی را فاشیسم مذهبی عنوان کردید. ممکنه توضیحات بیشتری در این زمینه بدهید؟

«در دسامبر ۱۹۷۸ و ژانویه سال ۱۹۷۹ نوشتم که رژیمی که خمینی به دنبال تاسیس آن است عملا برگرفته از تعریف دقیق مفهوم فاشیسم مذهبی است. یعنی یک رژیم تک حزبی، که دیدگاه‌های دیگران را تحمل نمی‌کند و به تحقیر دموکراسی می‌پردازد. خمینی آنرا بنیان نهاد و خامنه‌ای تماما آنرا حفظ کرده است.»

شما و ژنرال فلین در این کتاب ریشه‌های تشکیل سپاه پاسداران که نهاد شیعه مذهبی است را به دهه هفتاد میلادی و تحت آموزش‌های یاسر عرفات اهل سنت ذکر کرده اید. شما در این کتاب همچنین گفته‌اید که همکاری عوامل شیعه و سنی افراطی تا به امروز ادامه دارد. ممکن است توضیحات بیشتری در این زمینه بدهید؟

«اینکه گفته می‌شود شیعه و سنی نمی‌توانند باهم کار کنند، و اینکه نزاع بنیادی در اسلام بین این دو شاخه است، یک افسانه است. زیرا ما بارها شاهد بودیم که ایران کاملا در مورد همکاری با اهل سنت انعطاف پذیر عمل کرده است. سپاه پاسداران و سپاه قدس، پر از اهالی عربستان سعودی، یمن و شهروندان شمال آفریقاست که اهل سنت هستند. این دو ثابت کرده‌اند که می‌توانند با هم همکاری کنند. این همکاری کماکان ادامه دارد. همکاری بین القاعده و جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد.»

چرا درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و به ویژه عملیات پنهانی آن در سراسر جهان کمتر مطلبی به چاپ رسیده است؟ آیا به خاطر طبقه بندی بودن این اطلاعات است یا اینکه به خاطر اینکه مردم دنیا توجه چندانی به آن نشان نداده اند، روزنامه نگاران به سمت این مساله نمی‌روند؟

«من پاسخی برای آن ندارم. سوال خوبی است. مطالبی درباره فعالیت سپاه پاسداران منتشر شده است که حتی فعالیت آنها را در نیمکره ما، آمریکای مرکزی و جنوبی، کوبا و غیره شامل می شود. این مطالب وجود دارد، اما باید خوب و با دقت دنبال شود.»

شما در کتاب‌تان به مساله ترسناکی اشاره می‌کنید. مثلا این جمله که «نمی‌توان تصور کرد که گروه تروریستی حزب الله در این کشور(آمریکا)، وجود نداشته باشد.» چگونه می‌شود با بودجه بیش از پنجاه میلیارد دلاری نهادهای امنیتی و اطلاعاتی چنین مساله‌ای که به آن اشاره کردید، وجود داشته باشد؟

«باید به مشهورترین شکست عملیات تروریستی در ایالات متحده که همان عملیات انفجار رستوران در واشنگتن دی سی(پایتخت) بود، که توسط ایران با هدف ترور سفیر عربستان سعودی سازماندهی شده بود، اشاره کنم. این عملیات سپاه پاسداران بود. این مساله یک راز نبود. ثابت شد که این عملیات از سوی ایران هدایت می شده است. و در یک کنفرانس خبری بدان اشاره شد.»

مطبوعات معتبر این کشور به این تفکر دامن می‌زنند که ژنرال فلین تقریبا با رئیس جمهوری روسیه پوتین همفکر است. حال اینکه شما در کتابتان چهره کاملا متفاوتی از پوتین ارائه می‌دهید، به طوری که ژنرال فلین، رژیم پوتین را دشمنی که کاملا با ایران همکاری می‌کند توصیف کرده‌ است. ممکنه توضیحات بیشتری در این زمینه بدهید؟

«محور اصلی موضوع کتاب به ما می‌گوید که ما در جنگ جهانی قرار گرفته‌ایم. یعنی در حال جنگ با ائتلاف مسلمانان رادیکال و سکولارهای مستبد هستیم. این شامل روسیه می‌شود و اگر این کتاب صحنه نبرد را مطالعه کنند می فهمند که ما در کتاب می گوییم که پوتین دشمن ایالات متحده است. او فرد کلیدی در ائتلافی است که سعی بر نابودی ما در زمان کنونی دارد. »

 

در کتابتان نوشته اید که حدود یک میلیون مدرک طی عملیات از بین بردن اسامه بن لادن به دست نیروهای آمریکایی در لاهور پاکستان بدست آمد، اما تعداد بسیار کمی از آن منتشر شده است مانند برنامه ساخت تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی توسط القاعده در ایران. چرا این اطلاعات در دسترس نیست؟ آیا ممکن است دولت پرزیدنت ترامپ این اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهد؟

«امیدوارم. دلیلی ندارد این مدارک طبقه بندی بمانند. اینها اسرار القاعده و بن لادن است و او سالهاست که مرده است. سوال اینست که ما از چه چیزی محافظت می‌کنیم؟ این حق مردم است که از چهره واقعی دشمنان خبردار شوند. دشمنی که در بین ائتلافی از دشمنان ما، شماره یک بود. باید هر آنچه ممکن است از او مطلع شویم. من افسر اطلاعاتی نیستم و بنابراین به این اسناد دسترسی ندارم. اما درباره محتوی آن مطالبی شنیده‌ام. بنابراین احساس نمی‌کنم که این مدارک باید به صورت طبقه بندی شده بمانند.»

این دو جمله از کتاب شماست: «هیچ رئیس جمهوری آمریکا چالش جدی برای رژیم ایران انقلابی ایجاد نکرده است.» و «تاکنون هیچ رئیس جمهوری آمریکا خواستار تغییر رژیم ایران نشده است.» اما تا آنجا که من مشاهده کرده‌ام، تاکنون، رئیس جمهوری منتخب، ترامپ، نیز در هیچ یک از کارزارهای تبلیغاتی خود این خواسته را مطرح نکرده است. به نظرتان، در واقعیت، پرزیدنت ترامپ پس از آغاز رسمی دوره اش، تا چه حد استراتژی جسورانه ای که مد نظر ژنرال فلین، مشاور امنیت ملی اش است اجرا خواهد کرد؟

«خوب ما در کتابمان، صحنه نبرد، خواستار تغییر رژیم شده‌ایم.این یعنی مدرک حمایت فلین از این ایده. دولت جدید هنوز وزیر خارجه یا دفاع ندارد. از ژنرال متیس به عنوان وزیر دفاع نام برده می‌شود که مطمئنا نسبت به تغییر رژیم در ایران نظر مساعد دارد. او بارها دیدگاهش را درباره ایران گفته، که سختگیرانه است و اگر فردی مانند جان بولتون به عنوان وزیر خارجه منصوب شود، او نیز نظر مساعدی در این زمینه دارد. من این مطلب را از دونالد ترامپ نشنیده‌ام، ولی نیازی نیست که هم اکنون این مطلب را از او بشنویم. پس از تشکیل دولتش، من مطمئنم که این مطلب را از او خواهید شنید. او ژنرال فلین را انتخاب کرده است. او پمپئو، عضو مجلس نمایندگان، را برای ریاست سیا انتخاب کرده است. آقای پمپئو در این زمینه دیدگاهش را رک گفته است. بنابراین به نظر می رسد که داریم احتمالا در این مسیر گام برمی داریم. اما باید منتظر ماند و دید.»

 



منبع: پژواک ایران