PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / Friday 19th April 2024

داستان ولادیمیر پوتین و پنجه ای که اوباما بر چهره ی ترامپ کشید‎
پ. مهرکوهی


 

دیروز دولت آقای اوباما به سی و پنج تن از کارکنان سفارت روسیه 72 ساعت فرصت داد تا خاک آمریکا را ترک کنند. این بیرون اندازی ی کارکنان و دیپلمات های روسیه پاسخی است به یکم: تازش آرتش سابیری ی روسیه به برخی نهادهای آمریکایی برای تآثیرگذاری در انتخابات آمریکا، و دووم (دوّم) و مهمتر: دردسرهایی که سازمان امنیت روسیه برای کارکنان و دیپلمات های آمریکایی در روسیه فراهم آورده و می آورد و نمی گذارد آن ها به راحتی با برخی از روس هایی که گوشه ی چشمی به آمریکا دارند به نوشیدن قهوه و شیرینی در کافه های مسکو بپردازند. 
برای به ریشخند گرفتن دستگاه "سی. آی. اِ"، - CIA- در چند سال گذشته، هر از گاهی تله ویزیون دولتی ی روسیه برنامه هایی از زیر نگر داشتن ِ کارکنان ِ سفارت ِ آمریکا در روسیه را پخش کرده است. هر جا کارکنان فرسته خانه ی آمریکا تلاش کرده اند با یک روس ِ به خدمت گرفته شده تماس بگیرند، گند ِ کار در آمده است.
چهار کارمند سفارت آمریکا، دو مرد و دو زن، برای نوشیدن قهوه به یک کافه می روند. یکی از زن ها به هنگام ورود به کافه با شتاب به دستشویی می رود. بیرون که می آید یک کیف دستی ی بزرگتر از آن یک با خود به دستشویی برده به دست دارد و پوشاک مردانه به تن کرده است. زنی به دستشویی رفته است و مرد از آن دستشویی بیرون آمده است! وی با شتاب از کافه بیرون می رود، بی هیچ خداحافظی با دوستان! ولی کار اَش به جایی نمی رسد.

مأموران "اِف. اس. بی" ی روسیه به راستی همتایان آمریکایی ی خود را در مسکو کلافه کرده اند و این خشم برانگیخته ی آمریکایی ها در اعلامیه ی کاخ سفید پیرامون بیرون کردن کارمندان فرسته خانه ی روسیه نمایان است. این واکنش تند اوباما و آن هم در روزهای پایانی ی دوره ی ریاست جمهوری اَش بهانه ای بیش نیست. آشکار بود که دولت آقای اوباما به جاسوسی های سایبری روسیه پاسخ خواهد داد. ولی شاید کسی هرگز گمان نمی کرد که این شمار دیپلمات های روسیه از آمریکا بیرون رانده شوند. در هیچ دوره ای از تنش آلودترین دوره های جنگ سرد ِ گذشته، این شمار دیپلمات روسیه از خاک ِ آمریکا بیرون رانده نشده بودند. درباره ی چرایی ی این واکنش تند آقای اوباما دلیل را در جای دیگر باید جستجو کرد: ترامپ!

ترامپ که به بازار بزرگ و تشنه ی روسیه می اندیشد، بارها گفته است که او با دیدگاه های اوباما و دولت اَش و سیاست تحریم روسیه مخالف است. هدف اوباما در این زمان ِ اندکی که دارد سخت کردن ِ کار با روسیه برای ترامپ است، به همانسان که جمهوریخواهان آمریکایی در سراسر دوره ی رییس جمهوری ی اوباما کار را براستی بر او سخت کرده بودند. 
روزی که ترامپ قدرت را به دست گیرد، می تواند خط پایانی بر این تصمیم اوباما بکشد ولی همین تلاش برای گشودن ِ درهای آشتی با روسیه دشمنانی سر سخت در میان ِ خود ِ جمهوریخواهان دارد. اوباما از هم اکنون به آتش اختلاف و درون حزبی میان دار و دسته ی سناتور بمب، بمب! "مک کینِ" جنگ پرست و ترامپ دامن زده است. جای زخم چنگی که گربه ای به نام اوباما بر گونه ی ترامپ کشیده به آسانی بهبود نمی یابد. اوباما با این کار ِ خود ولادیمیر پوتین را ناچار به واکنش کرده است. روزی که ترامپ قدرت را به دست می گیرد، نخستین مشکل او چگونه گی گشودن درهای گفتگو و آشتی با روسیه نیست. مشکل ِ وی آن خواهد بود که چگونه به واکنش پوتین پاسخ دهد که مایه ی شرمساری ی آمریکا در سراسر جهان و امتیاز دادن به پوتین جلوه نکند. اوباما توانست در واپسین روزهایی که در کاخ سفید به سر می برد، آیین نامزدی ی پوتین و ترامپ را تعویق اندازد و یک تیر برای انتخابات 2020 را از هم اکنون شلیک کند .

 

 

پ. مهرکوهی
آدینه، 30/12 -2016



منبع: پژواک ایران