PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / Friday 19th April 2024

احکام تجمع کنندگان در پاسارگاد؛ یک سال تا هشت سال حبس


 
 
تجمع، پاسارگاد
تجمع گروهی از مردم در "روز کوروش" در ایران

حکم ۷۴ نفر از بازداشت‌شدگان تجمع پاسارگاد، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی ساداتی صادر شده است.

به گزارش سایت "حقوق بشر در ایران"، این افراد که در حال حاضر در زندان مرکزی شیراز(عادل آباد) در بازداشت هستند، از یک سال تا هشت سال حبس گرفتند.

یک منبع مطلع، به این سایت گفته است: "رئیس دادگاه انقلاب شیراز که حق دسترسی این بازداشت شدگان به وکیل را سلب کرده و با درخواست توبه نامه به آنها وعده آزادی داده بود، روز گذشته به طور شفاهی حکم را در زندان به آنها ابلاغ کرده است."

جمعه هفتم آبان ماه، شمار زیادی برای بزرگداشت روزی که "روز کوروش" می‌نامند در پاسارگاد، آرامگاه بنیانگذار سلسله هخامنشی در چند کیلومتری شیراز در استان فارس جمع شدند.

در این مراسم شعارهای مختلف و گاهی متضاد داده ‌شد. عده‌ای علیه اعراب شعار می‌دادند در حالی که شماری دیگر به زبان عربی از اقوام مختلف ایران دفاع می‌کردند. همچنین شعارهایی در حمایت از خاندان پهلوی سر داده شد.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

آیت الله همدانیآیت الله همدانی از منتقدان برگزاری "روز کوروش" در ایران است

پس از انتشار تصاویر و فیلم‌های این مراسم، آیت‌الله حسین نوری همدانی، از مراجع شیعه در ایران، از تجمع هزاران نفر در پاسارگاد استان فارس و برگزاری مراسمی به نام "روز کوروش" انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، او درباره شرکت‌کنندگان مراسم "روز کوروش" گفت: "این افراد ضد انقلاب هستند، تعجب می‌کنم چه طور می‌توانند در مزار کورش جمع شوند، همان شعارهایی که برای رهبر معظم انقلاب می‌دهیم، برای کورش بدهند و باز ما زنده، نشسته‌ و تماشاگر هستیم."

در ادامه واکنش به این مراسم بود که دادستان شیراز در ایران در آبانماه خبر داد که "عاملان" برگزاری مراسم  روز بزرگداشت کوروش و تجمع در پاسارگاد بازداشت شده‌اند.

گفته شده بود که حدود ۳۰۰ نفر در ارتباط با این مراسم بازداشت شده‌‌اند.

علی صالحی٬ دادستان عمومی و انقلاب شیراز٬ مرکز استان فارس گفت: "پس از انجام تحقیقات لازم٬ لیدرها و سرشاخه‌های اصلی این تجمع که به سردادن شعارهای هنجارشکنانه و ضدارزش‌ها اقدام کرده بودند٬ دستگیر شدند."

در سال‌های پس از انقلاب حکومت ایران به برگزاری مراسم ملی‌گرایانه مربوط به پیش از اسلام روی خوش نشان نداده است.



منبع: پژواک ایران