PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday 20th April 2024

ایران اسلامی و میزبانی جام ملتهای آسیا 2023
م. گئومات


 

آیت الله خامنه‌ای امروز در دیدار با دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: «اسرائیل  در ۲۵ سال آینده وجود خارجی نخواهد داشت.»

جناب رهبر معظم! شما را به جان جد بزرگوارت قسم، بیا و به جای نابودی اسرائیل در 25 سال آینده، در طول همان 25 سال معهود مشکل بیکاری، اقتصاد ورشکسته، فساد مسئولین بلندپایه و فقر همه گیر را در همین بیخ گوش خودتان در ایران اسلامی خودمان از بین ببرید!

***

جناب آقای مسعود سلطانی فر، وزیر جدید ورزش و جوانان اخیراً طی سخنانی اظهار داشته اند که: «میزبانی جام ملت‌ها را می‌خواهیم» و در بخش دیگری از سخنانش که متاسفانه از متن خبر مذکور حذف گردیده ادامه داده است که: «از 40 سال پیش تاکنون میزبانی جام ملت‌های آسیا را در کشور نداشتیم و چیزی حدود 48 سال از آخرین میزبانی ایران در جام ملت‌های آسیا سپری می‌شود که من معتقدم باید زودتر از اینها این میزبانی به ایران داده می‌شد.»

بی گمان وجود جناب دکتر مسعود سلطانی که دست کم با کارلوس کی رُش سر دشمنی ندارد برای ورزش فوتبال ایران خود غنیمتی محسوب می گردد. اما آیا ایشان پیش از ایراد این سخنان و وعده ای که برای اخذ میزبانی جام ملتهای آسیا 2023 داده اند، هیچ اندر پی این بوده اند که بدانند علت ناکامی 40 ساله ایران اسلامی در اخذ میزبانی جام ملتهای آسیا چه بوده و چرا پس از انقلاب هیچگاه این میزبانی به ایران اسلامی داده نشده است؟

امروزه روز فوتبال و باشگاههای ورزشی و رقابتهای آن تبدیل به یک جاذبه توریستی و بعضاً درآمد زا شده است. این نوع سرمایه گذاری ابزار، لوازم و قواعد بازی خاص خودش را می طلبد که در کمال تآسف ایران اسلامی در کل فاقد آن است. بحث تنها بر سر وجود سخت ابزارهایی مناسب با استانداردهای بین المللی، ورزشگاه ها، نیست که آقای وزیر در سخنان خودش آنها را بر شمرده است. بلکه ایران اسلامی فاقد فرهنگ اجتماعی مناسب و ضروری برای برگزاری اینگونه تورنمنت های بزرگ ورزشی در قواره بین المللی است.

هواداران تیم های ورزشی دیگر کشورها تنها و صرفاً برای تماشای خشک و خالی مسابقات فوتبال به کشور میزبان رقابتها سفر نمی کنند. تفریح و خوشگذرانی در طول مدت سفر برایشان اهمیتی کمتر از تماشای خود مسابقات ندارد. تا جایی که مسئولان برگزاری جام جهانی 2006 آلمان برای فراهم نمودن امکانات تفریحی و خوشگذرانی توریست های فوتبالی حتی ساختمانهایی موقت برای اقامت روسپی ها در نزدیکی ورزشگاه های محل برگزاری مسابقات آن جام جهانی فراهم کرده بودند! توریست ورزشی تمایلی ندارد که به کشوری برود  که برای او مقدور نیست که در ساعات غیر از زمان برگزاری مسابقات به میکده، دیسکو یا نایت کلاب برود تا مشروبی بنوشد و اندکی تفریح نماید. اگر چه که حتی خواجه حافظ شیرازی نیز می داند که از صدقه سر حکومت امام زمان، ایران اسلامی در هر دو زمینه فحشا و صرف مشروبات الکلی پیشرفتِ اسلامی چشم گیری داشته و نه تنها خود کفا گردیده بلکه روسپی به شیخ نشین های حاشیه جنوبی خلیج همیشه پارس نیز صادر می نماید. لاکن همانند روایت آن حاکم سرما زده و جُل الاغ، خودش هست، خوب و به وفور هم هست، لاکن اسمش را نباید آورد!

توریست ورزشی نمی تواند در کشوری که اجباراً می باید حجابی عذاب آور بر تن داشته باشد به آسودگی نفس بکشد. توریست ورزشی نمی تواند به کشوری برود که استفاده از توالت فرنگی در آن مکروه است و حتی در فرودگاههای بین المللی آن نیز ندرتاً یک مستراح با توالت فرنگی و کاغذ توالت یافت می شود. اگر هم یافت شود در شرایط بهداشتی بسیار بدی قرار دارد. این شرایط ناخواشایندِ مستراحی به نوع زننده تری در ورزشگاههای محل برگزاری مسابقات فوتبال وجود دارد.

بد نیست جناب دکتر سلطانی فر نگاهی بیندازند به اخبار مربوط معضلی که در مسیر تکمیل پروژه های عظیم  فروشگاهی و تفریحی "مركز سیتی سنتر اصفهان" که با سرمایه گزاری یک تن ایرانی و چهار سرمایه دار عرب اجرا می شد. ادامه این پروژه به دلیل ساخت توالت های ایستادۀ مخصوص دفع ادرار برای آقایان(تصویر)، مدتی متوقف گردید و پیمانکار بینوا را مجبور نمودند که آن بخش از سرویس بهداشتی آقایان را تخریب نماید. چرا؟ چون بنا به نظر مسئولین در آن مورد وجود آن نوع توالت های ایستاده «تبلیغ و ترویج سبک زندگی غربی است»، زیرا «زندگی غربی حتی در خصوصی ترین و جزئی ترین بخش های زندگی ما نفوذ کرده». 

یکی از شرایط واگذاری میزبانی جام ملت‌های آسیا امکان برگزاری مسابقات بین المللی فوتبال بانوان در آن کشور می باشد. یعنی مقوله ای "تابو" که به هیچ وجه در ایران اسلامی انجام شدنی نیست. زیرا به جز ایران، بانوان فوتبالیست تیم های ملی دیگر کشورها بدون حجاب عذاب آور و دست و پا گیر اسلامی در مسابقات شرکت می کنند. از اینها گذشته حضور آنهمه زن و دختر فوتبالیست بی حجاب در زمین های مسابقات فوتبال که در هنگام دویدن موهایشان در دست باد رقص زیبایی به نمایش می گذارد به قول امام جمعه های مربوطه موجب وقوع  چه زلزله هایی که در شهر میزبان نمی گردد.

از سوی دیگر کنفدراسیون فوتبال آسیا نمی تواند میزبانی رویداد بزرگی همچون جام ملتهای آسیا را به کشوری بدهد که زنان و دختران آن کشور اجازه ورود به ورزشگاه ها را ندارند. تا جایی که 130 نفر از فعالین ایرانی حقوق زنان طی نامه از رئیس فدراسیون جهانی والیبال درخواست نموده اند که از حق ورود زنان به سالن های محل برگزاری مسابقات والیبال حمایت نماید. اما مسئولین مربوطه ایرانی به شیوه اسلامی خودشان پاسخ این درخواست منطقی و اصولی را داده اند. آنهم از طریق بازداشت خانم غنچه قوامی  شهروند ایرانی- بریتانیایی که ادعا می شده در یک کمپین برای آزادی ورود نسوان به سالن برگزاری مسابقات بین المللی والیبال فعالیت می کرده است. البته این بانو را با قرار وثیقه ای که سود سپردن آن به بانک به جیب شیخ صادق آملی لاریجانی می رود، موقتاً آزاد نمودند.

باید توجه داشت که مسابقات فوتبال همانند رقابتهای والیبال نیست که حداکثر در حضور ده یا پانزده هزار نفر در یک سالن کاملا قابل کنترل برگزار گردد. در رقابتهای مهمی مانند جام ملتهای آسیا در بازیهایی که یک طرف آن تیم ملی ایران قراردارد به طور متوسط 70 هزار نفر در ورزشگاه آزادی حاضر خواهند بود. رخدادی که حتی با حضور نیروهای یکان ویژه "نوپو" در ورزشگاها نیز کنترل طغیان احتمالی آن دیگ جوشان چندان امکان پذیر نخواهد بود.

حالا با فرض اینکه  میزبانی جام ملتهای آسیا به ایران اسلامی داده شود و از ورود بانوان در هنگام برگزاری مسابقات ایران با دیگر حریفان به داخل ورزشگاه ها جلوگیری گردد. چنانچه این موضوع به یک غائله بزرگ در اطراف درهای ورودی ورزشگاه آزادی و دیگر شهرهای محل برگزاری مسابقات بدل شود تکلیف شما با انعکاس بین المللی این واقعه چیست؟ آیا بفرموده، در مجلس پوست از کله شما کنده نمی شود؟

میزبانی رویداد فوتبالی بزرگی همچون جام ملتهای آسیا، سیل خبرنگاران خارجی را به داخل ایران اسلامی سرازیر خواهد نمود. خبرنگارانی که کنترل گفتگوی آنها با مردم کوچه و بازار و تماشاگران فوتبال به هیچوجه برای نیروهای سرکوب میسر نخواهد بود. آن وقت با بازتاب بین المللی اسرار مگوی جامعه آخوندزده ایران چه خواهید کرد؟

گیرم که میزبانی را به ایران اسلامی دادند به شرط صدور مجوز جهت ورود بانوان به ورزشگاه ها و شما نیز زیر بار رفتید با این خیال خام که کلاهی شرعی بر سر این موضوع خواهید گذاشت. آنوقت با فریاد وااسلامای آیات عظام چه خواهید کرد؟ هجوم کفن پوشان به ساختمان وزارت ورزش و جوانان را چگونه متوقف خواهید کرد؟ چه پاسخی به جناب علم الهدا معروف به "بابا نوئل اسلامی" و احمد خاتمی می دهید؟ مگر نه اینکه دکتر محمود احمدی نژاد وعده حضور بانوان به ورزشگاه ها را داد؟ اما گوش او را در پستوی بیت کشیدند که فضولی موقوف!

در خاتمه شاید بد نباشد که به جنابعالی یادآور شوم که خطوط قرمز دنیای سیاست در عالم ورزش کم رنگ و بلکه بیرنگ است. در عرصه ورزش، رسانه ای در اختیار مردم است که پیام هایش سانسور شدنی نیست. رسانه ای همانند در مسجد که نه سوزاندنی است و نه کندنی. و آنهم چیزی نیست جز فریاد ده ها هزار تن تماشاگر در یک ورزشگاه. از شما خیلی بزرگتر هم وقتی در دام این رسانه غیر قابل مهار افتاد، چاره ای نداشت جز فرار از مهلکه که همان ورزشگاه باشد. در سال 1342 که مسابقه افتتاحیه جام قهرماني کشور بین دو تیم شاهین و تاج در حضور شاه برگزار می شد شرایط در نیمه اول به هیچ وجه همانی نبود که مرحوم تیمسار پرویز خسروانی روی آن حساب باز کرده بود. اولاً تیم تاج در همان نیمه اول 3 گل دریافت کرد. و بعد تماشاگران هوادار تیم شاهین به ظاهر برای تشویق تیم خود، در یک سوی ورزشگاه امجدیه یک صدا فریاد می زدند: شا(ه)، و تماشاگران در آنسوی سکوها پاسخ می دادند: هین!  و شاه که پیام «شاه! هین!» را به خوبی گرفته بود، در بین دو نیمه ورزشگاه را ترک کرد. اینکه مدتی بعد به لطایف الحیل باشگاه شاهین منحله اعلام گردید نیز ریشه اش در همین واقعه بود.

دیگر آنکه به جنابعالی توصیه می نمایم که من بعد پیش از انجام هر نوع اظهار نظری در زمینه ورزش به ویژه فوتبال ابتدا با ریش سپیدان سرد و گرم چشیده مشورتی بنمایید تا همچون سلف خودتان دکتر محمود گودرزی ناچار نباشید برای رفع و رجوع اظهار نظر های نامناسب و جو ساز خودتان، مرتباً به این بهانه متوسل بشوید که گفته هایتان نادرست تعبیر شده، یا در رسانه ها بد منعکس گردیده و منظور شما این گونه نبوده است. 

در خاتمه باید اضافه نمایم که چون تا تعیین میزبان جام ملتهای آسیا 2023 هنوز مدت زمان زیادی باقی است، عجالتاً در این فرصت مناسب تلاش کنید که تا شاید بتوانید فساد مالی و اخلاقی را در عرصه فوتبال ایران از بین ببرید، میزبانی جام ملتها پیشکش.

با آرزوی موفقیت شما در خدمت به مردم ورزشدوست و ورزش ایران.

م. گئومات

2016-12-15

 



منبع: پژواک ایران