PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / Friday 29th March 2024

کشف گور دسته جمعی در تبریز و مسوولیت رژیم در حقیقت‌یابی
حنیف حیدرنژاد


به گزارش خبرگزاری رسمی  ایسنا، روز شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ در محله ۴۰ متری شهر تبریز هنگام حفاری، یک گور دسته‌جمعی کشف شده است.

تصاویر منتشر شده انبوهی استخوان انسان‌ها را نشان می‌دهد که  بر روی هم تلنبار شده‌اند. یک فیلم منتشر شده در این مورد نیز گونی‌های متعددی حاوی استخوان‌های جمع‌آوری شده از این مکان را نشان می‌دهد. در همین فیلم فرماندار شهر تبریز می‌گوید: «نظر اولیه این است که آنجا گور دسته‌جمعی نبوده است.» مشخص نیست فرماندار تبریز بر اساس کدام شواهد و اطلاعات کارشناسانه چنین نتیجه‌گیری را اعلام می‌کند.

یکی از احتمالات این است که این باقی مانده اجساد متعلق به مخالفین جمهوری اسلامی باشد که در دهه شصت اعدام شدند. علاوه بر همه‌ی سال‌های شصت خورشیدی، در مرداد و شهریور ۱۳۶۷ هزاران زندانی سیاسی با گرایش‌های مختلف فکری در حالی که دوران محکومیت‌شان را در زندان‌های کوچک و بزرگ در شهرهای مختلف ایران می‌گذراندند به فرمان روح‌الله خمینی رهبر جمهوری اسلامی به طور دسته‌جمعی کشتار شدند.

شناخته شده‌ترین گور گروهی مربوط به این دوران، گورستان خاوران در جنوب تهران است. اگرچه مقامات رسمی‌ جمهوری اسلامی بعد از تقریبا سه دهه د ر این مورد سکوت می‌کنند، اما آیت‌الله حسینعلی منتظری که در آن زمان هنوز رسما جانشین خمینی رهبر جمهوری اسلامی بود به این کشتار‌ها اعتراض کرد. نوار صدای او در گفتگو با مسئولین آن زمان، معروف به اعضای «هیئت مرگ» در تابستان امسال به عنوان یک سند حقوقی و تاریخی منتشر شد و هرگونه تردید و ابهام در این مورد را برطرف کرد.

عکس از مسعود سپهری‌نیا

حتی اگر باقی مانده اجساد کشف شده در تبریز مربوط به مخالفین سیاسی جمهوری اسلامی نباشد، کماکان این سوال باقی است که این انسان‌ها چه کسانی بودند و این اجساد در آنجا چه‌ کار می‌کنند؟  بسیاری از کشورها در کشف گورهای دسته‌جمعی تجربیات زیادی دارند. بسیاری از نهادهای بین‌المللی نیز در این مورد آماده همکاری‌اند. با روشن شدن چند سوال ابتدایی، می‌توان دقیق‌تر نظر داد که این گور دسته‌جمعی چه حقایقی را دل خود نهان دارد. پاسخ به این سوال‌ها با توجه به پیشرفت علمی ‌و تکنولوژی مدرن امری ساده، اما البته بسیار ظریف و دقیق است. با روش‌های مدرن امروزی می‌توان با آزمایش‌های مشخص به این  سوال‌ها پاسخ داد:

– این اجساد مربوط به چه تعداد انسان است،
– این افراد در زمان مرگ چند سال داشته‌اند،
– جنسیت آنها چه بوده است،
– تاریخ مرگ  آنها چه زمانی است،
– علت مرگ آنها چه  بوده است؟

همچنین با دقت در اطراف این استخوان‌ها می‌توان برخی وسایل یا اجسام دیگر را یافت که به نوبه خود می‌توانند در تعیین هویت افراد و یا روشن کردن برخی جزییات مفید باشند. مثلا باقی‌مانده کفش یا لباس، وسایلی که آن افراد با خود داشته‌اند مانند انگشتر، گردنبند و اگر آنها بر اثر تیرباران کشته شده باشند، شاید بتوان در آن اطراف باقی مانده پوکه‌های فشنگ یا گلوله‌های باقی مانده در بدن را پیدا کرد.

تحقیق در این مورد نیازمند افراد آموزش‌دیده و مجرب و آزمایشگاه مجهز و روش‌های دقیق کار تخصصی و علمی است. استخوان‌های کشف شده چه متعلق به مخالفین سیاسی جمهوری اسلامی باشند چه نباشند، مهم، روشن شدن حقیقت است.

سابقه‌ی تقریبا چهار دهه گذشته حکومت جمهوری اسلامی نشان داده که این رژیم مایل به روشن شدن حقیقت در هیچ زمینه‌ای نیست به ویژه اگر موضوعی با اعدام دسته‌جمعی مخالفین سیاسی این نظام مربوط شود.  این رژیم نه تنها در جهت روشن شدن حقیقت درباره جنایات خود هیچ کمکی نمی‌کند، بلکه با هر ترفندی، از سکوت عامدانه و هدفمند تا انکار حقایق و یا طرح موضوعات غیر مرتبط و انحرافی سعی در فرار از پاسخگویی و به فراموشی سپردن آن موضوع می‌کند. همه اینها اما از مسوولیت رسمی‌ یک دولت و یک حکومت چیزی کم نمی‌کند. فشار افکارعمومی ‌به جمهوری اسلامی  برای اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف در مورد گور دسته‌جمعی در تبریز و برخورد توام با احترام با باقی مانده این اجساد، فرصت مناسبی برای ناگزیر کردن رهبران این نظام به پاسخگویی است. هرچند این رژیم هیچگاه تن به روشن کردن حقیقت نمی‌دهد، اما فرار علنی آن از پاسخگویی، خود یک نوع پاسخ و واکنش است و هر چه بیشتر ماهیت آن را برای نسل‌های جوان‌تر روشن می‌کند.

خودداری رژیم حاکم در پیشبردروند حقیقت‌یابی دقیق و کارشناسانه و عدم اطلاع رسانی شفاف در این مورد، هرچه بیشتر این احتمال را تقویت خواهد کرد که باقی مانده اجساد کشف شده در گور دسته‌جمعی در تبریز برگ دیگری از جنایات این رژیم است که اکنون سر از خاک بیرون آورده است.

http://www.hanifhidarnejad.com

 

عکس و پردازش:‌ کیهان لندن 



منبع: پژواک ایران