PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / Friday 29th March 2024

کدام شرکت‌های بزرگ حمل و نقل به ایران می‌روند؟


آرمان آرامش
میدان آزادی

امروز یکشنبه ۲۱ آذر شرکت هواپیماسازی بوئینگ تایید کرد که قرارداد فروش ۸۰ هواپیمای مسافربری را با ایران امضا کرده و در خبری دیگر شرکت هیوندای کره جنوبی هم از ساخت ده کشتی برای ایران خبر داد.

طی ماه‌های بعد از توافق جامع اتمی میان ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی که به تخفیف یا برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران منجر شد، بسیاری از شرکت‌های خارجی آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری و فعالیت در ایران اعلام کرده‌اند. با وجود موانع بانکی که هنوز مشکلی بزرگ محسوب می‌شود، بعضی از آنها با ایران قرارداد امضا کرده‌اند و بعضی دیگر به نهایی شدن این قراردادها نزدیک شده‌اند.

تعدادی از مهمترین قراردادهای مرتبط با صنایع حمل و نقل را در زیر بخوانید:

بوئینگ

بوئینگ

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) قراردادی را برای خرید ۸۰ فروند هواپیمای مسافربری با شرکت بوئینگ امضا کرده است. ۵۰ فروند از این هوپیماها مدل ۷۳۷ و ۳۰ فروند دیگر مدل ۷۷۷ پهن پیکر هستند که در یک دوره ۱۰ ساله به ایران ایر تحویل می‌شود. ارزش این قرارداد ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار اعلام شده است. به گفته مقام‌های ایرانی قرار است اولین هواپیمای بوئینگ در سال ۲۰۱۸ به ایران تحویل داده شود. دولت آمریکا اجازه فروش هواپیما به ایران را زمستان گذشته به شرکت بوئینگ داد، با وجود این کنگره آمریکا خواهان منع فروش هواپیمای مسافربری به ایران است.

بوئینگ امضای قرارداد رسمی با ایران را تایید کرد

ایرباس

ایرباس

ایران در ابتدای سال جاری میلادی، قراردادی به ارزش ۲۷ میلیارد دلار برای خرید ۱۱۸ هواپیمای ایرباس، از جمله دوازده هواپیمای مسافربری پهن‌پیکر A۳۸۰، امضا کرد. با این که "ایرباس" یک شرکت فرانسوی است ولی به دلیل تامین قطعات آن توسط آمریکا برای فروش محصولات خود نیازمند اخذ مجوز آمریکاست. وزارت خزانه‌داری آمریکا دوم آذر مجوز فروش ۱۰۶ فروند هواپیمای ایرباس فرانسه را به شرکت هوایپمایی ایران‌‌ایر صادر کرد.

دولت آمریکا 'مجوز فروش بیش از صد ایرباس به ایران را صادر کرد'

آیا دونالد ترامپ می‌تواند فروش هواپیماهای مسافربری به ایران را متوقف کند؟

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

شرکت صنایع سنگین هیوندای

شرکت صنایع سنگین هیوندای کره جنوبی گفته است که سفارشی به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار برای ساخت ۱۰ کشتی برای خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده است. این اولین سفارش ساخت کشتی ایران از زمان برچیده شدن تحریم‌های بین‌المللی است. سفارش ایران شامل چهار کشتی کانتینری بزرگ و شش نفتکش است. تحویل این کشتی‌ها قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ میلادی انجام شود. قرارگاه سازندگی سپاه از امضای این قرارداد ابراز نارضایتی کرده است.

+سپاه: روحانی باید قرارداد ساخت کشتی‌ها را لغو کند

مرسک

مرسک

شرکت کشتیرانی مرسک، بزرگ‌ترین شرکت حمل و نقل دریایی جهان، تایید کرده است که بعد از سال‌ها فعالیت‌های تجاری خود را با ایران از سر می‌گیرد. این شرکت گفته است که از این به بعد مشتریان مرسک که به مقصد یا از مبدا ایران رفت و آمد می‌کنند، می‌توانند به طور کامل از شبکه جهانی و ناوگان و تجهیزات حمل و نقل این شرکت استفاده کنند. مرسک حدود چهار سال پیش و در پی تشدید تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران فعالیت‌های خود را در این کشور متوقف کرد.

متروی تهران

زیمنس

شرکت آلمانی زیمنس تفاهم‌نامه‌ای با شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی امضا کرده و متعهد شده است که در توسعه راه آهن ایران مشارکت کند. پروژه‌هایی که زیمنس در ایران انجام می‌دهد شامل کشیدن خط آهن برقی بین تهران و مشهد و راه‌اندازی قطار پرسرعت بین تهران و اصفهان است. وزیر ترابری آلمان گفته‌ است: "ما قراردادهایی امضا کردیم که زیمنس بتواند فعالیت بین وزارتخانه و شرکت‌ها را فعال کند. از جمله این پروژه‌ها سریع‌سازی خط راه آهن تهران ـ تبریز به عنوان یک کار زیربنایی و دادن سیگنالینگ به خطوط راه آهن ایران است همچنین در اختیار قرار دادن ۷۰ لوکوموتیو دیزلی به راه آهن ایران در دستور کار قرار گرفته‌است". مدیرعامل شرکت راه‌آهن ایران هم اخیرا از قصد ایران برای خرید قطارهای سریع‌السعیر از شرکت زیمنس به صورت اجاره به شرط تملیک ۳۰ ساله خبر داده است.

زیمنس بین تهران و مشهد 'خط آهن برقی می‌کشد'

پژو

پژو-سیتروئن

این شرکت فرانسوی که پیش از تحریم‌ها از فعال‌ترین شرکت‌های خودروسازی در ایران بود، گفته است که با قرارداد پنج ساله‌ای به ارزش ۴۰۰ میلیون یورو برای تولید، تحقیقات و توسعه به ایران باز می‌گردد و انتظار دارد در سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت ایران خودرو، سالانه حدود دویست هزار دستگاه خودرو در ایران تولید کند. مدیران شرکت فرانسوی پژو سیتروئن گفته‌اند که این شرکت قصد دارد در سال آینده میلادی(۲۰۱۷) حدود ۳۰۰ هزار خودرو در ایران بفروشد.

پژو قصد دارد 'سالانه ۳۰۰ هزار خودرو در ایران بفروشد'

رنو

رنو

شرکت خودروسازی رنوی فرانسه حدود سه ماه پیش، قراردادی را به منظور احیای حضور پررنگ خود در ایران امضا کرد. بر اساس این قرارداد، ظرفیت تولید این خودروساز سالانه ۱۵۰ هزار خودرو در ایران افزایش خواهد یافت. ظرفیت کنونی تولید خودروی رنو در ایران ۲۰۰ هزار خودرو در سال است.

رنو سالانه ۱۵۰ هزار خودرو در ایران تولید می‌کند

دایملر

دایملر

شرکت خودروسازی دایملر آلمان می‌گوید بخش خودروسازی سنگین این شرکت یادداشت‌های تفاهم اولیه‌ای با ایران برای بازگشت به این کشور امضا کرده است. این شرکت گفته است در صورت نهایی شدن این قراردادها با گروه "ایران خودرو دیزل" و "گروه صنعتی ماموت" همکاری خواهد کرد.



منبع: بی بی سی