PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ / Thursday 28th March 2024

آقازاده های پشت پرده سریال شهرزاد: پسر هاشمی شاهرودی و ...


 

 سریال شهرزاد نمونه ای از جمع شدن زیر سایه منافع ملی است، منافع ملی آقازاده ها

 

چهارشنبه, 7 دسامبر 2016رضا حقیقت‌نژاد

«محمود صادقی»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ۱۸ آبان ماه امسال در گفت و گو با روزنامه «اعتماد»، به وضعیت وام های «صندوق ذخیره فرهنگیان» اشاره کرد و گفت: «سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بدون اخذ وثیقه لازم و بی حساب و کتاب در دولت گذشته به سه تا پنج نفر وام داده شده که ظاهرا یکی از آن ها منسوب به یکی از مقامات قضایی سابق هم هست.»

این مقام قضایی سابق کیست؟ بگذارید اول سراغ یک نفر دیگر برویم؛ «سیدمحمد امامی»، سرمایه گذار و تهیه کننده بخش اول سریال «شهرزاد» که تولید آن دست کم ۱۲ میلیارد تومان خرج بر داشت.

محمد امامی ۱۵ مهرماه امسال به اتهام های «مشارکت در فساد مالی صندوق فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش» و «پول‎شویی و رشوه در قالب یک شرکت نفتی» بازداشت شد. او پیش از بازداشتش، در طول یک سال حدود ۲۰ میلیارد تومان در تولید فیلم سرمایه گذاری کرده بود؛ از جمله شش میلیارد تومان در تولید سریال تلویزیونی شهرزاد.

بخشی از سرمایه های محمد امامی، اعتباری بوده که از صندوق ذخیره فرهنگیان گرفته است. شریک محمد امامی در این مسیر، همسر دوم «شهاب الدین غندالی»، مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان بود. آن ها پس از رسانه ای شدن تخلفات این  صندوق، تلاش می کنند با واگذاری یک زمین، بدهی خود را تسویه کنند ولی ارزش زمین کم تر از بدهی آن ها بوده و پرونده باز می ماند. وام دریافتی با سود یک و نیم درصد که از طریق همسر دوم شهاب الدین غندالی دریافت شده، ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است.

بازیگر اصلی اما این دو نفر نیستند؛ خانواده محمد امامی در قم و تهران پشتوانه مذهبی دارند ولی نه آن قدر. پشتوانه اصلی آن ها، خانواده آیت الله «سیدمحمود هاشمی شاهرودی»، رییس سابق قوه قضاییه است.

هاشمی شاهرودی ۱۲ فرزند دارد؛ پنج پسر و هفت دختر. در طول هشت سال گذشته همواره فعالیت های اقتصادی یکی از فرزندان آیت الله و دامادش حاشیه ساز بوده است. فرزند آیت الله که محمد امامی با او ارتباط دارد، «سیدمحمدباقر هاشمی شاهرودی» است. او در میان فرزندان آیت الله از همه فعال تر است و رتق و فتق کارهای پدر را بر عهده دارد.

محمدباقر هاشمی شاهرودی، عضو هیات رییسه دانشگاه «عدالت» است که زیر نظر پدرش اداره می شود و یک مفسد اقتصادی دیگر، یعنی «محمدشریف ملک زاده‌« هم عضو هیات مدیره آن است.

مثلث شهاب الدین غندالی، محمد امامی و محمدباقر هاشمی شاهرودی، مرکز ثقل مفاسد صندوق ذخیره فرهنگیان بوده است.این سه نفر، محمد امامی و شهاب الدین غندالی در بازداشت به سر می برند ولی کسی زورش به محمد باقر هاشمی نمی رسد.

شهاب الدین غندالی که مدیر مورد اعتماد وزرای اصلاح طلب آموزش و پرورش است، یک حلقه ارتباطی بین تیم هاشمی شاهرودی و اصلاح طلبان هم محسوب می شود.

اما در روزهای اخیر با مشکلات پیش آمده برای محمد امامی، آن ها تصمیم دیگری گرفته اند و سرمایه گذاری بخش دوم سریال شهرزاد توسط شرکت «تصویرگستر پاسارگاد» انجام شده است. این شرکت به نشانی میدان «تجریش»، خیابان «شهید دربندی»، بن بست «ملکوتی»، پلاک ۵ و شماره ثبت ۳۲۴۳۷۵، در سال ۹۰ تاسیس شده است.

مهره اصلی شرکت در بدو تاسیس، «علی اسدزاده» بود. محمد امامی بر اساس اسناد شرکت، مرداد ۹۳ به عنوان عضو هیات مدیره آن انتخاب شده است. او پس از ورود به شرکت، به عنوان رییس هیات مدیره انتخاب می شود؛ جای علی اسدزاده. اسدزاده هم مدیرعامل می شود؛ مدیرعاملی که یک مهره گوش به فرمان است.

او البته آن قدر هم دست و پاچلفتی نیست؛ هم با نزدیکان «محمدباقر قالیباف»، شهردار تهران ارتباط خوبی دارد و هم با نزدیکان «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رییس جمهوری؛‌ به ویژه با پسر اسحاق جهانگیری.

از این منظر، سخنان «محمدهادی رضوی»، شریک سریال «شهرزاد۱» که می گوید بخش دوم شهرزاد هم با سرمایه محمد امامی تهیه می شود، درست است.

محمدهادی رضوی داماد «محمد شریعتمداری»، معاون اجرایی رییس جمهوری ایران و فرزند «سیدسعید رضوی» است. پدر او از انقلابی های دهه ۶۰ بود که مدتی در کمیته های انقلاب فعالیت می کرد و بعد به عرصه فروش محصولات سیستم های رسانه ای «سنهایزر» وارد و به تجارت مشغول شد.
سیدسعید رضوی سال ۶۳ شرکت «بعثت» را اداره می کرد و از سال ۷۰ با تاسیس شرکت «سیستم های رسانه ای بعثت»، در تولید تجهیزات مدار بسته و سیستم های امنیتی و حفاظت الکترونیکی هم فعال شد. محمدهادی رضوی به تبعیت از پدرش، سال ۹۰ شرکت «صنعتی آینده سازان فاطمی» را تاسیس کرد و در حوزه ساخت سالن همایش و سیستم های امنیتی و حفاظتی و ایجاد کارخانه های صنایع تولید استودیو فعالیت خود را آغاز کرد. با این حال، او از سال ۹۳ بی خیال این شرکت شد و به حوزه های دیگر رفت.

محمدهادی رضوی کارش در حوزه سینما را با همکاری «الیاس قالیباف»، فرزند محمدباقر قالیباف شروع کرد در دفتری واقع در «سعادت آباد» تهران که گویا با لطف شهردار نصیب شان شده بود. علاوه بر رابطه خوب پدرش با بازاریان تهران، به ویژه موتلفه ای ها که در بالاکشیدن پسر نقش داشت، پیوند او با الیاس قالیباف هم برای محمدهادی رضوی یک پل مهم بود. اما به گفته یک منبع دیگر، علاوه بر این ارتباطات، «زهرا کاظمی»، معاون محمدهادی رضوی هم نقش مهمی در ارتقای موقعیت او داشته است. همسر زهرا کاظمی از کارمندان بیت رهبر جمهوری اسلامی بوده و نقش ویژه ای در تقویت ارتباطات محمدهادی رضوی ایفا کرده است.

محمدهادی رضوی البته یک پارتی دیگر هم در بیت سیدعلی خامنه ای داشته است؛ پدر همسرش، محمد شریعتمداری که سال ها است از معتمدان اصلاح طلب رهبر جمهوری اسلامی محسوب می شود.

محمدهادی رضوی علاوه بر فعالیت های سینمایی،‌ دستی بر تنور معاملات نفتی هم دارد. او در این معاملات بیش تر نقش دلالی را بازی کرده ولی مشخص نیست در این معاملات با محمد امامی آشنا شده یا از مسیر دیگری این آشنایی رخ داده است.

به گفته یک منبع آگاه، در یک مورد مشخص، محمدهادی رضوی دلال معامله فروش روغن (سوخت) کشتی به «شرکت ملی نفتکش ایران» و فروش روغن خودرو و گریس به «ایران خودرو» بوده است. او در این قراردادها، مامور و دلال شرکت «نفت پارس» بوده است. نفت پارس یکی از شرکت های وابسته به «ستاد اجرایی فرمان امام» است. این ستاد زیر نظر آیت الله خامنه ای اداره می شود و محمد شریعتمداری، پدر همسر محمدهادی رضوی، عضو هیات امنای این ستاد است. محمدهادی رضوی قرارداد این دلالی ها را در زمان تحریم ها که واردات برخی اقلام به ایران دشوار شده بود، بست ولی در سال های اخیر قراردادش تمدید نشده است.

محمدهادی رضوی پس از کنار کشیدن از سریال شهرزاد، به دنبال علاقه های خودش مانند برگزاری «جشنواره مدافعان حرم» و یا پی گیری مراسم مذهبی «بدرقه فاطمی» رفت ولی با شروع به کار «شهرزاد ۲»، دوباره وارد میدان شده است. او در حال حاضر به شدت درگیر برند سریال شهرزاد است؛ برندی که به ادعای او، ۱۵ میلیارد تومان فروخته شده و با توجه به قرارداد اولیه وی با محمد امامی، حداقل باید هفت و نیم میلیارد تومان از این مبلغ به محمدهادی رضوی برسد.

در حال حاضر مشخص نیست دقیقا سرمایه گذاران شهرزاد ۲ از محل همین فروش برند در حال تامین سرمایه تولید سریال هستند یا دست به دامن آقازاده دیگری شده اند. ولی می توان گفت احتمالا برای بخش اول این سریال، محمد امامی شش میلیارد تومانش را از محل وام صندوق ذخیره فرهنگیان و با سفارش آقازاده هاشمی شاهرودی به دست آورده و محمدهادی رضوی، شش میلیارد تومانش را از محل دلالی های نفتی با سفارش پدر همسرش تامین کرده است.

محمدهادی رضوی پنجم اسفند ۹۳ هنگامی که برای عضویت در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ثبت نام کرده بود تا به قول خودش، برود جریانی جدید ایجاد کند و لابی ثروت شیعه را در مقابل لابی سرمایه صهیونیست ها راه بیاندازد، یک جمله جذاب گفته است: «دیگر خسته شده ایم که خط کشی اصول گرا و اصلاح طلب کنیم. باید همه زیر یک سایه برای منافع ملی جمع شویم.»

سریال شهرزاد نمونه ای از جمع شدن زیر سایه منافع ملی است؛ منافع ملی آقازاده ها. 



منبع: پژواک ایران