PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ / Thursday 28th March 2024

زخمی شدن یک کولبر دیگر کرد در منطقەی سردشت


 
 
در ادامه کشته و زخمی کردن کولبران کُرد توسط نیروهای نظامی حکومت ایران در مناطق مرزی کُردستان، یک کولبر دیگر کُرد که تنها ۲۲ سال سن دارد، با شلیک این نیروها زخمی شد.
 
به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، روز پنج شنبه ۱۱ آذرماه، جمعی از کولبران کرد در منطقە ” سردشت” در کمین نیروهای مسلح افتاده که در نتیجه یک کولبر به شدت زخمی شد.
 
در این تیراندازی “ریباز قادری” ۲۲ ساله اهل منطقەی مرزی آلان سردشت توسط نیروهای انتظامی به شلیک مستقیم به شدت زخمی شد و در حال حاضر به بیمارستان شهرستان سردشت منتقل و در وضعیت وخیمی به سر میبرد.
 
به گفته شاهدان عینی نیروهای انتظامی بدون اخطار قبلی و “ایست” این کولبران را مورد هدف گلوله قرار داده اند.
 
لازم به ذکر است که در دو روز گذشته تعدادی از کولبران مورد هدف شلیک مستقم نیروهای انتظامی قرار گرفتند، که در نهایت منجر به کشته شدن یک کولبر به نام کمال بامزر و زخمی شدن چهار کولبر دیگر به نامهای توفیق و عثمان و جمیل خلیلی(جمیل نقاش) و محمد علی نادری شد.
 
شهروندان کُرد بر این باورند، حکومت جمهوری اسلامی ایران، با قتل و عام کولبران تلاش دارند تا مناطق مرزی را عاری از هر گونه تردد ساکنین بومی ساخته و این در حالی است در بازارچه مرزی سردشت، بیش از هزاران شهروند کُرد از راه کولبری مایحتاج زندگی خود را تأمین می‌کنند.
 
نیروهای نظامی ایران به بهانه “مبارزه با قاچاق کالا” بدون علامت دادن و در نظر گرفتن شرط‌های تیراندازی، کولبران مرزی را هدف تیراندازی قرار می‌دهند.
 
به گفته فعالان مدنی در کردستان ، یکی از عامل‌های اصلی گسترش پدیده‌ی کولبری، کمبود فرصت‌های شغلی، عدم توجه به سرمایه‌گذاری حکومتی در کُردستانات و تعریف ناصحیح از اقتصاد مرزی است که باعث هجوم افراد جویای کار به سوی شغل پرمخاطره‌ی کولبری در مرزها شده ‌است.

 



منبع: پژواک ایران