PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Tuesday 23rd April 2024

هشتیمن سال زندان ضیا نبوی؛ فعال دانشجویی که برای جرم مرتکب نشده زندانی است




یک منبع مطلع به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که با گذشت بیش از هفت سال از زندانی شدن ضیا نبوی، مسئولین قضایی تا کنون با اعمال هیچ یک از حقوق قانونی او که به آزاد شدنش منجر می شود از جمله اعاده دادرسی و آزادی مشروط، موافقت نکرده اند.

به گفته این منبع، ماده قانونی مربوط به محاربه که ضیا نبوی به واسطه آن به حبس و تبعید محکوم شده، در قانون مجازات جدید کاملا تغییر کرده و از نظرقانونی باید به پرونده او مجددا رسیدگی شود، ولی مسئولین قضایی به دلایل نامشخص به این موضوع رسیدگی نمی کنند و او بر خلاف قوانین داخلی ایران در زندان مانده است.

ضیا نبوی، به دلیل اعتراضات صنفی و فعالیت‌های مسالمت آمیز مدنی در دوران دانشجویی اش از تحصیل محروم و بازداشت و زندانی شد و از ۲۵ خرداد سال ۱۳۸۸ در زندان به سر می برد. او از سوی دادگاه انقلاب به ده سال حبس محکوم شده و تاکنون بیش از هفت سال آن را سپری کرده است، طبق ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی محکومین به حبس تا ده سال، پس از گذراندن یک سوم دوران زندان خود می توانند از آزادی مشروط استفاده کنند.

منبع مطلع درباره چرایی موافقت نکردن مسئولین قضایی با آزادی مشروط ضیا نبوی، به کمپین گفت: “ضیا با وجود اینکه فعالیت هایش صنفی و دانشجویی و مسالمت آمیز بود ولی یکی از اتهاماتی که به دروغ به او نسبت دادند، اتهام محاربه از طریق ارتباط با گروه سازمان مجاهدین خلق بود، مسئولین قضایی می گویند محکومین به اتهام محاربه مشمول دریافت آزادی مشروط نمی شوند و به همین دلیل از موافقت با آزادی مشروطش خودداری کرده اند.”



منبع: پژواک ایران