PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ / Thursday 28th March 2024

عفو بین الملل: زندانی شدن قریب‌الوقوع نویسنده داستانی در مورد سنگسار



سازمان عفو بین الملل روزجاری در بیانیه‌ای نسبت به زندانی شدن قریب‌الوقوع گلرخ ابراهیمی ایرایی «نویسنده داستانی در مورد سنگسار» هشدار داد. عفو بین الملل در این بیانیه مصرا از مقامات ایران خواست فورا محکومیت‌های گلرخ ابراهیمی ایرایی و همسر زندانی‌اش آرش صادقی را لغو کنند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز پانزدهم مهرماه و ششم ماه اکتبر میلادی، سازمان عفو بین الملل دربیانیه‌ای تاکید کرد: “مقامات ایران بایستی فورا محکومیت حبس گلرخ ابراهیمی ایرایی را لغو کنند. وی که نویسنده و فعال حقوق بشر است، مقرر شده محکومیت حبس ۶ سال زندان با اتهام «توهین به مقدسات» از طریق نوشتن داستان منتشر نشده‌ای در مورد اجرای حکم «مخوف» سنگسار، را آغاز کند.”

فیلیپ لوتر مدیر تحقیقات و حمایت بخش خاورمیانه و شمال افریقای عفو بین الملل در این‌باره اظهار کرد: “اتهامات گلرخ ابراهیمی ایرایی مضحک است. او تنها به خاطر نوشتن داستانی که حتی منتشر هم نشده بوده، با سال‌ها رفتن پشت میله‌های زندان مواجه شده است. او تنها به دلیل استفاده از تخیلش بیش از اندازه مجازات شده است.”

این مقام عفو بین الملل تاکید کرد: “به جای زندانی کردن یک خانم جوان به دلیل فعالیت در زمینه آزادی بیان و مخالفتش با سنگسار، مسئولین ایرانی بایستی بر حذف این مجازات که شامل شکنجه نیز می‌شود، تمرکز کنند. این هولناک است که ایران به اجازه دادن برای سنگسار ادامه داده و با حمایت از اخلاق آن را توجیه می‌کند.”

یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفته بود: “هنگام بازداشت نوید کامران در محل کار وی، ماموران از موبایل شخصی نوید به گلرخ ایرایی دیگر متهم این پرونده نیز زنگ زده بودند و با اعلام داشتن حکم جلب به وی نیز گفته بودند جهت اجرای حکم بازداشت خواهد شد. بدون ارسال احضاریه و حتی از دادسرا نیز زنگ نزدند.”

لوتر در پایان تبیین کرد: “محاکمه گلرخ ابراهیمی ایرایی مضحک بوده است. با حق دفاع‌اش مخالفت شده و حکم‌اش از پیش تعیین شده بوده است. این تنها یکی از جدیدترین نمونه‌های «تحقیر مطلق عدالت و حقوق بشر توسط مقامات ایران است.”

سازمان عفو بین الملل در این بیانیه مصرا از مقامات ایران خواست فورا محکومیت‌های گلرخ ابراهیمی ایرایی و همسرزندانی‌اش آرش صادقی را لغو کنند. آرش صادقی نیز به دلیل انجام حق آزادی بیان و اندیشه از ماه ژوئن سال جاری میلادی در زندان است. این سازمان درپایان نوشت «حکومت ایران در آستانه رسیدن به مقطع سرکوب یک نسل از جوانان فعال با تاکتیک‌های ظالمانه‌اش است».



منبع: پژواک ایران