PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ / Thursday 28th March 2024

دست‌کم ۲۹ نفر در ٢٢ روز گذشته در ایران اعدام شدەاند


 
با اعدام هفت زندانی در زندان میناب در روز سه‌شنبه ششم مهرماه، شمار اعدام‌شدگان در زندان‌های ایران در ٢٢ روز گذشته دست‌کم بە ۲۹ نفر رسید.
 
به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، صبح روز یکشنبه ۴ مهرماه هفت زندانی محکوم به اعدام با اتهامات مربوط به مواد مخدر جهت اجرای حکم به سلول‌های انفرادی زندان میناب منتقل شدند. که همگی این زندانیان سپیده دم روز سه‌شنبه ششم مهرماه در سالن این زندان اعدام شدند.
 
هویت این هفت نفر بنام های ، خدابخش بلوچ اهل بلوچستان، علی بلوچ اهل بلوچستان، چاکر بلوچ اهل بلوچستان، محمد محمد زهی اهل بلوچستان، مجید نریمان اهل شیراز، مهدی مرادی اهل جاسک (هرمزگان)، محمد قورچی زاده اهل میناب میباشد.
 
روز دوشنبه پنجم مهر ماه هم، یک زندانی محکوم به اعدام در زندان ارومیه به اتهام قتل و با حکم قصاص به دار آویخته شده است.
 
او که پیشتر هم یک بار برای اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده بود، با گرفتن مهلت از «اولیای دم» به بند عمومی بازگشته بود، اما در نهایت موفق به راضی کردن اولیای دم نشد و حلق‌آویز شد.
 
اما یک زندانی ۳۱ ساله هم روز چهارم مهر به اتهام قاچاق مواد مخدر در زندان تایباد در استان خراسان رضوی اعدام شده است.
 
فرد اعدام‌شده از خانواده‌ای بوده است که برادر او هم چند سال پیش به اتهامی مشابه و در همین زندان اعدام شده است.
 
بر اساس چنین مواردی‌ست که فعالان حقوق بشر مخالف اعدام معتقدند که مجازات اعدام کارکرد پیشگیرانه ندارد و حتی به گسترش جرم و خشونت در جامعه دامن می‌زند. برخی مقام‌های قوه قضاییه هم به این موضوع اذعان کرده‌اند:
 
اما یک منبع نزدیک به خانواده فرد اعدام شده در زندان تایباد به خبرگزاری هرانا، گفته است که در این زندان، زندانی محکوم به اعدام را بدون اطلاع قبلی برای اجرای حکم می‌برند و حتی به خانواده‌ فرد هم خبر نمی‌دهند و چیزی به نام ملاقات آخر در این زندان وجود ندارد.
 
در روزهای اول مهر و بیست و هشتم شهریور هم یک زندانی در زندان گرگان و دو زندانی در زندان شاهرود به دار آویخته شدند. اتهام این افراد ارتکاب جرایم مرتبط با مواد مخدر اعلام شده است.
 
فرد اعدام شده در زندان گرگان ٣٣ ساله بوده و دو نفری که روز پنج‌شنبه اول مهر در زندان شاهرود اعدام شدند، ۲۷ ساله و ۴۰ ساله.
 
آن‌ها از اهالی گرمسار بودند که از سال‌های ۸۶ و ۹۰ در زندان به سر برده بودند.
 
اما اعدام ۱۷ زندانی به اتهام جرایم مرتبط با مواد مخدر در زندان وکیل‌آباد مشهد که سازمان حقوق بشر ایران آن را گزارش کرده است، از جمله مواردی‌ست که با عنوان اعدام‌های دسته‌جمعی از آن‌ها یاد می‌شود و مورد اعتراض شدید فعالان مدنی و حقوق بشری قرار می‌گیرد. اعدام این ۱۷ زندانی از سوی رسانه‌های رسمی و قوه قضاییه ایران اعلام نشده است.
 
بدین ترتیب از پانزدهم شهریور ماه در ایران به طور میانگین هر روز بیش از یک نفر اعدام شده است.



منبع: پژواک ایران