PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / Friday 29th March 2024

خانواده یکی از اعضای جمعیت حقوق بشر کوردستان از طرف دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران تهدید شد




به گزارش جمعیت حقوق بشر کوردستان امروز سوم مهرماه سال ۱۳۹۵ مأموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در شهر مریوان به منزل پدری عدنان رشیدی مراجعه کرده‌اند و بە آن‌ها گفتند درصورتی‌که تا ۱۰ روز دیگر عدنان رشیدی به ایران بازگردانده نشود تمامی اموال خانواده وی به نفع حکومت جمهوری اسلامی ضبط خواهد شد.

عدنان ر14483393_1857333717829752_1848328776_nشیدی در این رابطە گفت هفته قبل خانواده‌ام در یک تماس تلفنی به اداره‌ی اطلاعات مریوان فراخوانده شدند و در آنجا مورد تهدید قرارگرفته بودند که باید عدنان از اعمال خود بر ضد نظام جمهوری اسلامی ایران دست بکشد و به زندان بازگردانده شود.

وی در ادامه می‌افزاید، خانواده‌ام مدتی پیش‌تر نیز از سوی دادگاه انقلاب مریوان به دادگاه احضار می‌شوند. وقتی مادرم بە دادگاه مراجعه می‌کند از سوی «حیدر زاده» کارمند وقت دادگاه انقلاب مریوان مورد فحاشی و توهین قرار می‌گیرد.

او همچنین بە دو نفر از مأمورین ضابط دادگستری دستور می‌دهد کە مادرم را جلوی دیدگان مراجعین موجود در دادگستری و چند وکیل مورد ضرب و شتم قرار ‌دهند.

مادرم اقدام به شکایت از مأمورین و حیدر زاده می‌کند؛ اما هیچ‌کدام از شاهدان آماده به گواهی  دادن نمی‌شوند. یکی از وکلای حاضر کە شاهد فحاشی‌های مأمورین بود به مادرم می‌گوید. به ما هشدار داده‌شده که برای شما گواهی ندهیم و لذا پرونده مختومه می‌گردد.

عدنان رشیدی در ادامه می‌افزاید که برادر وی نیز به خاطر پیگیری پرونده‌اش در دیوان عالی کشور، از سوی اداره اطلاعات و اطلاعات سپاه جمهوری اسلامی ایران در مریوان، هنگام اقدام به بازداشت، جلوی چشمان صدها نفر مورد تیراندازی قرار گرفتە است.

لازم به یادآوری است عدنان رشیدی فعال حقوق بشر از زمان تأسیس جمعیت حقوق بشر کوردستان در سال ۲۰۰۵ میلادی با این سازمان به‌عنوان یک گزارشگر در شرق کوردستان مشغول به کار بوده است.

وی در سال ۲۰۰۶ ت14469196_1857333721163085_136924709_nوسط وزارت اطلاعات به دلیل فعالیت حقوق بشری بازداشت و به ۱۲ سال زندان و تبعید آزاد به مهریز یزد محکوم می‌شود و پس از ۸ سال سپری نمودن زندان، به بیماری‌های متعددی مبتلا و به‌صورت مرخصی استعلاجی با تأمین وثیقه به بیمارستان خارج از زندان اعزام می‌شود.

زمانی که خانواده وی برای آزادی مشروط به دلیل عدم تحمل حبس به دادگاه مریوان و سنه مراجعه می‌کنند. متوجه می‌شوند که پرونده عدنان رشیدی بعد از ۸ سال محبوس بودن هنوز در سامانه ثبت دادگستری ثبت‌نشده است.

از سوی یک وکیل به خانواده این فعال حقوق بشر گفته می‌شود. دلیل ثبت نشدن پرونده فرزند شما، ممانعت وزارت اطلاعات و دادگاه انقلاب جمهوری اسلامی ایران بوده و هدف اصلی آن‌ها عدم آزادی عدنان رشیدی بعد از اتمام مدت محکومیت است.

عدنان رشیدی وقتی از این موضوع آگاهی می‌یابد، بعد از ترخیص از بیمارستان دیگر به زندان بازنمی‌گردد و با برنگشتن وی به زندان، پرونده وی از سوی دادگاه انقلاب ثبت‌شده‌ و مبادرت به ارسال اخطاریه به ضبط وثیقه‌ها می‌نمایند.

جمعیت حقوق بشر کوردستان اعلام می‌دارد کە در صورت هرگونه تعرض بە خانواده عدنان رشیدی این جمعیت از جمهوری اسلامی ایران در دادگاه‌های بین‌المللی شکایت خواهد کرد و همچنین جمعیت حقوق بشر کوردستان از فعالان حقوق بشر، سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری می‌خواهد کە در این رابطە سکوت نکنند.

جمعیت حقوق بشر کوردستان

14445661_1857333711163086_417391463_n

 



منبع: پژواک ایران