PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / Friday 29th March 2024

انتگراسیون چیست، شرایط و الزامات آن/ پاورپوینت آموزشی
حنیف حیدرنژاد



در سال های اخیر یکی از مباحث داغ سیاسی- اجتماعی آلمان، موضع "انتگراسیونِ" مهاجرین، مهاجرتباران، پناه جویان و پناهندگان می باشد. منظور از انتگراسیون چیست؟ اهمیت آن چیست و چرا اینقدر به این موضوع پرداخته می شود؟

در آلمان یکی از انتقادهای جدی به حکومت (در اینجا: دو قوه مقننه و قوه مجریه) این است که به قدر کافی به این موضوع نپرداخته و یا آن مقداری هم که این موضوع را مورد نظر داشته، سطحی و ناکافی بوده است. اگرچه این موضع در سال های قبل تر، بیشتر موضوعی تخصصی بوده است، اما در یک دهه اخیر هر چه بیشتر اجتماعی شده و بویژه در دو- سه سال اخیر به یک موضوع دائمی در برنامه ها و میزگردهای رادیو- تلویزیونی تبدیل شده است.
 
انتگراسیون همچنین در کشورهای اتحادیه اروپا و مهاجر پذیر غربی یک بحث داغ است. از این رو محتوای این پاور پوینت، فراتر از مواردی که به آلمان مربوط است، می تواند برای ایرانیان در دیگر کشورهای غربی نیز مفید باشد.

اکنون و در آغاز سال 2016 دولت آلمان این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و آنگونه که گفته شده، قرار است تا پایان ماه مه پیشنویسی تنظیم کرده و جزئیات قانون جدیدی در همین زمینه تنظیم شود. باید منتظر بود تا این پیشنویس منتشر شود تا آن را مورد بررسی دقیق تر قرار داد. 

در مورد انتگراسیون دیدگاه های مختلفی وجود دارد. برخی آن را فقط به یادگیری زبان آلمانی تقلیل می دهند. برخی ایجاد امکانات برای آموزش و اشتغال را هم به آن اضافه می کنند. درک و تفسیر برخی دیگر از انتگراسیون اما این است که مهاجر باید هویت خود را کنار گذاشته و دربست ارزش های کشور جدید را بپذیرد. و... 

پاور پوینت حاضر دیدگاه های نویسنده در این زمینه که حاصل کار تخصصی و میدانی در این زمینه طی بیش از 15 سال می باشد را منعکس می کند. این پاور پوینت (با تغییرات مخنصری) ترجمه فارسی یکی از مواد آموزشی است که آن را از سال 2009 در جلسات مختلف یا کلاس های آموزشی برای داوطلبان در امور خارجیان و پناه جویان مورد استفاده قرار داده ام.

حنیف حیدرنژاد
آوریل 2016


 پاورپوینت را اینجا ببینید



منبع: پژواک ایران