PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / Friday 29th March 2024

یک آفرین به پاسدار فدوی برای «بزرگواری انسان دوستانه» نسبت به آمریکا و یک «صدا تو ببر » بیشرم، بخاطر ادعای رئوف بودن
ایرج شكری


پاسدار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه، در سخنانی در یک برنامه تلویزیونی باز هم مثل همیشه و همانگونه  که روش کار و عادات اینان است ادعاهای بی ربط چندی کرده است که با توّهم خود «قدر قدرت» بینی و خود با عظمت بینی ساخته شده است. در میان ادعاهای بی ربط و خنده دار سردار سپاه اسلام، یکی از آنها اما در عین مبالغه عظیم و بی ربط گویی، نوعی نگرش تازه و چرخش مثبت در خود دارد. سرتیپ پاسدار فدوی در قسمتی از سخنان خود که اشاره به دستگیری تفنگداران آمریکایی دارد گفته است:« آمریکایی‌ها هزاران توان هم که داشته باشند شکست نیروهایشان در خلیج فارس برای دنیا ناامنی ایجاد می کند؛ بر این اساس آمریکایی‌ها به خاطر حفظ سلطه بر منطقه و ما به خاطر انسان دوستی از درگیری در منطقه پرهیز کردیم».

آنچه آفرین دارد مربوط به همین «بزرگواری» در مورد دادن یک امتیاز مثبت به حضور نیروهای آمریکا در خلیج فارس و اثرات جانبی آن است. حاصل فوری و نقد این «بزرگواری» و چشم پوشیدن از شکست دادن  نیروهای آمریکا در خلیج فارس - که برای نیروی تحت امر ایشان «مثل آب خوردن بوده»-، اینست که هم کشور از جنگی که حتما با کشته ها و ویرانی هایی که در اثر بمباران یا موشک پرانی های آمریکا ممکن بود ببار آید، در امان مانده هم دنیا از نا امنی . این ارزیابی و ادعای پاسدار فدوی البته بی تردید بسیار مبالغه آمیز است و اینان گمان می کنند که آن موشکهایی که در اختیار دارند، یک برتری مطلق به اینها می دهد و مشکل گشای همه چیز در جنگ خواهد بود و به چشم بهم زدنی با شلیک چند موشک مثلا می توانند ناو هواپیمابر ترومن را که البته تنها هم نیست و رزمناوهایی در کنارش هستند، متلاشی کنند و به قعر آب بفرستند و گویی آمریکا نه موشک دارد و نه هواپیما. اما همین که او برخلاف رجزخوانی های قبل، کمی دور تر از نوک دماغش را دیده است و اندکی هم به آنچه که خارج از ذهن او در عالم واقع می گذرد توجه کرده شایسته آفرین است.

این حرف کجا و هدف خود را «نابودی نیروی دریایی آمریکا» قرار دادن و ناوهای جنگی آمریکا را «تاخلیج مکزیک تعقیب کردن» کجا. شاید هم آنچه را که «رفتار احساسی و غیر حرفه ای» نیروی دریایی آمریکا در پی دستگیری و بازداشت تفنگداران آمریکایی نامیدند،کمی توجه این عالیجناب و احتمالا سایر همقطارانش را به این نکته جلب کرده باشد که ممکن است «واکنش احساسی» از کنترل کسانی که احساساتشان برانگیخته شده، یکباره از کنترلشان خارج شود و با حرکت و اقدامی حالا حرفه ای یا «غیرحرفه ای» از سوی آنها، کار به جاهای باریک بکشد و آتشی شعله ور شود که کنترل و خاموش کردن آن معلوم نیست به چه قیمتی و در چه مدتی عملی خواهد شد. این راهم بد نیست یاد آوری کنم که پاسدار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه نیز در یک برنامه تلویزیونی به نام «نگاه یک» که متن را خبرگزاری پارس روز 3 بهمن منتشر کرد، ضمن شرح قدرت قدرتی سپاه در برابر آمریکا در شرح مساله دستگیری تفنگداران با اشاره به رفتار «عصبی» آمریکائی ها در این رویداد گفته است« ناوهواپیمابر به 20 مایلی جزیره نزدیک شد و ناوهای رزمی آنها به نزدیکی آبهای ما آمده و فضای آشوبی را حدود یک ساعت ایجاد کردند.

تصور این بود که از طریق ناوها و پرواز هواپیماها می‌خواهند فضای روانی ایجاد کنند. آنها درخواست کردند که بالگردشان به جزیره فارسی بیاید و نیروهایشان را ببرد اما بلافاصله رزمندگان نیروی دریایی سپاه به آنها نهیب زده و اخطار دادند که در این صورت مورد اصابت قرار می‌گیرید. به آنها گفته شد از آبهای ما دور شوید و خویشتن دار باشید، نیروهای شما در اختیار ما و در امان هستند.». این مساله اطمینان خاطر دادن در مورد در امان بودن تفنگداران، مهمترین عامل در خویشتن داری و صبر کردن نیروهای آمریکایی برای ختم قضیه بوده است و نگارنده در نوشته قبلی در این زمینه که تا زمان نگارش آن پاسداران هیچ جمله و متنی از پیامی که از طریق کانال بین المللی تماس شناورها به آمریکایی ها فرستاده بودند، انتشار نداده بودند، یاد آور شدم که آن پیام چیزی نمی تواند باشد جز اطمینان خاطر دادن به نیروی دریایی آمریکا که تفنگدارانش در امان هستند و بعد از یک بازرسی و سوال کردن که فرمالیته و روتین در چنین مواردی است، آزاد خواهند شد. بقیه آن خط و نشان کشیدن ها و هارت و پورت ها دیگر برای «جذّابیت» داستان است.  

به هرحال اهمیت اظهارات پاسدار فدوی به ویژه در این است که اینها قبلا بارها گفته بودند (اعم از پاسداران یا مقامات دولتی و غیر نظامی) حضور نیروهای آمریکا در خلیج فارس منشاء شر است و نیازی به آن هم نیست و امنیت منطقه را کشورهای منتطقه می توانند تامین کنند و خلاصه خواهان عدم حضور کشتی های جنگی آمریکا در خلیج فارس بودند و کلا همین عالیجناب بارها این حرف را که نابودی نیروی دریایی آمریکا هدف نیروی دریایی سپاه است بر زبان رانده بود. اما حالا یک نفعی در حضور آن برای امنیت دنیا می بیند. از جنبه مبالغه آمیز این حرف که بگذریم، اندکی به جهان بیرونی و واقعی نگاه کردن در این حرف دیده می شود و این به هر حال از هپروت «اسلام پیروز است چپ و راست نابود است» و شعارهای ابلهانه حسینه کردن کاخ سفید، صد ها بار بهتر است.

اکنون که وضع دنیا به شدت آشفته است و «داعش» و نیروی های «سَلَفی» که منشاء پیدایش و مغزهای اصلی سازمان دهنده شان از کشورهای همین منطقه است و نیروهای آمریکایی و فرانسوی حاظر در خلیج فارس هم بیشتر برای انهدام همین نیروها در عراق و سوریه در این منطقه در ماموریت هستند، یک فایده یی برای این حضور را سرتیپ فدوی دیده و برای بیان آن اما لطف بزرگواری خودشان را در «چشم پوشی» از شکست دادن آمریکا به دلیل «انسان دوستانه» برجسته کرده است!. شاید حضور پر هزینه اینها در سوریه که اگر روسیه در آنجا وارد عمل نمی شد، بار نیرویی و تلفات آن را برای اینها کمر شکن می کرد نیز در محاسبات اینان از حضور و اقدامات نظامی قدرتهای بزرگ علیه داعش در منطقه، تاثیر داشته است. اما آن «صداتو ببر» بیشرم،  گفتن به این پاسدار، مربوط به ادعای رئوف بودن پاسداران است. او این ادعا را موقع شرح تصورات خودش از شرایط روحی نفرات نیروی دریایی آمریکا از روبه رو شدن با پاسداران می دهد، بر زبان آورده است. او می گوید:« هنگامی که ناوهای آمریکایی از اقیانوس هند به سمت خلیج فارس حرکت می کنند در طول مسیر و تا زمانی که از منطقه باز گردند در معرض شدید ترین استرس ها قرار دارند و این هم بخاطر شنیدن تبلیغ های منفی درباره سپاه است یعنی به آنها بارها گفته می شود که پاسداران انسان های بسیار خشنی هستند در صورتی که پاسداران انسان هایی بسیار رئوف هستند».

اینجاست که به این پاسدار نظام ضد ایرانی ولایت فقیه باید محکم گفت: صداتو بِبُر بیشرم. رئوف بودن پاسداران در پاسداری از همین رژیم پلید، رژیمی که از همان آغاز شکل گیری اش با به خاک و خون کشیدن ترکمن صحرا و کردستان توسط پاسداران جنایتکارش، از هیچ قصاوتی علیه مردم ایران کوتاهی نکرد و بعد با کشتار هزاران تن از فرزندان آزاده و انقلابی ایران در دهه سیاه 60 توسط پاسداران (سپاه و کمیته ها) صورت گرفت و اکنون نیز سپاه با سازمان حفاظت اطلاعاتش که بنا بر گزارشهای مختلف از وزارت اطلاعات خشن تر و بی گذشت تر عمل می کند، به سرکوب منتقدان و ناراضیان مشغول است نمایان است. رئوف بودن پاسداران را از تهمت ها و حرمت شکنی هایی فرماندهان آن علیه برجسته ترین خادمان همین نظام که که برچسب فتنه گر خورده اند( کسانی که گناهشان فقط این بود که اندکی توجه به خواستهای مردم و اندکی کم کردن اختناق و سرکوب را، برای بقای این رژیم و کم کردن خطر انفجار اجتماعی، لازم می دیدند) همه می بینند و با آن آشنا هستند. رژیمی که حتی به نویسندگان کشور اجازه تجمع صنفی و حرفه ای نمی دهد، و آنها را تهدیدی برای نظام و «ارزشهای انقلاب اسلامی» می داند، چگونه ممکن است «پاسداران انقلاب اسلامی» اش «رئوف» باشند. آزار و اذیت کسانی چون نرگس محمدی، به زندان اندختن دانشجویان دختر و پسر به خاطر اندک انتقادی و ارزشمندترین سالهای عمر آنها را که باید زیباترین خاطره های زندگی را از آن داشته باشند، در درون زندانها سوزندان، کار رژیمهای مستبد و درنده است که عمله سرکوبش را جز جلادان و دژخیمان و فرومایگان چیز دیگری نمی توان نامید.

این راهم برای یاد آوری مناسب میدانم که از آنجا که کلا فرماندهان سپاه در عوالم خودشان سیر می کنند و پرت و پلا زیاد می گویند، در نشریات و سایتهای اینترنتی داخل، حتی در سایتهای وابسته به جناح هار و تشکلهای «ارزشی» کمتر منعکس می شود و در سایتهای مربوط به جناح رقیب که در موارد نادر و آنهم بیشتر برای مچ گیری و نشان دادن تناقض گویی یا خلافکاری آنان است. این سخنان فدوی که مورد اشاره نگارنده قرار گرفت، در سایت «خبرگزاری دفاع مقدس» درج شده است. متن سخنان فدوی در این سایت شامل بیش از 1700 کلمه است. همین حرفهای فدوی در سپاه نیوز سایت رسمی سپاه در 196 کلمه نقل شده که خبرگزاری وابسته به بسیج فارس هم همان را نقل کرده است. در گزارش سپاه نیوز آن قسمت از سخنان فدوی را که در آن شکست نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس را با عث به خطر افتادن امنیت دنیا دانسته بود حذف شده است.

در پایان این را باید یاد آوری کنم که انتقاد من از رجزخوانیهای ابلهانه پاسداران به نباید این تصور را به وجود بیاورد که نگارنده ممکن است بر این باور باشم که در برابر دشمن قدرتمند باید، کوتاه آمد و سر فرود آورد، نه اصلا اینطور نیست. بحث بر سر حرفها و شکلک در آوردندهای ابلهانه تحریک آمیز است. صدام حسین و سرنوشتی که برای عراق و خودش رقم زد نمونه عبرت آموزی باید باشد. اگر چه ایران عراق نیست ولی هرچه قدر هم که شرایط ایران امروز و پاسداران با ولی فقیه هاشان با اوضاع عراق در ماجرای کویت و بعد از آن فرق داشته باشد، باز هم حرفهای تحریک آمیز و جنگ طلبانه زدن، کاری یاوه و نسنجیده ایست که در خدمت چیزی جز شرّ به پا کردن نیست که به زیان مردم کشور است و این روش احمقانه باید کنار گذاشته شود.

******************

سخنان پاسدار فدوی در دفاع نیوز:

http://www.defapress.ir/Fa/News/67165

 نقل سخنان کوتاه شده فدوی در سپاه نیوز:

http://www.sepahnews.com/shownews.Aspx?ID=7f24c5ac-6dcd-4d69-8ca7-da61768b4460

نقل سخنان سلامی در خبرگزاری فارس

http://fna.ir/9IPBDG

۴ بهمن ۱۳۹۴  - ۲۴ ژانویه ۲۰۱۶

 



منبع: پژواک ایران