PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ / Thursday 28th March 2024

تلاش ها برای هماهنگی در حل و فصل بحران پناه جویان در آلمان و اتحادیه اروپا
حنیف حیدرنژاد


در آلمان و اتحادیه اروپا تلاش ها برای هماهنگی بر سر حل و فصل بحران پناه جویان ادامه دارد. چند خبر در این زمینه:
15 سپتامبر 2015: در کنفرانس خبری  مشترک آنگلا مرکل و  ِورنر فایمن صدراعظم اطریش، مِرکل در پاسخ به انتقادهائی که از او بخاطر اجازه ورود پناه جویان می شود، با حالتی بر افروخته و در عکس العملی احساسی  که کمتر از او دیده می شود گفت: " باید خیلی صادقانه بگویم، اگر قرار باشد برای آنکه در وضعیتی بحرانی چهره ای دوستانه از خود نشان داده ایم ناگزیر به معذرت خواهی باشیم، پس اینجا کشور من نیست." اشاره مرکل به ارزش هائی است که در قانون اساسی آلمان در دفاع از حقوق پناه جویان و مسائل انسانی آمده است.

آنگلا مرکل در چند روز گذشته از سوی افرادی در درون حزبش و نیز حزب خواهر و متحد او از ایالت بایرن بخاطر صدور اجازه ورود پناه جویان از مجارستان و اطریش به خاک آلمان مورد انتقاد گرفته است. پس از آنکه مرکل اجازه ورود پناه جویان را صادر کرد، تنها در ظرف یک هفته 63 هزار پناهجو به آلمان وارد شدند.
در این کنفرانس، ورنر فایمن صدراعظم اطریش به اشاره به اینکه در سالهای گذشته از محل پول مالیات دهندگان برخی کشورها مانند آلمان و اطریش کشورهای شرق اروپا بهره گرفته اند، خواستار آن شد تا این کشورها در وضعیت بحرانی کنونی همبستگی خودشان در پذیرش پناه جویان را نشان دهند.
آلمان و اطریش بر سر طرحی توافق کرده اند که شامل نکات زیر می باشد:
- برپائی اردوگاه های پذیرش پناه جویان در یونان و ایتالیا برای رسیدگی به درخواست پناهندگی پناه جویان در همانجا
- کمک مالی به کشورهائی که پناه جویان در آنجا زندگی می کنند بطور خاص اردن و لبنان
-  همکاری تنگاتنگ تر در زمینه پناه جویان با ترکیه
روز 22 سپتامبر وزارای کشور کشورهای اتحادیه اروپا با هم دیدار خواهند داشت تا موضوع توزیع پناه جویان را مورد بررسی قرار دهند.

توماس اوپرمان "رئیس فراکسیون حزب سوسیال دمکرات ها در پارلمان آلمان: " روز شانزدهم سپتامبر در یک برنامه تلویزیونی  گفت: "بله ما می توانیم از پس مسئله پناه جویان برآئیم، اگر همه کشور های عضو اتحادیه اروپا سیاست واحدی در زمینه پناه جویان داشته باشیم. اگر هفته آینده اتحادیه اروپا نتواند بر سر موضوع توزیع پناه جویان در همه کشورهای عضو به توافق برسد، بهتر است که اتحادیه اروپا جایزه صلح نوبل را پس بدهد."

روز پانزدهم سپتامبر جلسه فوق العاده  کابینه آلمان و نخست وزیران ایالات شانزده گانه آلمان برای هماهنگی در حل و فصل مسئله پناه جویان برگزار شد. در این جلسه آنگلا مرکل تاکید کرد همانطور که برای افرادی که نیاز به حمایت و پناه دارند، آماده برای کمک هستیم، آنهائی که نیازمند این کمک نیستند، شانسی برای ماندن در آلمان ندارند. 
یکی از نکات مهم  مورد توافق در این جلسه  پرداخت بودجه ی اِسکان و رسیدگی به 40.000 پناه جو از محل صندوق دولت فدرال بود. به این ترتیب فشار از روی ایالت ها و شهرداری ها برداشته می شود.

در یک برنامه تلویزیونی  در شانزدهم سپتامبر "اورزولا فُون دِر لاین"، وزیر دفاع آلمان برای کمک ارتش آلمان برای حل مشکل پناه جویان اعلام آمادگی کرد و گفت: "ما شبانه روز برای کمک آماده ایم. در چند هفته گذشته نیروهای ارتش توانسته اند امکاناتِ اسکان موقت (نصب چادر) برای پناه جویان برای 20.000 نفر را برپا کنند. 800 نفر نیرو در اختیار اداره مهاجرت و پناهندگان قرار داده ایم تا بتوان با سرعت بیشتر به پرونده ها رسیدگی کرد. همچنین در زمینه حمل و نقل و انتقال پناه جویان از طریق اتوبوس آمادگی داشته و برای ارائه خدمات اولیه پزشکی نیز آمادگی داریم."  وزیر دفاع آلمان گفت "نظر به توان سازماندهی خوب خودمان، اعلام آمادگی کرده ایم که حاضریم در زمینه نگهداری و رسیدگی به خوابگاه های پناه جویان نیز مسئولیت هائی را به عهده بگیریم. تنها قسمتی که نمی توانیم وارد آن شویم، مسئولیتهائی است که به حوزه وظایف پلیس مربوط می باشد."

در همین حال سازمان عفو بین الملل در صفحه فیسبوک  خود یادآوری کرده است که بین سال های 2007 تا 2013 برای کنترل مرزهای آبی و زمینی اروپا (در قالب طرح فرونتکس) تقریبا دو میلیارد یورو هزینه شده،  ولی فقط  700 میلیون یورو برای بهبودی وضعیت پناه جویان اختصاص داده شده است. عفوبین الملل می گوید، پول به اندازه کافی وجود دارد، مهم این است که چطور خرج می شود. بجای خرج های میلیاردی برای حصار کشی و بستن مرزهای اروپا، باید  پول بیشتری در زمینه کمک به پناه جویان خرج  شود.

این سازمان با یادآوری آنکه 3500 پناه جو در سال 2014 در تلاش برای رساندن خود به اروپا در آبهای دریای مدیترانه غرق شده اند، اجلاس وزاری کشور کشورهای اتحادیه اروپا را فرا می خواند  که راه های ورود قانونی و امن پناه جویان به اروپا را تامین کنند تا پناه جویان مجبور نباشند برای رساندن خود به اروپا جانشان را به خطر بیاندازند.

در ابتکاری در حمایت از پناه جویان، رادیو اروپا، برنامه ای به مدت 5 دقیقه را به زبان عربی و انگلیسی به پناه جویان اختصاص داده است. محتوای برنامه، اخبار مرتبط با پناه جویان در آلمان و اتحادیه اروپا می باشد. این برنامه پنج دقیقه مانده به ساعت 12 (ظهر و نیمه شب) پخش می شود و از روز شانزدهم سپتامبر آغاز به کار کرده است.

حنیف حیدرنژاد
25 شهریور 1394/ 16 سپتامبر 2015
http://www.hanifhidarnejad.com



منبع: پژواک ایران