PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / Thursday 18th April 2024

بمبگذاری در اردوگاه حزب کومله کردستان ایران محکوم است
حنیف حیدرنژاد


سایت العربیه در گفت وگوئی با عبدالله مهتدی دبیرکل حزب کومله کردستان ایران از خنثی شدن یک اقدام تروریستی از طریق بمبگذاری در اردوگاه مرکزی این حزب در نزدیکی شهر سلیمانیبه در کردستان عراق خبر داد.[1] مهتدی در این گفتگو گفت: «مجموعه بمب‌های کار گذاشته شده بسیار پیجیده و نیرومند بود. دستکم ۴ بمب بزرگ کشف شد. این بمب‌ها به هم مرتبط بودند و قرار بود به طور همزمان و به صورت کنترل از راه دور منفجر شوند. آقای مهتدی افزود: «این مجموعه بمب شنبه ۸ اوت کشف شد. از این رو اقدام به تخلیه اردوگاه کردیم و از تیم‌های خنثی سازی از شهر سلیمانه خواستیم به اردوگاه بیایند. آنها هم پس از یک روز کامل فعالیت، سرانجام ظهر امروز (یکشنبه) موفق شدند بمب‌ها را خنثی کنند.» عبدالله مهتدی جمهوری اسلامی را متهم کرده و می گوید: « این کار گروه‌های دیگر نمی‌تواند باشد. اصولا ما دشمن دیگری نداریم.»

بمبگذاری برای کشتن کادرها، اعضاء و افراد غیر نظامی ساکن در اردوگاه کومله اقدامی تروریستی است و به شدت محکوم می باشد. همانگونه که آقای مهتدی گفته است، این جمهوری اسلامی است که به مثابه دشمن مردم ایران و کردستان، متهم اصلی محسوب می شود. سابقه این رژیم در کشتار مردم کردستان و ترور رهبران احزاب کرد به خوبی نشان داده که جمهوری اسلامی از هر فرصتی برای ضربه زدن و نابودی مقاومت سازمانیافته مردم کردستان استفاده می کند.

با وجودی که ماهیت این رژیم در فریبکاری رهبران احزاب کرد و قتل و ترور آنها کاملا مشخص است، اما جای تاسف دارد که برخی از رهبران و احزاب کرد هنوز به مذاکره با این رژیم تروریست و جنایتکار چشم امید دوخته اند.

به گزارش سایت رادیو زمانه زمانی که محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران پانزدهم مهر ماه ۱۳۹۳برای پاسخ‌گویی به سوالات نمایندگان به مجلس رفته بود، از مذاکره با حزب دمکرات کردستان و کومله خبر داد. خالد عزیزی دبیرکل حزب دمکرات کردستان در توضیح این مسئله گفت: «جمهوری اسلامی از ما درخواست کرده بود که تحلیل خود در رابطه با مساله کرد در ایران را با آن‌ها در میان گذاریم. در نشست دوم ما راه‌حل‌های پیشنهادی خود را ارائه کردیم.»[2]

خالد عزیزی رهبر حزب دمکرات کردستان، یک جناح انشعابی از حزب دمکرات کردستان ایران پیشتر نیز در مصاحبه ای با صدای آمریکا از مذاکره با نمایندگان جمهوری اسلامی خبر داده بود.[3]

در همان گزارش رادیو زمانه که در بالا به آن اشاره شد رحیم فرهمند عضو شورای رهبری و دبیر سابق جبهه متحد کرد در پاسخ به این سوال که آیا هیچ‌کدام از احزاب کرد به فراخوان شما برای میانجی‌گری [با جمهوری اسلامی] جواب مثبت دادند، به رادیو زمانه می گوید: «دولت جمهوری اسلامی به صراحت و یا به طور کلی وارد این مقوله نشده و ما پاسخی مشخصی دریافت نکرده‌ایم، اما از مطالبی که احزاب کرد خارج از کشور مثل حزب دمکرات کردستان، حزب دمکرات کردستان ایران، کومله و دیگران منتشر کرده‌اند، استنباط می‌شود که از گفت‌وگو و ایجاد شرایطی برای گفت‌وگو استقبال می‌کنند، از صحبت‌هایی که مطرح کردند و از فحوای مطالب حزب دمکرات کردستان در مطبوعات و نشریات آن‌ها، استنباط ما این بوده که آن‌ها علاقمند هستند که یک کاتالیزوری، یک رابطی در داخل ایران این مسئله را سازماندهی کند.»

مذاکره جمهوری اسلامی با آمریکا و 1+5 از موضع ضعف و از سرِ استیصال این نظام بوده است. نباید این موضوع را به حساب آن گذاشت که پس این رژیم در مسائل داخلی نیز حاضر به گفتگو و مذاکره است. چنین تصوری ناشی از خام خیالی و عدم شناخت رژیم یا خوش باوری و خود فریبی است. با جنایتکاران حاکم بر ایران و قاتلان زنان و مردان کرد تنها در شرایطی که در وضعیتی ضعیف قرارداشته و در حالی که قصد تسلیم داشته باشند، برای جلوگیری از خونریزی بیشتر می توان مذاکره کرد. امیدوارم رهبران احزاب کرد ایران نخواهند آنچه که به دفعات و به بهائی خونین تجربه شده را یک بار دیگر تجربه کنند.

 

حنیف حیدرنژاد

18 مرداد 1394/ 9 آگوست 2015

http://www.hanifhidarnejad.com

 

 

منابع

1- کشف و خنثی سازی بمب‌گذاری در اردوگاه مرکزی حزب کومله کردستان ایران

2- مذاکره احزاب کرد با حکومت ایران و دیوار بلند بی‌اعتمادی

3- گفتگوی صدای آمریکا با خالد عزیزی رهبر حزب دمکرات کردستان



منبع: پژواک ایران