PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / Friday 19th April 2024

چگونگی برقراری دوباره تحریم ها، به شرحی که سوزان رایس داده است.
ایرج شكری


 

 سوزان رایس مشاور امینت ملی آمریکا در مصاحبه ای در با تلویزیون رویترز، به سوالاتی در مورد چگونگی محدویتهای رژیم براساس توافق وین و اعمال بازرسی و برقرای دوباره تحریم ها پاسخ داده که رجا نیوز ترجمه آن را با تیتر «رونمایی از فاجعه باررسی های غیر عادی که ایران قرار است بپذیرد»، درج کرده است.این شرح با آنچه من در مقاله اخیر خود «قلاده بر گردن رژیم درنده خو بر مردم ایران مبارک باد»، اشاره ای به آن داشتم فرق دارد. من هنوز(17 ژوئیه) متن کامل توافق را نخوانده ام. از جهت توضیح بیشتر در مورد چگونگی اعمال دوباره تحریم، پاسخ مشاور[رئیس جمهور در امور] امنیت ملی آمریکا در این زمینه را از مصاحبه یاد شده نقل می کنم. سوزان رایس در پاسخ به این سوال که « فرض کنيم ايران توافق را نقض مي کند، بعدش چه اتفاقي مي افتد» گفته است:«چيزي که اتفاق مي افتد اين است که آمريکا يا هر يک از پنج عضو دائم شوراي امنيت مي توانند مستقيم به شوراي امنيت بروند و اعلام کنند «مناقشه وجود دارد. ما معتقديم توافق نقض شده است. نشست شوراي امنيت بايد برگزار شود. و شوراي امنيت در اين باره تصميمي بگيرد.» نيازي نيست که ديگر اعضاي کميسيون در اين قضيه مداخله اي داشته باشند. آمريکا خودش مي تواند مستقيما به شوراي امنيت برود. و بعد از طي شدن روندي در شوراي امنيت، آمريکا -- يا فرانسه يا انگليس يا حتي روسيه -- مي تواند در نهايت به صورت يکجانبه به شوراي امنيت برود و اعلام کند «من مي خواهم تحريم ها فورا اعاده شود»، که معنايش اين است که تحريم ها بلافاصله به صورت کامل به اجرا درآيد. و بعدش يک راي گيري خواهد شد، که در آن تحريم ها فورا اعاده مي شود، مگر اينکه آمريکا اعلام کند، خير.

پس ، به عبارت ديگر، ما به تنهايي، بدون ايران و بدون اينکه هيچ کشور ديگري به همين نتيجه رسيده باشد، توانايي کامل داريم که با داشتن شواهد نقض توافق پس از طي شدن يک روند  به شوراي امنيت برويم و اين تحريم ها را به سرعت بازگردانيم»

خبرنگار رويترز می پرسد: اين چيزي بيش از يک درخواست براي اين اقدامات ...

سوزان رايس : اين درخواست نيست. اين الزام است.

لینک مطلب در زیر آمده است. در ضمن موحدی کرمانی در نماز جمعه امروز اشاره به توزیع حزوه هایی که  در مخالف از توافق نوشته شده کرده است.

http://www.rajanews.com/news/217242

جمعه ۲۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۵



منبع: پژواک ایران