PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / Friday 29th March 2024

درنده خویی مذهبی در افغانستان و اقدام چشمگیر زنان علیه آن
ایرج شكری


 

در افغانستان در رویدادی که نمایش بربریت و توحش و آتش فشان ایمان و اعتقادی خمینی گونه و لاجوردی گونه خلخالی گونه و پاسدار انقلاب اسلامی گونه به اسلام و قرآن بود، مومنان در روز 28 اسفند دختر 27 ساله ای به نام فرخنده را در اطراف مسجد شاه دوشمشيره در مرکز کابل، به اتهام آتش زدن قرآن تا سر حد مرگ کتک زدند و بعد جسد نیمه جانش را به آتش کشیدند. نفرت انگیز تر از این اقدام اظهار نظر بعضی از مقامات افغانستان در تایید این اقدام از سوی «مردم» با فرض ارتکاب اتهامی بود که به او زده بودند.

معاون حج واوقاف وزارت ارشاد افغانستان  مقامی بود که چنین موضعی گرفت. در این ماجرا یکی - صبغت‌الله مجددی، فقیه و رهبر مذهبی «مجاهدین افغان» که اکنون نماینده سنای افغانستان است- این قتل را محکوم کرده و گفته است که صدور حکم قتل فقط در اختیار مقامات قضایی است. سکوت در این ماجرا از سوی مقامات نشان دهنده چیزی جز ماهیت ارتجاعی و فرصت طلب آنها که نخواسته اند با محکوم کردن این اقدام غیر انسانی، بین خود با متعصبان درنده خو، فاصله و شکاف ایجاد کنند، نیست. آنها باید با شنیدن خبر، در محکوم کردن این توحش تردید به خود راه نمی داند و باید یکصدا آن را محکوم می کردند و بر این مساله تاکید می کردند که هیچکس جز دستگاه قضایی حق مجازات کسی را ندارد چه به اتهام اهانت به خدا و قرآن و پیامبر باشد چه فرد مظنون و متهم، مرتکب قتل شده باشد. البته رئیس جمهور افغانستان این عمل را محکوم کرده است و روز دوشنه 3 فروردین بعضی از خبرها حاکی از دستگیری تعدادی از عاملان و شرکت کنندگان در آن توّحش بود و تعدادی از افراد پلیس نیز که برای جلوگیری از این جنایت اقدامی نکرده بودند دستگیر شده اند. اما واکنش زنان شجاع افغان در این ماجرا بسیار چشمگیر بود. 

تظاهراتی هم در کابل وهرات در اعتراض به این جنایت برگزار شده است که اینها نشانه های روشنی است از این که در ظلمات و شب سیاهی که ارتجاع مذهبی بر افغانستان گسترده، مشعلهای فروزان هم هستند که با هیچ تند بادی خاموش نخواهند شد و راه رسیدن به صبح روشن و برقراری معیارهای انسانی و دموکراتیک در افغانستان را نشان خواهد داد. در این رویداد وحشت انگیز و بشدت غیرانسانی، قربانی مظلوم آن بعد از مرگ از احترام یک انسان و یک شهروند افغان که جانش را مشتی درنده تکبیر گو گرفته بودند برخوردار شد و این را زنان شجاعی عملی کردند که  در برابر «سنّت» و رسم اسلامی مرد سالارانه رایج قدعلم کردند و خودشان تابوت آن قربانی مظلوم را به دوش گرفتند و او را به خاک سپردند.

به گزارش رادیو فردا آخوندی یه اسم ملانیازی که قتل فرخنده را توجيه کرده و طبيعی دانسته بود نيز در اين مراسم حاضر شد تا بر پيکر او نماز بخواند اما حاضران در مراسم با ممانعت از اين مسئله، اياز نيازی را اخراج کردند. در گزارش بی بی سی از کابل از مراسم تدفین فرخنده، مادر  او  با سری افراشته می گفت برای دخترش گریه نخواهد کرد و از او به عنوان شهید یاد کرد. در مراسم تشییع و تدفین او تصاویری از این دختر مظلوم توزیع شد که کلمه شهید در جلوی اسم او نقش بسته بود. چندی پیش گروهی از مردان آزاد اندیش و روشن بین افغان در اعتراض به فشار و محدویت هایی که علیه زنان اعمال می شود، بُرقع و چادر به و با شعارهایی در محکوم کردن خشونت علیه زنان و «درد زنان درماست» در مقابل ساختمان کمیته مستقل حقوق بشر در افغانستان تجمع کردند و خواهان برابری حقوق زنان و مردان شدند.

العربیه فارسی ویدئوی از لحظات رفتار جنایتکارانه و ددمنشانه مومنان مسلمان در زدن و زخمی کردن و به آتش کشیدن فرخنده را، روز 3 فرودین روی این سایت قرار داد و در همین روز نیز بی بی سی فارسی گزارشی از مراسم تدفین فرخنده مظلوم داشت. لینک هردو در زیر آمده است. یک سایت اینترنتی افغانستان به نام کابل پرس هم پیشنهاد کرده که آن مسجدی که مرکز تجمع انواع اوباش و عناصری است که مرتکب آن جنایت شدند، تخریب و به جای آن تشناب(توالت عمومی) ساخته شود. لینک آن هم ضمیمه است. 

گزارش العربیه همراه ویدئو:

http://farsi.alarabiya.net/fa/afghanistan/2015/03/23/%D8%AA%D8%AF%D9%81%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D9%86%D8%A7%D8%B2%D9%87-%D9%81%D8%B1%D8%AE%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%AE%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D9%81%D8%BA%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%DB%8C%D8%B1%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D9%82%D8%AA%D9%84-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D8%A8%D9%84-.html

گزارش بی بی سی از تدفین فرخنده:

http://www.bbc.co.uk/persian/afghanistan/2015/03/150322_l47_vid_farkhunda_funeral

کابل پرس:

http://www.kabulpress.org/my/spip.php?article228734

۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۳ مارس ۲۰۱۵

http://iradj-shokri.blogspot.fr

 



منبع: پژواک ایران