PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday 20th April 2024

انتخابات و یا آفرینش حماسه سیاسی؟
فیروز نجومی


در دست نظام ولایت، انتخابات ابزاری ست برای بزک کردن چهره کریه حکومت دین، برای تبلیغ و ترویج آشتی پذیری اسلام با دمکراسی، برای تایید و تصدیق راه و روش بیگانه ستیزی، جنگجویی و کین خواهی، ونیز حکومتی که هشت سال جنگ را به قصد تسخیر قدس از راه کربلا، "دفاع مقدس " میخواند، برای استعلام همگانی مبنی بر پذیرش اسارت و بندگی در کمال رضایت و خشنودی تحت نظم فرمانروایی و فرمانبری.

این انتخابات بیش از هر دوره  دیگری دارای اهمیت بسزایی است برای نظام، بحدی که رژیم دین میخواهد که به فراسوی انتخابات رود و "حماسه سیاسی " بیافریند، چنانکه گویی حضور انبوه مردم لکه ننگی که بر دامن مقدس ش  در انتخابات پیشین نشسته است، پاک خواهد گردید. که داستان "فتنه " بر ساخته معماران مطلق سازی ولایت، نبوده است. که خشم و خشونت و بیرحمی، بگیر و ببند و تنبیه و مجازات و زندان و شکنجه و کشتار آنانی که رای خود را مطالبه میکردند، بر حق بوده است-هنوز سران جبهه مخالف در زندان بسر میبرند. که رستگاری، پیشرفت در تمام عرصه های علمی و تکنولوژی، تضمین استقلال کشور، رفاه و آسایش و امنیت، همه از مالیدن پوزه قدرت های جهانی بخاک، عبور میکند. که تعامل و مصالحه، تسلیم کشور است به قدرتهای بزرگ.

 

آری، حضرت ولایت در پی آفریدن حماسه سیاسی است، حماسه ای که قهرمان آن کسی نیست مگر خود او. چون او هست و جز او هیچکس دیگری نیست. چون ولایت، جلوه الله است. بمنظور آفرینش این حماسه سیاسی است که خود را در وا پسین لحظات مانده به انتخابات در مرکز توجه قرار میدهد و سخنانی برای اولین بار از دهان حضرت ولایت به بیرون می جهد که همگان را متعجب و حیران میسازد. مگر همین هفته پیش نبود که وی اعلام کرد که هر رای که به صندوق ریخته میشود، رای به نظام است؟ حال چه اتفاقی رخ داده است که وی نه  تنها وجود مخالفین را تایید میکند بلکه آنان را نیز به شرکت در حماسه سیاسی فرا میخواند نه بواسطه دین بلکه بواسطه کشور. مگر نه اینکه مخالفین هم کشور را دوست دارند؟

 

حضرت ولایت چنان سخن میراند گویی که انتخاباتی در کار نیست، هرگز هم نبوده است. بر

گزیدن انتخاب شده را بر گزیدن، توهین بزرگی ست به مردم ایران. که انتخابات یک همه پرسی و رفراندومی ست در باره حقانیت و یا عدم حقانیت ولایت. این است که روضه مظلومیت میخواند. که ایستادگی و مقاومت در برابر قدرتهای جهانی نه فقط برای اسلام که برای ایران هم هست.

 

آری، ولی فقیه در پی برگزاری انتخابات نیست بلکه در پی آفرینش حماسه سیاسی است، مراسمی  خیره انگیز و عظیم شاهد بر بیعت ملت با ولایت.  وی بسی مشتاق است که این حماسه شگفت انگیز را در معرض دید جهانیان قرار دهد، تا هراس در دل گیرند، زبان تلخ در کام فرو برند و سر تعظیم در برابر ولایت فرو آورند. اشتیاق مردم برای رای دادن رویای دایمی ولایت است.  چرا که این  رای مردم است که حماسه آفرین است و نه رقابت ها و درگیری و مشت زنی های نامزدهای ریاست جمهوری با یکدیگر، چون بازی بین هم زور ان، بین آنان که همه از یک جنس اند و یک جور، از جنس "اصلح " تهی از معنی ست و هیجان. رقابت بین فرمانبران، چیزی نیست مگر بازی بین ابلهان .

 

حضرت ولایت با خطبه خوانی،  بازی انتخابات را متوقف میسازد که یاد آوری کند که  رهبر معظم است، بازیگر اصلی. با ابزار انتخابات، حضرت ولایت میخواهد که حماسه بدر و خیبر را تکرار کند، همچنانکه چندی پیش اعلام کرده بود که در شرایط «شعب ابی طالب» نیستیم؛ در شرایط «بدر و خیبر» هستیم. او با رجوع به گذشته است که مردم را به آفرینش حماسه سیاسی فرامیخواند، حماسه ای که "رهبر معظم انقلاب " با دستی آویزان به گردن، قهرمانانه پشت روئین تنی همچون آمریکا را بخاک، میمالد . رای اکثریت مردم، هلهله ای بلند و مستمر برای فرمانروایی قهرمان.

 

در واقع، دیر زمانی ست که نظام ولایت خود را برای چنین روزهای حماسه آفرینی آماده ساخته است. اول از همه  بقول سران قوم، فضا را "امنیتی " ساخته است، چنانکه گویی مهاجمین پشت مرزها، در پس آن تپه های مرموز در کمین نشسته اند. نیروهای امنیتی، گارد های ضد شورش، نیروهای انتظامی در تمام سطوح، بسیجی ها،  لباس شخصی ها، همه قمه بدست، سراپا آماده جان فشانی  اند، آماده اند با چنگ و دندان تیز و برنده هر جنبنده ای را با حرکتی مشکوک، تیکه پاره کنند. اخبار منتشر شده حکایت از افزایش چشمگیر جاسوسان و خبر چیننان میکنند که در معابر عمومی و میان مردم، میلولند. همه چیز را زیر نظر دارند و می پایند. واقعیت این است که انتخابات تنها میتواند در آزادی بوقوع پیوندد حال آنکه حماسه ها، در اسارت و بندگی است که آفریده میشوند.

 

برای آفرینش این حماسه سیاسی، چه پیش گیریها که در موسسات آموزشی در دانشگاه ها و مدارس بکار نبسته اند. سریع و زودتر از معمول امتحانات نهایی را بر گزار کردند و ترم را به پایان آوردند. یعنی که، دانشجویان و دانش آموزان را دست بسر و به خانه شان گسیل داشتند که مجال تجمع و گفتگو نداشته باشند، تا بتوانند با خاطر ی آسوده دست به حماسه آفرینی بزنند.  تردید نباید داشت که به هزاران گونه پیش گیر های دیگر هم دست زده اند تا منفذ ی برای نفس کشیدن نماند، از جمله است دستکاری در اینترنت و گسیل قمه زنان دیجیتالی به فضای مجازی و پارازیت های خسارت باری که شبکه های ماهواره ای را هدف قرار میدهند. حتی مکالمه های تلفنی هم از چندی پیش بر حسب معمول نمیتوانست صورت بگیرد، اگر هم میگرفت  با ترس و لرز همراه بود و  باید که با مراقبت بسیار به گفتگو ادامه میدادی. ترس از دستگاه شنود ی که اخیرا سازمانهای امنیتی بکار گذاشته بودند، مکالمه معمولی را سخت و دشوار کرده است و هنوز هم. تحت چنین شرایطی، آفرینش حماسه سیاسی، آیا میتواند چیزی جز یک فریب و یا یک دروغ بزرگ باشد؟ چه امنیتی ساختن فضا، نشانی ست بر جدایی حکومت ولایت از ملت، و تحمیلی بودن آن از بالا به زور شمشیر و شریعت، بزور برقراری دستگاه تنبیه و مجازات، زندان و شکنجه و برپا ساختن مراسم اعدام در ملا عام بطور روزانه.

 

آری، در اسارت و بندگی ست که میتوان حماسه آفرید. عقل محاسبه گر به بسیاری از مردم ایران فرمان دهد که مبادا کج روی، مبادا دهان خود بیهوده بگشایی، اگر خواهی که خوار و تحقیر و بازجویی نشوی و تن به شکنجه ندهی، اگر میخواهی زندگی خود و خانواده را به ویرانی و تباهی نکشانی، باید سکوت بر گزینی و خاموش بمانی. باید همچون حیوان سر بر زمین افکنی و رای خود را به صندوق افکنی، مفتخر که اراده خود به منصه ظهور رساندی و انسانی. بسیاری را نیز وجدان به احتیاط فرامیخواند  که بهتر آن است که مهر رای را در شناسنامه خود داشته باشی. امداد رسان است، آنهم در چه جاهای سخت و حساسی. مضاف بر این انبوه مردم هماکنون جیره خوار خوان دولت اند و یارانه بگیر. کدام یارانه بگیر آماده است یارانه خود را بخطر اندازد برای یک رای ناچیز. حال اگر به این گروه عظمی که وابسته به دولت است، همچون رعیت به ارباب، تمام افراد و اقشار ناراضی از وضع موجود را، به دلایل گوناگون، بیفزاییم، اگر بگوییم که یک اکثریت 90 درصدی از رای دهندگان را تشکیل میدهد، سخنی به گزاف نگفته ایم، بر دوش این ملت است، ملتی که باسارت و بندگی کشیده شده است، حضرت ولایت حماسه سیاسی میآفریند، و گر نه هرگز از حماسه سازی سخن به میان نمیآورد. باید ایمان بیاوریم که ولایت دانا، و توانا ست.

 

فیروز نجومی

Firoz Nodjomi

fmonjem@gmail.com

firoznodjomi.blogpost.com

rowshanai.org 

 

 



منبع: پژواک ایران