PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday 27th April 2024

اصلاحات فقط با تغییر قانون اساسی میسور است
محمد شوری


 درحال حاضر-خصوصادردوره ریاست احمدی‌نژاد-قانون اساسی کامل ومبسوط درحال اجراست؛ اجرای بی تنازل قانون اساسی یعنی چه؟!

عبدالله نوری می‌گوید: ما خواستاراجرای بی‌تنازل قانون اساسی هستیم؛ واصلاحات به‌دنبال براندازی نیست؛ و با سقوط نظام، دمکراسی درایران توسعه نمی‌یابد. آنها که پیش از انقلاب برای سرنگونی سلطنت و نظام مبتنی برفردمحوری مبارزه کردند، اعم از مارکسیست‌ها، ملّیون ومذهبی‌ها، بی شک دوست ندارند این انقلاب این‌گونه کله پا شود! 

امادراین اشتراک یک افتراق اساسی وجود داردوآن اینکه باوجود این قانون اساسی نمی‌توان اصلاحات برای انقلاب بهمن ۵۷ به ارمغان آورد! قانونی که مجلس خبرگانش توسط اعضای منصوب شده رهبر در شورای نگهبانی که فقط آنها مفسرقانون اساسی هستند ونظارت برانتخابات را استصوابی تعریف کرده‌اند، انتخاب می‌شوند، تا بخواهند رهبر را درصورت تخلف، استیضاح کنند، نمی‌تواند اصلاحات ایجاد کند!

قانونی که تمام اختیارات کلیدی را به رهبرداده وحتی تغییر قانون اساسی را منوط به اجازه ایشان می‌داند، ممکن نیست درروند توسعه و دموکراسی سرعت ببخشد! 

جناب عبدالله نوری! اصلاحات وجریان اصلاح‌طلبی فقط مجمع روحانیون مبارز، حزب مشارکت، سازمان مجاهدین انقلاب وحزب کارگزاران نیست؛ که هرگاه نظام درتنگنا قرارگرفت، بازدست به دامان آنها شود و بخواهد با جلو انداختن آنان یک فریب تازه را آغاز کند! بعید است که به شما فرصت دوباره بدهند؛ چون قراراست احمدی‌نژاد اصلاح‌طلب شود!؟

تازمانی که درجه فهم آن دسته ازمردم که رای راس‌ها به آن متکی است، و درفاصله ۳۴ سال انقلاب همان‌طور که عکس «امام» را درماه دیدند، اینک نیزعکس پپسی کولا را می‌بینند، تغییرماهوی نیابد، ممکن نیست از اینجا معجزه‌ای رخ دهد؛ همیشه وهمواره قدرت‌خواهان وانحصارگران قدرت، ته دل‌شان مایل نیست که فهم و آگاهی مردم بالا رود؛ آری باچنین وضعیتی سقوط نظام مترادف است با روز از نو، و روزی از نو، و تجمیع قدرت در فرد دیگر. آن‌زمان دراختیارشاه بود، اینک دراختیارولایت مطلقه فقیه و درآینده؟ !

------------

محمد شوری (نویسنده و روزنامه نگار)

23خرداد91

 



منبع: پژواک ایران