PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / Friday 29th March 2024

اداره یک سرزمین شایستگی می خواهد!
کورش گلنام


این روزها مردم سوئد به ویژه اعضای بزرگترین، با پیشینه ترین وکارآمدترین حزب سوئد یعنی  سوسیال دموکرات ها در شوک به سر برده و با ناباوری آن چه روی داده است را دنبال می کنند. چه پیش آمد که همه رسانه های گروهی سوئد دو هفته گذشته را در باره آن نوشته و گفته و خبرنگاران و روزنامه نگاران پر کارترین روزهای خود را سپری کرده اند؟ شاید خوانندگانی بسیار شگفت زده شوند اگر آگاهی یابید که آن چه چنین جنجال بزرگی را در جامعه سوئد آفریده، این است که بیش از دو هفته پیش یک روزنامه پس از نیمروزی سوئدی بنام "افتون بلادت"(1)در خبری گزارش داد که هکان یوهولتس(2) رهبر تازه سوسیال دموکرات ها که هشت ماهی بیش نیست که به رهبری حزب برگزیده شده است، در سال های گذشته که نمایندگی پارلمان را نیز داشته است با وجود دریافت ماهیانه بالا، بیش از آن چه که باید، به عنوان کمک هزینه مسکن دریافت کرده است. همه مبلغی که اواضافه دریافت داشته است از سال 1994 تا کنون یعنی به مدت هفت سال 160000 کرون سوئد بوده است که به نرخ امروز تومان در ایران مبلغ 276 ملیون و 800000 تومان می شود. این مبلغ با توجه به هزینه بالای زندگی در سوئد و بی ارزش بودن ریال در برابر آن، در خود سوئد بسیار اندک و ناچیز به شمار می رود.

دریافت همین مبلغ نا چیز به پول و ارز سوئد از سوی یک سیاست مدار که هم زمان رهبر حزب و نماینده پارلمان است، چنان جنجالی در جامعه بپا کردکه به راستی آن را باید یک زلزله سیاسی در سوئد به شمار آورد.
 

خبرنگاران ورسانه های همگانی در سوئد

 در این باره  نکته های زیرمی تواند مورد توجه فراوان ما ایرانی ها به ویژه هم میهنان در ایران قرار بگیرد :

1 ـ رفتار و هنجار جامعه و رسانه های همگانی در سوئد

خبرنگاران و روزنامه نگاران از همآن ساعت های نخستین انتشار خبر با همه توان، در کمال آزادی و بدون هیچ گونه مرز و"خط قرمز" ی به افشای این موضوع پرداختند. نخستین مصاحبه با هکان یوهولتس که در دفتر مرکزی خبرنگاران سوئد انجام یافت به راستی یک بازجویی محترمانه ولی بی پرده و تمام عیار بود.  چنان پرسش هایی از او شد و چنان او را ناچار به پاسخ گویی نمودند که در ایران ملا زده ما تنها می تواند درخیال و رویا بگنجد.
 
 

2 ـ عدم موضع گیری و یا دخالت دولت

دولت کمترین دخالتی در کار خبرنگاران و روزنامه نگاران نداشته و هر روزه همه روزنامه ها، رادیو و تلویزیون ها هر آن چه که به آن دست یافته، نوشته یا گفته و در اختیار جامعه نهادند. شنیدن در باره میزان و اندازه کوشش رسانه هابرای دادن آگاهی های درست به جامعه، برای ایرانیان درون ایران باور نکردنی است. هر روز، ده ها گفت وگو ونشست در این باره انجام یافته و ریزترین گوشه های ماجرا به آگاهی مردم رسیده است . هیچ مقامی جرأت نداشت و ندارد به کسی بگوید "جنجال نکنید وبگذارید مسئولان کارشان را بکنند"و یا"فتیله ها را پایین بکشید"! سخنانی که همه می دانیم که مفهوم درستش در ایران این است که:" بگذارید مسئولان چون همیشه همه ماجرارا ماستمالی نموده و چند نگون بخت دست چندم را در پای رهبر خودخوانده، که خود و لانه اش پایگاه دزدان و غارت گران است، دراز کرده ذبح نموده و قال قضیه کنده شود"!
 
 

3 ـ پاسخ گویی

ـ در سوئد هیچ کس حتا بالاترین مقام نمی تواند از پاسخ گویی گریخته و زد وبند کند.

ـ  دادگاه های سوئد کاملن مستقل و قانونی عمل می کنند و این دستگاه دادگستری سوئد است که وارد کارزار شده، به بررسی داده ها پرداخته و تصمیم می گیرد که برای این رهبر حزب بزرگ سوئدبه عنوان مجرم وبزه کار پرونده تشکیل داده شود یا نه. چون رهبر حزب سوسیال دموکرات فورن مبلغ یاد شده را باز پرداخت نموده، کار خود را به سبب ناآگاهی دانسته و بارها از همه مردم پوزش خواهی نمود گویا دادگاه از بازپرسی و محاکمه او خودداری نمود که خودهمین امر نیز اعتراض زیادی در جامعه  ایجاد کرد. ولی آن چه بسیار دارای اهمیت بود،افشاگری گسترده، آزاد، همه جانبه و  موشکافانه رسانه های همگانی سوئد بود.
 
 

آسیب سخت به حزب سوسیال دموکرات

از یک جامعه زنده وپویاچشم داشتی جز این هم نمی شد داشت که در برابر این رسوایی، به شدت واکنش نشان دهد تا آن اندازه که:

ـ آرای حزب نام برده و رهبر آن به شدت دچار افت شد؛

ـ دیگر حزب ها نیز به دست وپا افتاده، بایگانی های مالی(دریافت ها وپرداخت ها)ی همه نمایندگان خود را در دستور کار قرار داده و دیده شد که چند نماینده در پارلمان سوئد پا پیش نهاده و از برداشت های زیادتر و سوء استفاده های خودسخن گفته وبرای بازپرداخت آن چه گرفته اند، آمادگی خود را بیان داشتند.
 

اشتباه بزرگ حزب پس از رسوایی

از دید نگارنده، با رأی به ماندن هکان یوهولتس در رهبری حزب در نشست ویژه و پس از رسوایی پیش آمده ،حزب سوسیال دموکرات سوئدبه یکی از بزرگترین اشتباه های     

تاریخ خود دست زده و تاوان بسیار سختی برای آن خواهد پرداخت.

بهترین کار برای هکان یوهولتس کناره گیری از رهبری حزب بود. او سخنرانی توانا و ورزیده در برابر خبرنگاران و هم آوردان سیاسی است و از پیشینه خبرنگاری نیز بر خوردار است. ولی این امتیاز هااکنون به دردی نمی خورد. با ماندن در رهبری حزب، اوآینده سیاسی خود را نیز در قماری نهاد که زمینه برد در آن بسیار اندک است.

ـ ریزه کاری های مهم و بحث بر انگیز دیگری نیز در این باره از آن میان رفتار و برخورد همآوردان سیاسی سوسیال دموکرات ها پس از رسوایی رهبر این حزب وجود دارد که خود آموزه هایی دارد که می گذارم برای آینده.

نگارنده با نوشتن در این باره هدف سنجش میان ایران ملا زده و سوئد را نداشته ام که نادرست وناشدنی است. خواستم نوشته انگیزه ای باشد برای جوانان کوشنده وپویای ایرانی که تا می توانند پرسش به میان آورده و در باره همه چیز بررسی و کنکاش نمایند. اداره یک سرزمین شایستگی می خواهد وبه گفته حافظ:

نه هر که چهره برافروخت دلبری داند

نه هر که آینه سازد سکندری داند

نه هر که طرف کله کج نهاد و تند نشست

 کلاه داری و آیین سروری داند

.......

........

هزار نکته باریکتر ز مو این جاست

 نه هر که سر بتراشد قلندری داند

 

پا نویس:

  Aftonbladet  1 ـ

Håkan Juholts  2 ـ  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



منبع: پژواک ایران