PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday 20th April 2024

به روز کردن لیست تروریستی و واکنش‌‌های رژیم
ایرج مصداقی


 

روز هیجده آگوست ۲۰۱۱ محافل تأثیرگذار و قدرتمند در وزارت‌خارجه‌ی دولت آمریکا که همچنان خواهان نگه‌داشتن نام مجاهدین در لیست گروه‌های تروریستی هستند بدون آن که تصمیم‌گیری نهایی در مورد نگهداری مجاهدین در لیست تروریستی بر اساس حکم دادگاه واشنگتن صورت گرفته‌ باشد، اسامی گروه‌هایی را که در لیست تروریستی این وزارتخانه قرار دارند به روز کرده و در سایت وزارت‌خارجه قرار دادند. (۱)

 

http://www.state.gov/s/ct/rls/crt/2010/170264.htm

 

اقدام وزارت خارجه واکنش‌های متفاوتی را در سطح نیروهای رژیم برانگیخت.

 

ابراز خوشحالی و هشدار به نیروها

 

۱- نایاک لابی رژیم در آمریکا که سرمایه‌گذاری زیادی روی پروژه ابقای مجاهدین در لیست تروریستی کرده ضمن آن که خبر مزبور را به انگلیسی در سایت خود گذاشت، به وابستگانش هشدار داد که موضوع تمام نشده و نیازمند تصویب از سوی هیلاری کلینتون است. از آن‌جایی که نیروهای نایاک بخشی از عناصر در صحنه‌ی رژیم در خارج از کشور هستند نبایستی دچار این خوش‌خیالی می‌شدند که تصمیم‌ نهایی در مورد مجاهدین اتخاذ شده است. نایاک ضمن ابراز خوشحالی از اقدامات صورت گرفته از سوی هم‌پیمانانش در وزارت خارجه آمریکا، همراهانش را آگاه کرد که مبادا به فعالیت‌های خود پایان دهند.

 

http://niacinsight.com /

 

تلاش برای تقویت موضع هم‌پیمانان در دولت آمریکا

 

۲- بلافاصله پس از به روز شدن لیست قبلی وزارت خارجه آمریکا، دولت جمهوری اسلامی که از مدت‌ها پیش در جریان مذاکراتش با آمریکایی‌ها، از کارت دو گروگان آمریکایی برای در لیست ماندن مجاهدین استفاده می‌کرد، این دو را به هشت سال زندان محکوم کرد. مقامات جمهوری اسلامی که به خوبی در جریان درگیری‌ بین جناح‌‌های مختلف دولت آمریکا بر سر نامگذاری مجاهدین در لیست تروریستی هستند با این اقدام تلاش کردند به دولتمرد‌های آمریکایی مخالف باقی‌ماندن نام مجاهدین در لیست تروریستی بفهمانند که حذف نام مجاهدین از این لیست می‌تواند منجر به محکومیت هشت‌سال زندان دو گروگان آمریکایی در ایران گردد و موضع کسانی را که خواهان باقی‌ماندن نام مجاهدین در لیست تروریستی هستند تقویت کنند.

 

اشاره‌ی مقامات قضایی جمهوری اسلامی به این نکته که حکم هشت سال زندان دو جوان آمریکایی نهایی نبوده و می‌تواند در دادگاه تجدید نظر مورد رسیدگی دوباره قرار گیرد نشانه‌ی مشخصی است از باج‌خواهی مقامات ایرانی. این واقعیت را هم بایستی در نظر داشت که نظام جمهوری اسلامی برای صحنه‌پردازی هم که شده مجبور است گروگان‌ها را محاکمه کرده، در دادگاه تجدید نظر حکم را شکسته و سپس با عفو خامنه‌ای به آزادی آن‌ها مبادرت کند.  

 

ایجاد امیدواری نسبت به تعهد رژیم در مقامات آمریکایی

 

۳- سایت دیپلماسی ایرانی که گرداننده‌ی آن صادق خرازی سفیر سابق نظام ولایت فقیه در فرانسه و معاون وزیرخارجه دولت خاتمی و از مبتکران راه‌اندازی لابی رژیم در آمریکاست با انتشار مقاله‌ای تحت عنوان «منافقین تروریست ماندند، بائر و فتال امیدوار شدند» به کمک دستگاه دیپلماسی ولایت فقیه آمده و به مقامات آمریکایی امیدواری داد که نگران حکم مزبور نباشند چنانچه قدم‌های بعدی را بردارند این دو گروگان نیز می‌توانند آزاد شوند.

 

«دیپلماسی ایرانی» در این مقاله با بهره‌گیری از تجربه‌ی سی سال گذشته‌ی نظام تلاش کرد به مقامات آمریکایی بقبولاند که در دولت جمهوری اسلامی تضاد بین‌ جناح‌ها باعث می‌شود که اشکالاتی به هنگام اجرای معاملات پیش‌آید که نباید جدی گرفت. «دیپلماسی ایرانی» محکومیت دو جوان آمریکایی توسط قوه قضاییه را به درگیری بین جناح‌ها نسبت داد و از مقامات آمریکایی خواست برای حل موضوع به گفتگو و رایزنی با جناح مقابل احمدی‌نژاد بپردازند. ‌

 

«چند روز پیش علی اکبر صالحی وزیر خارجه و دانایی فرد سفیر ایران در بغداد ابراز امیدواری کرده بودند که زمینه آزادی فتال و بائر به زودی فراهم شود. پیش از این و در آستانه نوروز 1390 نیز زمزمه‌هایی مبنی بر دیدار معاون رئیس جمهور (اسفندیار رحیم مشایی) با سفیر سوئیس و احتمال سفر وی به امریکا شنیده شد که برخی از آن اینگونه تعبیر کردند که ممکن است یکی از موضوعات مورد مذاکره در سفر مشایی به امریکا، وضعیت دو تبعه امریکایی باشد.

حالا در آستانه سفر محمود احمدی نژاد به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل، خبر محکومیت هشت ساله این دو امریکایی، بار دیگر حاشیه ساز و جنجالی خواهد شد و احتمالا فضای سفر او را تحت الشعاع قرار خواهد داد. امریکایی‌ها امیدوارند با محکوم کردن مجدد سازمان منافقین و نگه داشتن آنها در فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه، ایران را مجاب کرده باشند که در قبال دو امریکایی دستگیر شده متهم به جاسوسی نرمش نشان دهد. شاید امریکایی‌ها امیدوارند با نزدیک شدن به زمان سفر احمدی نژاد به نیویورک، این چرخش رفتاری را در ایران مشاهده کنند. اما بطور حتم آنها نیز از معادلات داخلی ایران و کشمکش‌های چند ماهه میان دولت و قوای دیگر مطلع اند و برای پادرمیانی در این قضیه زیاد روی شخص رئیس جمهور یا معاونش حساب نمی کنند.

 

http://www.irdiplomacy.ir/fa/news/58/bodyView/15639 /منافقین.تروریست.ماندند،.بائر.و.فتال.امیدوار.شدند.html

 

این در حالی است که در ارتباط با سیاست خارجی و به ویژه در مورد آمریکا، تنها خامنه‌ای است که تصمیم‌ می‌گیرد و جناح‌های نظام هماهنگ با او حرکت می‌کنند. 

 

تبلیغات رسانه‌ای رژیم در داخل و خارج از کشور

 

۴- رسانه‌های تبلیغاتی رژیم در داخل کشور که مسئولیت فریب افکار عمومی را به عهده دارند در اقدامی هماهنگ به انتشار خبر ابقای نام مجاهدین در لیست تروریستی آمریکا دست زدند و عناصر وابسته به وزارت اطلاعات در خارج از کشور در سایت‌‌های «ایران دیده بان» و «اینترلینک» و ... نیز تبلیغات رژیم را در خارج از کشور تقویت کردند و به با نوشتن مقالاتی چند در این رابطه به استقبال آن رفتند.  

 

***

 

شواهد و قرائن شکی باقی نمی‌گذارد که نظام ولایت فقیه قصد دارد یک بار دیگر تجربه‌ی ژانویه ۱۹۸۱ را تکرار کند که از کارت گروگان‌های آمریکایی برای تأثیرگذاری در صحنه‌ی سیاسی آمریکا استفاده کرد. در مقاله‌‌ی قبلی‌ام که پیش از این وقایع نوشته شده بود نسبت به موضوع معامله بر سر گروگان‌های آمریکایی هشدار دادم.

 

 http://www.pezhvakeiran.com/page1.php?id=35041

 

در نیمه‌ی اکتبر ۱۹۸۰ در جریان ملاقاتی که بین نمایندگان دولت جمهوری اسلامی به ریاست مهدی کروبی و نمایندگان تیم انتخاباتی رونالد ریگان مرکب از رابرت گیتس، مک فارلین، دونالد گرگ، جورج بوش و ویلیام کیسی انجام گرفت تصمیم گرفته شد که گروگان‌های آمریکایی روز 20 ژانویه 1981 زمانی که رونالد ریگان وارد کاخ سفید شد، آزاد شوند و در ازای آن اسرائیل و آمریکا وسایل و تجهیزات جنگی به ایران ارسال کنند. مقامات جمهوری اسلامی با این اقدام موجبات شکست جیمی کارتر در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را فراهم کردند. در سال ۱۹۸۶ نیز دولت ریگان با ارائه‌ی مهمات و تسلیحات پیشرفته سعی کرد تجربه‌ی شیرین معامله با دولت جمهوری اسلامی را تکرار کند که در ماجرای ایران گیت با شکست سختی مواجه شد.

 

نظام ولایت فقیه طی سی سال گذشته بارها از گروگان‌گیری برای پیش‌برد مقاصد سیاسی خود استفاده کرده است. این نظام  در دهه‌ی ۸۰ میلادی با سوءاستفاده از شرایط لبنان، از طریق گروگان گرفتن شهروندان اروپایی و آمریکایی به باج‌خواهی در سطح‌بین‌المللی پرداخت و از دهه‌ی ۹۰ میلادی به بعد که امکان گروگان‌گیری در لبنان از بین رفت کوشید با دستگیری شهروندان اروپایی و آمریکایی که به ایران تردد می‌کنند و زندانی کردن افراد دارای تابعیت مضاعف، به مطامع خود دست یابد. در طول این سال‌ها متأسفانه دولت‌های اروپایی و آمریکایی بارها در برابر باج‌خواهی مقامات رژیم تسلیم شده و شرایط گروگانگیر‌ها را پذیرفته‌اند. آخرین نمونه‌ی آن معاوضه‌ی کلوتید ریس دختر دانشجوی فرانسوی با وکیلی راد قاتل دکتر بختیار بود.

 

تجربه نشان داده است که هرگونه عقب‌نشینی در مقابل خواسته‌های رژیم، هرگونه امتیازدهی به آن‌ها تنها باعث جری‌تر شدن آن‌ها می‌شود. آزادی گروگان‌های آمریکایی از طریق باج‌دهی به نظام ولایت فقیه زمینه را برای تکرار گروگان‌گیری در آینده فراهم می‌کند. بایستی سیاستی را در پیش گرفت که ولی‌فقیه جرأت دست زدن به چنین اقداماتی را نداشته  باشد.

 

تحولات چند روزه‌ی اخیر نشان داده است که ابتکار بخش خواهان مراوده با نظام جمهوری اسلامی ایران در آمریکا برخلاف منافع مردم آمریکا به نفع رژیم تمام شده و دست آن‌ها را برای باج‌خواهی هرچه بیشتر باز کرده است.

دستگاه قضایی نظام تا پیش از انتشار لیست به روز شده وزارت خارجه آمریکا از دادگاهی کردن دو گروگان آمریکایی خودداری کرده بود، انتشار لیست به روز شده‌ی وزارت خارجه آمریکا این امکان را به آن‌ها داد که با محکومیت دو گروگان مزبور سطح مطالبات خود را بالا ببرند. حالا مقامات آمریکایی یا بایستی لیست به روز شده را پس بگیرند و یا به درخواست‌های هرچه بیشتر رژیم گردن بگذارند. یکی از این درخواست‌ها آزادی دو ایرانی زندانی در آمریکاست. بقیه درخواست‌ها احتمالاً بر اساس موضع دولت اوباما مطرح خواهد شد.

 

باز هم تأکید می‌کنم مماشات دولت آمریکا با کودتاچیان حاکم بر میهن‌مان باعث دلسردی جوانانی می‌شود که در خیابان‌ها فریاد می‌زدند «اوباما، اوباما یا با اونا یا با ما». آن‌هایی که به راستی دغدغه‌ی تضعیف جنبش سبز را دارند بایستی بدانند که معامله بر سر گروگان‌های آمریکایی و امتیازدهی دولت آمریکا به کودتاچیان باعث دلسردی جوانان و تضعیف جنبش سبز می‌شود و برعکس اتخاذ سیاست قاطعانه در مقابل تروریست‌های واقعی حاکم بر کشورمان باعث تضعیف کودتاچیان و «ولی امر» آن می‌شود.

 

 

ایرج مصداقی

 

۲۴ آگوست ۲۰۱۱

 

www.irajmesdaghi.com

 

irajmesdaghi@yahoo.com

 

 

پانویس:

 

۱- این لیست نهایی نشده است و در واقع تصمیم‌گیری درمورد باقی‌ماندن مجاهدین در لیست تروریستی هنوز صورت نگرفته، و می‌بایستی هیلاری کلینتون نسبت به آن در چند روز آینده اقدام کند.

 

 

                                

 

 



منبع: پژواک ایران