PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday 27th April 2024

جبّاریت رژیم علیه اهل سنت ، زمینه ساز ورود القاعده به ایران است
ایرج شكری


 فشار و تبعیض علیه پیروان سایر ادیان در ایران همچون سرکوبی و حذف فیزیکی دگر اندیشان، در رژیم ضد انسانی آخوندی که خمینی پلید آنرا با تحمیق توده های محروم و نا آگاه پی ریخت، از آغاز در رفتار حکومت با شهروندان به کار گرفته شده است. اگر در قانون اساسی رژیم ولایت فقیه حقوقی در این زمینه ها، پذیرفته شده ، به خاطر شرایط و فضای سیاسی  اول انقلاب و حضور آشکار و فعالیت نیروهای ترقیخواه بود که خمینی به آن تن داد، اما گام به گام همان حقوق را ندیده گرفته و زیرپا گذاشت و میراث خواران او هم روش امامشان را پیش گرفتند. در هفته های اخیر فشار بر اهل سنت شدت بیشتری یافته است و در بلوچستان این فشارها با دستگیری دو داماد مولانا عبدالحمید امام جمعه  اهل سنت زاهدان و از عالمان دینی سنیان آن منطقه همراه بوده است. همچنین رژیم اخیرا رهبران سنی را ممنوع الخروج کرده است. امام جمعه زاهدان در سخنانی که ویدئو آن در بعضی سایتها و وبلاگ های متعلق به سنیان مثل «بلوج نیوز»* و «سنی نیوز» قرار گرفته و تاریخ آن در یوتیوب مربوط ده ماه قبل(دی ماه سال قبل ژانویه سال جاری میلادی) است ، به تضیقات و فشارهایی که رژیم به سنیان می آورد، از جمله احضار ودستگیری علمای سنی اعتراض کرده و در ضمن به رژیم در مورد دست اندازای به مدارس دینی اهل سنت به شدت هشدار داده و گفته است تا «جمهوری اسلامی هست و بعد از جمهوری اسلامی مطالب مذهبی خود را به دست هیچ حکومتی نمی توانیم بسپاریم » و تاکید کرده که از بازداشت و مرگ هم ترسی ندارد. او در خرداد ماه به سخنان خامنه ای که منتقدان و رقبای خود از جناح اصلاح طلبان رژیم را برای سزاوار سرکوب نشان دادن، با طلحه و زبیر مقایسه کرده بود، انتقاده کرده و با یاد آوری این که « طلحه و زبیر از بزرگان صحابه و از سابقین اولین بوده و  در سوره مبارکه توبه در آیه "والسابقون الأولون من المهاجرین والأنصار... " مورد تمجید قرار گرفته‏اند، و نیز از جمله "عشرة مبشّرة" هستند که در احادیث گهربار آنحضرت صلی الله علیه واله و سلم بشارت صریح بهشت به آنان داده شده است و جامعه اهل سنت به همه یاران رسول اکرم صلی الله علیه وسلم، خصوصاً خلفای راشدین و بزرگان صحابه احترام خاصی قائل‏اند و آنان را جزو مقدسات خود می‏دانند »، گفت «اهل سنت هیچ گاه تصور نمی‏کردند که مقام رهبری که همواره نسبت به اهانت به بزرگان و مقدسات یکدیگر به کرّات هشدار داده‏اند، این تشبیه را در مراسم سالگرد ارتحال امام راحل به کار ببرند که مایه نگرانی اهل سنت در سطح کشور گردیده است». شیعه نیوز در 21 خرداد  این انتقاد وی  را با تیتر «اعتراض مولوی عبدالحمید به بیانات رهبر معظم انقلاب »، درج کرد و مدعی شد که مولوی عبدالحمید که تنها امام جمعه مسجد مکی زاهدان است « بار ها به نمایندگی از اهل سنت ایران به ایراد سخنرانی پرداخته است و این اقدام وی با اعتراض برخی از علما و اندیشمندان اهل سنت مواجه گردیده است».

http://www.shia-news.com/fa/pages/?cid=18045

یک ماه پیش ، روزنامه رسالت که از سنگرهای قدیمی جناح هار رژیم است، در 17 آبان در تلاش برای جوّ سازی علیه امام جمعه اهل سنت زاهدان شایع کرد که مولوی عبدالحمید فتوی صادر کرده است که اهل سنت از انداختن صدفه در صندوق های جمع آوری «کمیته امداد امام خمینی» خود داری کنند. این خبر از سوی دفتر او تکذیب شد و همچنین او شخصا در نماز عید قربان(26آبان) این شایعه را تکذیب کرد.

رژیم آخوندهای جنایتکار و کارگزارانش توجه ندارند که ثمره آنی و پایدار تحقیر، ایجادکینه و حس انتقام جویی است مخصوصا اگراین تحقیر به «مقدسات» و اعتقادات مذهبی مردمی باشد که اصلا کاری خلاف اعتقادات جبّاران نکرده اند. مولوی عبدالحمید با در سخنان سال قبل با اشاره به اصل 12 قانون اساسی همین رژیم که در آن آزادی مذهب برای اهل سنت پذیرفته شده است** ، شکوه می کند که در سنیان در تهران حتی یک مسجد ندارند. او از بیکاری فرزندان تحصیل کرده مردم بلوچستان شکوه دارد. این فشارها و تحقیرها  وقتی با کمبودها و فقر کنار هم قرار می گیرند چیزی جز «آینده تاریک» در برابر  سنیان ومردم آن منطقه قرار نمی دهد، امری که مولوی عبدالحمید با نگرانی آن را یاد آور می شود. این شرایط و آینده یی تاریکی که در برابر مردم آن سامان قرار دارد، وضعی که 30 سال است دوام یافته و چشم انداز تغییر مثبتی در برابر آنان نیست، گروهی مثل جندالله را پدید می آورد که برای خروج از چنین وضعی راهی جز توسل به قهر  خشونت و ارعاب متقابل جبّاران و اقدام به عملیات انتحاری، نمی بیند. چنین جوّی در بخش دیگری از ایران، در کردستان و میان اعراب خوزستان نیز حاکم است،  و این مر سبب شده که سلفی ها و القاعده دنبال جای پا و سرپلی در ایران هم باشند و اتقاقا این دو منطقه به خاطر هممرز بودن با عراق می تواند برای گروههای تاریک اندیش و خشونت گرا، جایی قابل دسترس با امکان پیدا کردن نقاط ورود فراوان به آن، بدون گذشتن از کنترل های مرزی باشد. حالا گروهی به اسم «کتائب کردستان» که خود را شاخه القاعده در کردستان می نامد پیدا شده است و بنابر اطلاعات منتشر شده در اینترنت، یورش به نیروی انتظامی در 15 مهر ماه در سنندج که طی آن چهار تن از نفرات نیروی نظامی و دو تن از مردم کشته شدند و 9 نفر زخمی، توسط همین گروه طرفدار القاعده صورت گرفت. روشن است که چنین گروههایی با گرایشهای سلفی و بنیاد گرایانه هیچ خیری برای این مردم نمی توانند داشته باشند. نمونه به قدرت رسیدن این قماش از اسلام گرایان را در سیمای طالبان در افغانستان قبلا مردم ما و مردم جهان شناخته اند، اما در شرایطی که مردم منطقه یی «آینده را تاریک» می بینند، زمینه برای «سرباز گیری» چنین گروههایی از میان کسانی که تحقیر شده و خشمگین هستند و آینده خود را تاریک می بینند، آماده می شود. به ویژه در بلوچستان که در آنسوی مرز اش در پاکستان و افغانستان-  برخلاف عراق که نظام حاکم در آن رابطه تنگا تنگ با رژیم دارد و عوامل اطلاعاتی رژیم در آنجا حضور فعال وشاخکهای بسیار دارند-، رژیم کنترلی بر آن ندارد و از چنان امکانی برخوردار نیست،عملیات و تبلیغات طالبان می تواند برای سرکوب شدگان و تحقیرشدگان، جذابه زیادی به عنوان یافتن امکانی برای پاسخ دادن به تحقیری که بر آنان روا می شود، داشته باشد***. پیدایش جندالله هم ناشی از وضع و شرایطی  است که به آن اشاره شد. البته راه جندالله، بیراهه یی است که مبارزات مردم بلوچستان برای حقوقشان نمی تواند در بستر آن جاری شود و به ثمر برسد، اما می تواند بخشی از آن را به هرز ببرد و به آن لطمه بزند. خوب است در مورد پرهیز از روشهای «جهادی» نوع القاعده به این هم اشاره کنم در سایت «دوربین» که یک سایت کردی است ماموستا عبدالحمید عالی،  در مطلبی خطاب به «برادران حرکت جهادی کردستان» و همه سنی مذهبان به ویژه فارسی زبانان، دست بردن به «شمشیر» را در شرایطی که مردم «حق و باطل را نمی توانند تشخیص بدهند» زیانبار دانسته و آنان را نصحیت کرده و از دست زدن به آن پرهیز داده است***

منابع و توضیحات: 

* -  سخنان مولوی عبدالحمید:

http://baloch-news.blogsky.com

http://www.youtube.com/watch?v=6S6m9JP97UU

 

 ** -  اصل دوازدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی - اصل دوازدهم (12) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:

دین رسمی ایران، اسلام و مذهب جعفری اثنی‌عشری است و این اصل الی‏الابد غیر قابل تغییر است و مذاهب دیگر اسلامی اعم از حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و زیدی دارای احترام کامل هستند و پیروان این مذاهب در انجام مراسم مذهبی، طبق فقه خودشان آزادند و در تعلیم و تربیت دینی و احوال شخصیه (ازدواج، طلاق، ارث و وصیت) و دعاوی مربوط به آن در دادگاه‏ها رسمیت دارند و در هر منطقه‏ای که پیروان هر یک از این مذاهب اکثریت داشته باشند، مقررات محلی در حدود اختیارات شوراها بر طبق آن مذهب خواهد بود، با حفظ حقوق پیروان سایر مذاهب.

***  ویدئویی از عملیات متعد طالبان که بیشتر انفجار با استفاده از کنترل از راه دو است:

http://www.youtube.com/watch?v=F63xCML_5ss

 

*** سایت دوربین -  پیام ماموستا عبدالحمید عالی

http://www.dorbeen1.com

پ – 16 آذر 1389 – 7 دسامبر 2010

http://iradj-shokri.blogspot.com

 



منبع: پژواک ایران