PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Friday 26th April 2024

آمریکا این چنین می خواهد جلو آسیب های ناشی ازافشاگری های ویکی لیکس را بگیرد
کورش گلنام


میکائل وینیارشکی، روزنامه اخبار روز سوئد(1)

برگردان کوروش گلنام

 

کوشش های آمریکا برای محدود کردن آسیب های به وجود آمده پس از افشاگری های ویکی لیکس در باره گزارش های دیپلماتیک،  همچنان پی گرفته می شود. یکی از  روش ها این است که از اهمیت داده های منتشر شده در باره ارتباط های دیپلماتیک وزارت امور خارجه آمریکا و نمایندگی های خود، بکاهد .بنا براین چنین وانمود می شودکه کار خلافی انجام نیافته است که بر مبنای آن آمریکا بخواهد با هم پیمانان خود بازی ای با چهره ای دو گانه داشته باشد. هم زمان ولی رئیس دفتر اوباما بر اهمیت جدی درز چنین خبرهایی به بیرون، هم برای امنیت آمریکا و هم برای دیپلماسی کار آمد آن، تاکید می کند.

به همین انگیزه است که اریک هولدر(2) دادستان کل امریکا، دستور تشکیل پرونده وبررسی خلاف کاری بنیان گزار ویکی لیکس، ژولیان اسانژ را به جرم احتمالی جاسوسی، به عنوان هدف نهایی بررسی، صادر کرده است.

و باز هم به همین انگیزه است که رئیس جمهور باراک اوباما یک کارشناس ضد تروریستی را مأمور کرده است که پیشنهادی ارائه دهد تا با تکیه بر آن در آینده بتوان از چنین خرابکاری ها ی امنیتی جلو گیری نمود.

 

یکی از علت های چرایی دسترسی شمار زیادی ـ شاید سدها(صدها)هزارنفرـ به این مدرک های سری که از همین راه به بیرون درز پیدا نموده است، تا کنون شناسایی شده است. پس از شکست وافتضاح سرویس های امنیتی در 11 سپتامبر 2001، که درآن سازمان های جاسوسی و پلیسی آمریکا نشانه های فراوان برنامه ریزی برای انجام یک ترور گسترده را درنیافته وسهل انگاری کردند، سازمان اداری جرج بوش تصمیم گرفت که دیوارها میان  سی.ای.آ.، اف.بی.آی و دیگر سازمان های امنیتی از میان بر داشته شده و  این سازمان ها با یکدیگر در ارتباط باشند. اگر چنین کاری پیش از 11 سپتامبر 2001 انجام گرفته بود، شاید این امکان وجود داشت که از یورش تروریستی به نیویورک و واشنگینتن جلوگیری شود.

بدی این کار ولی این شد که امکان دست یابی به انبوهی از مدرک های سری افزایش یافت. به همین سبب بود که یک نظامی پایین رتبه توانست در بغداد نشسته و ده ها هزار از چنین مدرک هایی را از کامپیوتر گرفته و روی یک صفحه سی دی پیاده کند.

یک راه دیگر تدافعی در تبلیغ ها این است که در همآن زمان که درز این مدرک های سری به بیرون و آگاهی همگانی از چگونگی روند کار دیپلماسی امریکارا نگران کننده ونادرست می خواند ولی ادعا کند که هیچ امر وحشتناک و یا خلاف بزرگی انجام نیافته است.

آن چه که تا کنون بیش از هر چیز دیگری می تواند آسیب رساننده باشداین امر است که هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه کنونی آمریکا و کندولیزا رایس وزیر امور خارجه پیشین، از دیپلمات های خود در سازمان ملل خواسته باشند که در باره هم کاران خود از دیگر کشورها در این سازمان، به گرد آوری آگاهی ها ی شخصی و خصوصی بپزدارند. آگاهی هایی در باره همه چیزهای شخصی آنان، از کد ویژه ورودی به اینترنت گرفته تا شماره کارت بانکی و د.ان.آ. آنان.

 

رئیس پیشین وزارت امنیت کشور(3) میکائیل شرتوف(4)  در این باره به روزنامه "آمریکای امروز" (5)گفت دستور کار گرداوری چنین گونه آگاهی هایی چیزی" بیش از آنچه باید باشد وقاعده کار است"، نیست. او گفت:

"برای یک دیپلمات چنین چیزهایی رخ می دهد. آن گونه که من در این باره خوانده ام، هیچ گونه دستورخلاف قانون و یا خلاف پیمان نامه های جهانی داده نشده است."

وزیر پیشین دادگستری آمریکا، ریچاردترن برگ(6) که در گذشته همچنین زیر دست مدیر کل سازمان ملل بوده است، به این روزنامه  گفت:  به یقین در دسترس قرار گرفتن همگانی گزارش های دیپلماتیک آزار دهنده است ولی این امرکه به شکلی"پذیرش همگانی" را بازتاب می دهد، امری است که باید روی آن کار کرد."

   

 

Dagens nyheter, Michael Winiarski  -1 

آدینه 3 دسامبر 2010، ص 23

Erik Holder - 2

 Homeland security - 3

Michael Chertoff - 4

 USA Today- 5

  Richard Thornburgh - 6  



منبع: پژواک ایران