PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Friday 26th April 2024

شیطنت های خلاف اسلام با اجرای «نیمه رپ» به لهجه اصفهانی
ایرج شكری


در جستجوی اینترنتی به دنبال مطلبی در یوتیوب برخوردم به ویدوئویی که تیتر آن «ناز ناز» بود. فکر کردم که این ممکن است آن ترانه کوروس سرهنگ زاده باشد که اسمش نمی دانم چیست (شاید سبزِ سبز باشد . جمله اول ترانه این است سبزِ سبزِ بهار سبز چشات ... ). این ترانه کوروس را من نه در یو تیوب و در بین ترانه هایی که از او هست دیده ام نه در نوارهای کاستی که در مغازه های ایرانی می شود یافت. این کلمه (ناز) در آن هم دوبار پشت سرهم تکرار می شود. کلیک کردم روی کلیپ مذکور و دیدم نه ترانه کوروس نیست، یک ترانه «نیمه رپ» است و شیطنت آمیز، در مفهوم « نوعی بازیگوشی» بزرگ سالانه! اما طنز آمیز است و طنز آن هم نه متوجه علمای اسلام بلکه به روابط خود مردم مربوط است و در «دیگ» اصفهانیها و پخته شده است. اما از آنجا که مردم در نظام الهی جمهوری اسلامی در بیرون و درون خانه شان هم باید مطابق دستور العمل ها و معیارهای تعیین شده از سوی، علمای اسلام عمل کنند، طبعا این طنز وشوخی هم نسبت به معیارهای نظام آخوندی به شدت «هنجار شکنانه» است و اگر سازنده و خواننده گان آن به چنگ عوامل مبارزه با منکرات بیفتند به احتمال زیاد با اتهامی مثل «اشاعه فحشا» یا ترویج منکرات و فساد اخلاقی رو به روشده علاوه با بر جریمه و حبس کوتاه مدت، معیارهای اسلامی را با نواختن ضربات شلاق به آنان یاد خواهند داند. اگر چه گروه اجرا و تولید کننده خارج کشوری است و دست بسیجی های شروری که در خدمت دایره مبارزه با منکرات یا ستاد امر به معروف و نهی از منکر-همان ستادی که در همدان دکتر زهرا بنی یعقوب را که به در گردش با نامزدش در پارک دستگیر شده بود و زنده به آنجا برده بودند، جنازه اش را تحویل خانواده اش داد- به آنان نخواهد رسید. به هر حال چون گمان می کنم که  شیندن و دیدن این نیمه رپ با لهجه اصفهانی خنده به لبها می آورد فکر کردم خوب است نشانی آن را مثل آن «رپ ممد نبودی» و یا آن «آیه های شتلق» که نشانه ذوق و خلاقیت درنگاه انتقادی و طنز آمیز ایرانیان به آنچه در ایران می گذرد بود، باز هم طی یادداشتی به اطلاع هموطنان عزیز برسانم تا گروهی که احتمالا از آن خبر ندارند، از طریق یادداشت، این بنده گنه کار پریشان روز گار- نمی خواهد«صُمٌّ بُكْمٌ» به کنجی نشیند و حتی گاه «نشاط ملاعبت و بساط مداعبت گستردن » * هم می کند، با آن آشنا شوند. درضمن یک نکته در مورد یکی از آن نوحه ها یا «ترانه سرود»هایی که کویتی پور خوانده بود ( در مطلبی با تیتر رپ کافران بی نام در هجو نوحه های ام القرای اسلام، به آن اشاره کرده بودم) خوب است یاد آوری کنم و آن این که آن «ترانه سرود»ی که با تنظیمی از آهنگ نوحه «عمه بابایم کجاست» ساخته شده بود و کلیپی با ترجمه ترکی آن ساخته شده بود شروعش یک آهنگ و ترانه یی را به یاد من می آورد ولی نمی توانستم درست به خاطر بیاورم که مال کدام ترانه و آهنگ است. تا این که همین یکی دو روز پیش به نظرم رسید که آن شروع، شروع یک ترانه از یک خواننده پاپ ترکیه به نام ترَکان است که شاید ده پانزده سال پیش خوانده بود و آن ترانه در اروپا هم  معروف شد. اسم انگلیسی که روی این ترانه ترکی  گذاشته اند  KISS KISS است. نمی دانم اسم ترکیSIMARIK ودنبالش هم نبودم که بدانم چیست. این ترانه  شاید به خاطر آن «موچ موچ»ی که خواننده در ترانه می کند بین جوانهای غیر ترک زبان مورد استقبال قرار گرفت. به هر حال آن اوائل ملودی یا آهنگ «ترانه سرود» عرفانی و روحانی و ترک دنیایی اجرای کویتی پور که از ان کلیپی با زیر نویس ترکی تهیه شده بود، قطعه یی دارد که شبیه همین ترانه یی است که به جوانی و مسائل نفسانی و جسمانی مربوط است وکاربردش هم برای  رقصاندن است و ویدئو های گوناگون از رقص هایی که با آن اجرا شده است در شبکه یوتیوب قرار دارد، که به کلی از عوالم شیون و زاری «عمه بابایم کجاست» و عوالم «بالایی» و آن دنیایی «ترانه  سرود» کویتی پورفرق دارد. در زیر لینک هردو آنها را می آورم که خوانندگان این یادداشت نیز با گوش خودشان بشنوند و بسنجند. البته بر من معلوم نیست که این یک تصادف و اتفاق است و نییز کدام یک از این دو اجرا با الهام و اقتباس از آن یکی بوده است.  

* برگرفته از مقدمه گلستان سعدی

----------------------------

ترانه نیمه رپ با لهجه اصفهانی:

http://www.youtube.com/watch?v=9suFCh87plA

ترانه خواننده ترک:

http://www.youtube.com/watch?v=6c9u4MxO4pg

کویتی پور:

http://www.youtube.com/watch?v=OJxJJSDVSwI

پ – 30 مرداد 1389 – 21 اوت 2010

http://iradj-shokri.blogspot.com 



منبع: پژواک ایران