PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ / Thursday 28th March 2024

«مرد خریدار، زن صاحب کالا »
محمدرضا روحانی


 

۲۴ روز بعد از این که خمینی بر تخت ولایت تکیه زد، زنان در تهران علیه برنامه‌های او به خیابان‌ها ریختند. به کاخ دادگستری رفتند. در کانون وکلا اجتماع کردند و توانستند طی قطعنامه ای خواسته‌های تاریخی خود را تکرار کنند. این قطعنامه که هنوز پلاتفرم عمومی خواسته‌های زنان ایران به شمار می‌رود را عیناً می‌آورم.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
آن مبارزه طی سی سال گذشته در اشکال گوناگون ادامه داشت و ادامه دارد. آن‌چه زنان ایرانی می‌خواهند به مطالبات کارتر، ریگان، بوش پدر، کلینتون، بوش پسر و اوباما ربطی ندارد؛ خواسته‌ای تاریخی است. تا زمانی که زنان بندهای اسارت فرهنگی و حقوقی مسلط بر جامعه آخوند زده را نگسلند، استمرار خواهد یافت.

لابد زنده یاد فروغ فرخزاد نمونه هایی از این افکار ارتجاعی را در زن روز به قلم مطهری خوانده بود که سرود:

چه لزومی دارد

که شوم عاشق و در لحظه شومی از عمر

پای بگذارم در بازار برده فروشان مدن

و به زنجیر لغاتی نامفهوم

عشق را،

مثل یک برده سالم،

به اسارت گیرم

۲۳ سال پیش برای معرفی مبانی نظری مسلط بر فقه «علمای اعلام» با نام مستعار ر. غزال مطلبی فراهم آوردم که در آن افکار مطهری را بررسی کردم. آن زمان با نام مستعار ر. غزال در نشریه آزادی دوره دوم، شماره دوم به چاپ رسید. امروز که روز مبارزه جهانی علیه خشونت نسبت به زنان است باید بر آن بیفزاییم که مطهری می‌خواست نظرات خود را به عنوان «اسلام و تجدد زندگی » به نکاح مدنیت معاصر درآورد. مرد یعنی «بهره‌گیری که هزینه این کار را تحمل می‌کند» را به عنوان متصرف و مالک زنان معرفی می‌کند. در میان این فسیل‌ها هستند هنوز آنانی که در باب تعریف ازدواج می‌گویند « التزویج و هو‌التملیک البضع به عوض المعلوم» یعنی با ازدواج مرد مالک بضاعت و دارایی زن می‌شود. و «اسلام» مرد را به صورت خریدار و زن را به صورت صاحب کالا می‌شناسد». هر چند به ما آموختند « لا حیا بالعلم» اما این قلم شرم دارد که معنای اصطلاحی بضع را روی کاغذ آورد. اگر نمی‌دانید بپرسید یا از لغت‌نامه کمک بگیرید.

با مقایسه قطعنامه زنان و نظرات «فقها» می‌توان عمق دره‌ای که بین این جنایتکاران و مدنیت معاصر وجود دارد را شناخت. حال این شما و این مطهری و حقوق زن.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



منبع: پژواک ایران