PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / Friday 29th March 2024

سخنی در باب فرصت طلبی گردانندگان سایت «اخبار روز»
ایرج مصداقی


دیروز از طریق دوستان مطلع شدم که سایت «اخبار روز» مقاله‌‌ای از من با عنوان  «مهدی کروبی و میرحسین موسوی و کشتار ۶۷ » را در صفحه‌ی نخست و در ستون «تاریخ - یادبود (گوناگون)» و گویا به بهانه‌ی یادبود سالگرد کشتار ۶۷، درج کرده‌اند. از این کار ایشان تعجب کردم . تعجب من، با توجه به خط سیاسی این رسانه، و بر پایه‌ی تجربه‌ای بود که از رفتار غیررسانه‌ای ایشان داشتم که متأسفانه در بعضی موارد، نمونه‌ای بارز از بی‌اخلاقی است.

ایشان هیچ‌یک از  مقاله‌های تحقیقی‌ام در باره‌ی «هیئت کشتار زندانیان سیاسی در سال 67» که در بعضی از آن‌ها، با سند و مدرک، بخشی از روایت‌های نادرست و اطلاعات غلط را به چالش گرفته بودم، در سایت خود منتشر نکرده و حتا مطلب «روزشمار کشتار ۶۷» مرا که روایتی دست اول از این قتل‌عام بود و در بسیاری از رسانه‌ها منتشر شده بود، انتشار نداده بودند. حتی از درج مقاله ای که در آن به تصحیح نام کوچک نیری رئیس هیئت کشتار 67 (که در تمامی اسناد انتشار یافته به غلط آمده بود) مبادرت کرده بودم خودداری کردند. از همین روی، برایم جای پرسش بود که چرا گردانندگان «اخبار روز» که سال گذشته، حتا بر خلاف قانون مطبوعات و رسانه‌ها (آن هم در جامعه‌ی اروپا)، حاضر نشده بودند پاسخ من را به مطلبی که در رابطه با یکی از مقاله‌هایم در سایت‌شان منتشر شده بود، درج کنند و  با این رفتار غیرمتمدنانه‌شان، اعتراض مرا نادیده گرفته و حق ام را زیر پا گذاشتند، به یک باره به یاد انتشار این مطلب افتادند و آن هم برای درج در ستون «تاریخ و یادبود»؟

برایم جای پرسش بود از این روی، که ایشان اگر واقعاً بهانه‌شان یاد کردن از سالگرد قتل‌عام ۶۷ بوده است، پس چرا به جای آن مطلب، یکی از مقاله‌های مفصل‌ام پیرامون کشتار تابستان ۶۷ را انتخاب نکرده‌اند که هم جامع‌تر و هم برای این منظور مناسب‌تر بوده است؟

نکته تأمل برانگیز دیگر این که متوجه شدم حداقل دو نظری را که خوانندگان مقاله در اعتراض به رویه این سایت برایشان ارسال داشته بودند درج نکرده اند! و تنها به انتشار نظرات هدفدار  و شبهه ناک مبادرت کرده اند که بیش از هرچیز اهداف ناسالم این سایت از انتشار نابهنگام مقاله را می رساند.

می‌توانستم این چراها و پرسش‌ها را به حاشیه برانم و موضوع را ندیده بگیرم و از آن بگذرم. درست همانگونه که سال پیش، به بازچاپ مقاله‌ دستکاری شده ام در سایت «پیک‌نت» که گردانندگان‌اش را در پراکندن خبرها و گزارش‌های غیرواقعی و نادرست، بخشی از مقصرترین مسئولان رسانه‌های خارج از کشور می‌شناسم، اعتراضی نکردم و از کنارش گذشتم.

آن‌چه که مرا وادار به اعتراض و نوشتن این پاسخ کرد، این بود که متوجه شدم مسئولان سایت «اخبار روز» تاریخ نگارش و انتشار مقاله‌ام را حذف کرده‌اند! و این در حالی است که من در پایان نوشته‌‌هایم، به ویژه آن هایی که نگارششان به لحاظ زمانی مهم است و به دلیل احساس مسئولیت داشتن نسبت به آن چه که می‌نویسم و منتشر می‌کنم، تاریخ نگارش و انتشار را می‌آورم.

مطلب «مهدی کروبی و میرحسین موسوی و کشتار ۶۷ » که سایت «اخبار روز» آن را بازچاپ کرده است، در اردیبهشت ماه 88 و پیش از انتخابات اخیر نوشته و در سایتم انتشار داده بودم و موضوعات مطرح شده در آن، به لحاظ تاریخی و شرح وقایع یک دوران، همچنان مورد تأیید من است. نکته درخور توجه و مورد اعتراض این است که تاریخ انتشار مقاله، 19 اردیبهشت است و ایشان آن را حذف کرده و بالای آن نوشته‌اند: 30 مرداد 1388 (یعنی تاریخ ثبت در سایت خودشان)!

چرا؟ آیا انتخاب این مقاله (آن هم به بهانه‌ی یادمان سالگرد کشتار ۶۷) و نیز حذف تاریخ نگارش و انتشار آن، از روی سهو بوده و بی هیچ قصد سیاسی خاصی؟

متأسفانه، و با توجه به کاربرد شیوه‌های نادرست و غیراخلاقی رایج در فعالیت‌های اجتماعی و نیز فرهنگی (!) بعضی افراد و گروه‌های سیاسی که گاه انسان را به یاد کارکرد سیستم های اطلاعاتی و امنیتی می اندازد و بدبختانه به سنت مبدل شده است و انگار که باید نسل در نسل بگردد و از گزند روزگار در امان بماند تا ما «هم‌چنان دوره کنیم روز را و شب را»، نمی‌توانم خوش‌بین بوده و پاسخم به آن مثبت باشد.

این انتخاب و این حذف، بر پایه‌ی دیدگاه سیاسی و اخلاقی خاص گردانندگان «اخبار روز» انجام گرفته و آن‌هم درست چند روز پس از انتشار نامه‌‌ی سرگشاده‌ی من به مهدی کروبی؛ نامه‌ای که بازتابی گسترده در داخل و خارج از کشور داشته و مورد استقبال قرار گرفته است. «نامه به مهدی کروبی» را دو ماه پس از انتخابات، در تاریخ  23 مرداد منتشر کردم. این نامه پس از آن نوشته شد که کروبی، بعد از کودتای خامنه‌ای، در کنار مردم ایستاد  و در برابر ولایت مطلقه فقیه و قدرتی خشن و بی‌رحم، پا پس مکشید و گوشه‌ای از جنایت‌هایی را که رژیم انجام داده است، بازگو کرد. در آن نامه، از جمله، آرزو کردم که کروبی بتواند هم‌چنان پایداری کند و برای همیشه در کنار مردم بماند و در این چند سال عمری که باقی است، با نقد گذشته و دفاع از حقوق مردم و افشای جنایت‌ها، دیگر به سوی ظالمان و بیدادگران بازنگردد. چنین باد!

نامه به کروبی را در حالی نوشتم که رویکرد امروز او را به نفع مردم و جنبش ارزیابی می کنم.

«نامه به کروبی»، همان‌گونه که محتوا و لحن به کار رفته در آن و تاریخ انتشارش بیان می‌دارد، نه بر پایه‌ی «سیاست بازی» و اخلاقی دوگانه‌، که بنا بر وظیفه و احساس مسئولیت نوشته شده است؛ درست با همان انگیزه و باور به اصول و اخلاقی که مقاله‌ی «مهدی کروبی و میرحسین موسوی و کشتار ۶۷ ».  چیزی که گردانندگان «اخبار روز»، با آن دیدگاه خاص سیاسی و اخلاقی‌شان، از درک آن ناتوانند و از همین روی پیوند طبیعی و منطقی آن مقاله و این نامه و فاصله‌ی زمانی انتشارشان را نادیده گرفته‌اند.

 

 

ایرج مصداقی

31 مرداد 1388

 

Irajmesdaghi@yahoo.com

www.irajmesdaghi.com

 

    

 

 

 

 



منبع: پژواک ایران