اعتراضات آبان ماه؛ محمد اقبالی به ۱۱ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد

به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) شعبه ۱۰ دادگاه کیفری شهرستان شهریار محمد اقبالی گلهین، یک کارگر بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه  را به ۱۱ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و یک سال تبعید به شهرستان راسک محکوم کرده است.

بر اساس حکمی که شعبه ۱۰ دادگاه کیفری شهرستان شهریار به ریاست قاضی مهدی سلیمانی یکشنبه ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۸ در زندان تهران بزرگ به محمد اقبالی گلهین، کارگر بازداشت‌شده در آبان‌ماه ابلاغ کرده است، او به اتهام «تخریب اموال دولتی» به ۱۰ سال حبس، به اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی» به ۱ سال حبس و به دلیل اتهام «درگیری با ماموران بسیج» به ۷۴ ضربه شلاق و یک سال تبعید به شهرستان راسک در استان سیستان و بلوچستان محکوم شده است.

محمد اقبالی گلهین، مجرد و متولد ۱۳۶۹ در شهرستان شهریار است. او پیش از دستگیری در یک مغازه فست فود به عنوان کارگر (کمک آشپز) مشغول به کار بوده است.

اقبالی پیشتر در تاریخ ۲۸ آبان ماه ۱۳۹۸ در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه امسال توسط نیروهای قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران در شهر اندیشه کرج بازداشت و به بازداشتگاه سپاه در جنوب شرق تهران منتقل شد. او نهایتا پس از حدود ۴۰ روز با پایان مراحل بازجویی به تیپ ۵ زندان تهران بزرگ منتقل شده بود. پرونده محمد اقبالی در مرحله بازپرسی در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای شهریار تحت بررسی قرار گرفته بود و جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد اقبالی در تاریخ ۱۹ بهمن ماه در این شعبه برگزار شده بود. در جلسه دادگاه به مواردی از جمله «هدایت کردن جمعیت معترض به سمت پایگاه بسیج اندیشه، درگیری با ماموران بسیج و شکستن دوربین فیلمبرداری ماموران بسیج در جریان اعتراضات» برای متهم کردن او استناد شده است.

به نوشته هرانا در صورت قطعی شدن این حکم در دادگاه تجدیدنظر و با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، از میزان حبس، مجازات اشد یعنی ۱۰ سال حبس تعزیری در خصوص محمد اقبالی قابل اجرا خواهد بود.

منبع:پژواک ایران