دروغ‌پراکنی‌های رسانه ولایتی درباره خبرنگاران در ماجرای هواپیمای اوکراینی
الاهه نجفی

الاهه نجفی
صفحه ۱۴ روزنامه فرهیختگان که گروهی از روزنامه‌نگاران شاغل در رسانه‌های خارج از ایران را به عامل پروپاگاندای دولت آمریکا در ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی متهم می‌کند از دسترس خارج شد اما هنوز روی پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها قرار دارد. همچنان کسانی مانند علی اکبر ولایتی از پذیرش مسئولیت مصون‌اند.
سقوط هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی اوکراین در نزدیکی تهران ـ عکس از حسین مرصادی ـ خبرگزاری فارس
ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی شنبه ۲۲دی تایید کرد هواپیمای اوکراینی پرواز ۷۵۲ با  ۱۷۶ مسافر و خدمه، مورد اصابت موشک پدافند سپاه پاسداران قرار گرفته است. در دو روزی که از این حادثه گذشته بود مقامات جمهوری اسلامی به طور مستمر اصابت موشک به هواپیمای مسافربری اوکراین را انکار و تکذیب کرده بودند. حسن رضایی‌فر، مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی حتی روز گذشته با قطعیت اعلام کرد «مستندات متقن» رد ادعای برخورد موشک به هواپیمای بویینگ ۷۳۷ اوکراین موجود است. عمر دروغ در جمهوری اسلامی در نبود پول نفت کوتاه شده. هنوز ۲۴ ساعت از اعلام این خبر نگذشت که بی‌اعتبار شد.
حسین انتظامی، معاون وزیر ارشاد اسلامی با انتقاد از تأخیر در اعلام اصابت موشک سامانه پدافند هوایی ایران به هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین گفت این موضوع مرجعیت رسانه‌های داخلی را به چالش کشید و به رسانه‌های دیگر اعتبار داد. چاره کار علاوه بر عذرخواهی، سپردن مدیریت افکار عمومی به اهل فن است. حق با معاون وزیر ارشاد است. همگی باید استعفا دهند. جلوتر از همه خود او که به عنوان مهندس شیمی مدیریت سیاست‌های سینمایی ایران را در دست دارد.
همزمان با گمانه‌زنی‌هایی در رسانه‌های خارج از کشور درباره احتمال اصابت موشک سپاه به هواپیمای مسافربری اوکراین حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای دولت روحانی و داماد قربانعلی دری نجف‌آبادی پنجشنبه ۱۹ دی در توییتر در تهدید روزنامه‌نگاران ایرانی نوشت:
«به کارگزاران ایرانی‌تبار رسانه‌های فارسی‌زبان هشدار داده می‌شود از مشارکت در جنگ روانی مربوط به هواپیمای اوکراینی و همکاری با ایران‌ستیزان خودداری کنند.»
حسام‌الدین آشنا در زمان قتل‌های زنجیره‌ای معاون ویژه قربانعلی دری نجف‌آبادی وزیر اطلاعات دولت خاتمی بود.
صفحه ۱۴ روزنامه فرهیختگان که گروهی از روزنامه‌نگاران شاغل در رسانه‌های خارج از ایران را به عامل پروپاگاندای دولت آمریکا در ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی متهم می‌کند
روزنامه فرهیختگان در یک گزارش مجعول به قلم حانیه موحدین و محمد حسین نظری و با تیتر «کارگران رسانه‌ای پمپئو را بشناسید» شماری از روزنامه‌نگاران شاغل در رسانه‌های خارج از کشور را به پروپاگاندای سیاسی در جهت اهداف وزارت خارجه آمریکا متهم کرده و از هادی نیلی، بهمن کلباسی، نریمان غریب، احمد باطبی، مسیح علی‌نژاد، شاهد علوی، فرهاد فرحزاد، اشکان منفرد، امیر حسین اعتمادی و کامبیز حسینی و مهدی پرپنچی به طور مشخص نام برده است. این خبرنگاران همان کسانی هستند که حسام‌الدین آشنا، مشاور کنونی رئیس جمهوری و معاون سابق وزارت اطلاعات در دوران قتل‌های زنجیری آن‌ها را تلویحاً تهدید کرده بود.
به جای پاسخگویی در برابر این جوسازی‌های امنیتی و متهم کردن روزنامه‌نگاران صفحه ۱۴ روزنامه فرهیختگان کمتر از ۶ ساعت بعد از انتشار از دسترس خارج شد. روزنامه فرهیختگان در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی است. علی‌اکبر ولایتی بعد از مرگ هاشمی رفسنجانی ابتدا علی محمد نوریان را به سرپرستی دانشگاه آزاد گمارد و سپس به حکم او محمد امین ایمانجانی، مدیر مسئول و صاحب امتیاز فرهیختگان شد. در گام سوم خبرگزاری آنا و ایسکانیوز هم در انحصار ولایتی درآمد. آیا علی اکبر ولایتی، مشاور عالی خامنه‌ای پاسخگوی دروغ‌پراکنی فرهیختگان است، آن هم دقیقاً در روزی که ستاد کل نیروهای مسلح تحت فشار رسانه‌های بین‌المللی حقیقت را افشا کرد؟
آشنا، مشاور فرهنگی روحانی در حوالی ظهر روز جمعه ۲۰ دی ماه یعنی تقریبا در زمانی که جلسه ویژه بررسی سانحه نیز تمام شده بود، در پیام دیگری در توئیتر نوشت:
«به همان میزان که برد موشک‌های ما بازدارندگی ایجاد می‌کند و امنیت می‌آفریند باید برد مواضع و رسانه‌های ما و دقت نقطه‌زنی آنها نیز به همسان با قدرت دفاعی کشور به مصون‌سازی ما بینجامد. دشمن اکنون ما را با موشک‌های نقطه‌زن رسانه‌ای هدف قرار داده است.»
حامد اسماعیلیون، نویسنده و برنده جایزه گلشیری نیز در این پرواز همسر و دختر خردسال خود ری‌را از دست داد. او با انتشار پیامی نوشته بود:
«برای به خاک سپردنِ آرزوهای پریسایم و چشم‌های ری‌رایم عازم تهرانم. در میان ما سه نفر عاشقانه‌های زیادی هست که تا مرگم پیش من می‌ماند و آن را عریان نخواهم کرد. امیدوارم آن روز زودتر برسد. هیچ از چند و چونِ پروازِ اوکراین نمی‌دانم و می‌روم که آن چشم‌های درخشان را به خاک بسپارم. توانِ پاسخ‌گویی به هیچ پیغامی را ندارم و راهیِ هیچستانم. مرا ببخشید.»
چه کسی پاسخگوست؟

قربانیان پرواز هواپیمای اوکراینی‎
بر اساس اطلاعاتی که شرکت هواپیمایی اوکراین از مسافران منتشر کرده ۱۳ تن از کشته‌شدگان زیر ۱۰ سال بودند. دو تن از کشته‌شدگان در سال ۲۰۱۵ متولد شده بودند، یکی از آن‌ها در سال ۲۰۰۶ و یک تن هم در سال ۲۰۱۸ متولد شده بود.
بسیاری از قربانیان با هم خویشاوند بودند. نیمی از قربانیان در سال‌های دهه ۱۹۹۰ متولد شده بودند.
بسیاری از قربانیان این سانحه از ایرانیان مقیم خارج از کشور بودند که برای دیدار با خانواده به تهران سفر کرده بودند. دو زوج جوان هم که به تازگی با هم ازدواج کرده بودند در میان قربانیان حضور داشتند.

منبع:رادیو زمانه