PEZHVAKEIRAN.COM گلوله و عفونت؛ بحران زخمی های اعتراضات آبان ماه
 

گلوله و عفونت؛ بحران زخمی های اعتراضات آبان ماه

خبرگزاری هرانا – در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه در واکنش به افزایش قیمت بنزین، تجمعات اعتراضی در بسیاری از نقاط کشور برگزار شد که در خلال آن شمار زیادی از شهروندان مورد اصابت گلوله های جنگی و ساچمه ای قرار گرفته و زخمی شده‌اند. در برخی از مناطق کشور مجروحین توسط نهادهای نظامی و امنیتی به بیمارستان منتقل شده و با حضور ۲۴ ساعته نیروی انتظامی برای مدتی تحت مداوا قرار گرفته و سپس مراحل بازجویی را طی کرده‌اند. در برخی مناطق دیگر همچون خوزستان مجروحین پس از انتقال به بیمارستان بدون طی کردن مراحل درمانی دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند؛ به همین دلیل برخی از مجروحین در شهرهایی چون سیرجان، اسلامشهر و شهریار تا بیش از ۲۰ روز را بدون مداوا با وجود گلوله در بدن و بروز عفونت سپری کرده‌اند. علیرغم وجود پزشکانی که بدون چشمداشت مالی و با پذیرفتن مخاطرات امنیتی حاضر به درمان مجروحین هستند، تعدادی از مجروحین به دلیل عفونت و باقی ماندن طولانی مدت گلوله در بدن جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اعتراضات اخیر صدها کشته و زخمی برجای گذشته است. هرانا پیش‌تر به موضوع جان باختگان و بازداشت شدگان طی گزارشات متعددی پرداخته بود. گزارش پیش رو حاصل بررسی های میدانی هرانا از زخمی شدگان حوادث اخیر است.

این گروه که آمار مشخصی از آنها وجود ندارد بعضا به مراکز درمانی منتقل و بازداشت شده اند و تعدادی نیز علیرغم جراحات جدی ناشی از گلوله در منازل و مکان هایی که امن در نظر گرفته می‌شود تحت درمان قرار گرفته اند.

هرانا به تحقیقات میدانی و مستندسازی در این رابطه پرداخته است. گزارش پیش رو با محدودیت های امنیتی ناشی از خطر بازداشت افراد تنظیم شده است.

عمده افرادی که هرانا موفق به مستندسازی وضعیت آنان شده است مربوط به مناطق “کرج، اسلامشهر، سیرجان، بهبهان، ماهشهر، قلعه حسن جان و اهواز” بودند.

این افراد بین ۱۹ تا ۳۰ سال سن داشتند. عمدتا از ناحیه پا تیر خورده بودند و هم اکنون با عفونت های جدی روبرو هستند که جان آنان را تهدید می کند.

یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “پیشتر پس از گذشت بیش از بیست روز از اعتراضات، پزشکی معتمد حاضر به درمان هفت تن از مجروحین در کرج شد. این افراد همگی در یک روز در کرج زخمی شده بودند. دو نفر از آنها با گلوله‌های ساچمه‌ای و پنج تن نیز با گلوله‌های جنگی زخمی شده بود. شدت جراحات یکی از این افراد که از ناحیه پای راست و کتف راست زخمی شده بود، به حدی بود که به هیچ وجه توان راه رفتن و حتی رفتن به توالت را هم نداشت. کتف او نیز در روزهای اول زخمی شدن به شدت خونریزی کرده بود و دکتر به او گفته است فقط شانس با او همراه بوده که توانسته زنده بماند”.

بر اساس تحقیقات هرانا، پزشکان فداکار و تعدادی از دانشجویان پزشکی در بسیاری از نقاط کشور حاضر به درمان مخفیانه مجروحان شده اند.

یک منبع مطلع دیگر از استان البرز در خصوص مجروحین به هرانا گفت: “تعدادی از مجروحین مناطقی چون محمدیه، شهریار و اسلامشهر که در اعتراضات طی روزهای ۲۵ تا ۲۷ آبان زخمی شده بودند، به دلیل ترس از بازداشت به بیمارستان مراجعه نکرده بودند؛ این افراد همچنین به دلیل نداشتن تمکن مالی توان پرداخت هزینه بالای پزشک خصوصی را هم نداشتند. مثلا در یک مورد پزشکی که حاضر به مداوای این افراد باشد پیدا شد اما مبلغی که درخواست کرده بود بالا بود و آنها توان پرداختش را نداشتند.

به این ترتیب یکی از مجروحین که ۱۹ ساله بود روزهای اول هفته گذشته در پی عفونت شدید و شدت جراحات جان خود را از دست داد. باقی مصدومین هم وضعیت بهتری نداشتند و تنها با آنتی بیوتیک سعی می‌کردند از عفونت جلوگیری کنند. سرانجام پزشکی حاضر شد بدون دریافت هزینه درمان این افراد را مداوا کند. یکی از آنها از ناحیه گونه با گلوله ساچمه ای زخمی شده و استخوان صورتش صدمه دیده است. عفونت پای یک مجروح ۲۰ ساله نیز به حدی بود که پای او دچار کرم خوردگی شده بود. سایر مجروحین هم بین ۱۹ تا ۲۵ ساله هستند و وضعیت آنها تا حدودی رو به بهبود است. یکی از زخمی ها نیز حدودا ۱۹ سال دارد و مداوای او انجام شده اما تکمیل نشده است، چرا که ساچمه ها در سر، صورت، زیر چشم و گردن او فرو رفته و خارج کردن گلوله ها ممکن نیست”.

تصویر ایوب بهرامیان که پس از زخمی شدن جان باخت

این منبع مطلع از وجود گلوله های جنگی و ساچمه ای در بدن زخمی ها خبر می دهد. گلوله های ساچمه ای عمدتا به ناحیه سینه و صورت معترضان شلیک شده است.

یکی از قربانیان ایوب بهرامیان نام دارد، او که ساکن شهریار بود، در تاریخ ۲۵ آبان ماه به قصد خرید از منزل خود خارج شده بود که هنگام عبور از خیابان از ناحیه ران پا مورد اصابت گلوله قرار گرفته و به کما رفته و در بیمارستان بستری بود. وی سرانجام شب چهارشنبه ۲۷ آذرماه جان خود را از دست داد. آقای بهرامیان متاهل و پدر دو کودک ۵ ماهه و ۴ ساله است.

همچنین یکی دیگر از معترضین که هرانا وضعیت او را بررسی کرده است از فاصله نزدیک مورد اصابت شلیک گاز اشک آور قرار گرفته بود که به دلیل شدت ضربه وارده، دنده های او شکسته شده است.

چند تن از مجروحان شهرستان بهبهان که در بیمارستان تحت مداوا قرار گرفته اند و هویت آنان در اختیار نیروهای امنیتی قرار گرفته است، عبارتند از:

۱. اردشیر امیدی که از هر دو پا مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود.

۲. محمد کامرانی که در اثر اصابت گلوله زانوی خود را از دست داد.

۳. ابراهیم شیخی از روستای اسدآباد بهبهان که مورد اصابت گلوله از ناحیه چشم قرار گرفته است.

۴. ایمان علف چین (ساکن محله خراسانی های بهبهان) که در تاریخ ۲۵ آبان ماه از ناحیه ران پا و دست مجروح شده بود، وی به دلیل وخامت وضعیت به بیمارستان اهواز اعزام می شود اما به دلیل کم کاری بیمارستان بهبهان و خونریزی شدید، پای او از بالای زانو قطع شد. بیمارستان از این شهروند مبلغ ۲۵ میلیون تومان درخواست کرده است که به دلیل عدم توانایی مالی در پرداخت این هزینه تا روز ۱۵ آذرماه از مرخصی وی ممانعت به عمل می آمد تا سرانجام با گرو گذاشتن سند از بیمارستان مرخص می شود. آقای علف چین تنها با برادر خود زندگی می کند و در نانوایی مشغول به کار بود.

۵. مریم پایاب در تاریخ ۲۵ آبان ماه با گلوله جنگی از ناحیه کمر مجروح شد و پس از آن در بیمارستان شهیدزاده بهبهان تحت عمل جراحی قرار گرفت. او سه روز بعد با پرداخت سه میلیون هزینه درمان از بیمارستان مرخص شد. خانم پایاب پنج‌شنبه ۲۸ آذرماه بازداشت شد.

یک منبع مطلع در یکی از بیمارستانهای بهبهان به هرانا گفت “نیروهای امنیتی در مواردی افراد زخمی را به بیمارستان منتقل کردند اما اجازه ثبت هویت و تشکیل پرونده را به کادر پزشکی نمی دادند، آنها حتی در اتاق عمل هم حضور پیدا می کردند و بعد از خارج شدن گلوله از بدن مجروح، او را با خود می بردند و در چند مورد هم اجساد را از بیمارستان خارج کردند.”

همچنین سه تن از بازداشت شدگان بهبهان مجروح بوده و از زمان دستگیری تماسی با خانواده خود نگرفته اند.

شهروند دیگری در بهبهان نیز پس از اصابت گلوله به گردن به کما رفته و هم اکنون در بیمارستانی در اهواز بستری و تحت حفاظت ۲۴ ساعته نیروهای امنیتی قرار دارد. خانواده این مجروح اجازه ملاقات با وی را ندارند.

میثم عدگی پور از خرمشهر، انور مطرودی و عبدالله یماسی شهروندان اهل شادگان نیز در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه مجروح و پس از انتقال به بیمارستان بازداشت شدند.

شهروند دیگری در ماهشهر نیز مورد اصابت گلوله قرار گرفته و هنوز تحت مداوای پزشک قرار نگرفته است و باتوجه به شدت جراحات وارده جان وی در خطر است.

تصاویری از زخمی شدگان حوادث اخیر

یکی از معترضین در قلعه حسن خان که در حال فیلم گرفتن از ضرب و شتم مردم توسط نیروهای امنیتی بوده است، از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود، گلوله با اصابت به زمین کمانه کرده و پای این شهروند را مجروح کرده بود و همین امر از شدت جراحت وی کاسته است. پس از مدتی پزشکی معتمد حاضر به درمان این شهروند شده است.

دو معترض دیگر نیز در شهر سیرجان توسط پزشکی معتمد مورد درمان قرار گرفته اند. این افراد هر دو در ساعات اولیه آغاز اعتراضات آبان ماه در اثر شلیک گلوله به سمت راست شکم زخمی شده بودند.

یک منبع مطلع از شرایط مجروحان در قلعه حسن خان به گزارشگر هرانا گفت: “در شب اول حدود ۶۰ تا ۷۰ تن از مجروحین با ون های نیروی انتظامی به بیمارستان منتقل شده و تحت نظر نیروی انتظامی مورد مداوا قرار گرفته اند.” به گفته این منبع، برخی از این افراد بعد از بازجویی و طی دوره درمان آزاد شده اند.

در شهرهای یاسوج و گچساران نیز تعدادی از معترضان بازداشت شده در زمان بازداشت به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند. در میان این افراد یک پسر جوان حدودا ۳۰ ساله هنگام بازداشت توسط نیروی انتظامی در یاسوج در اثر ضربه باتوم دست چپش از ناحیه مچ شکسته است. به گفته یک منبع مطلع این جوان اهل یکی از روستاهای اطراف شهر یاسوج طی مراحل بازجویی از رسیدگی پزشکی محروم بوده و پس از انتقال به زندان و تا پیش از آزادی با تودیع قرار تنها با قرص های مسکن درد را تحمل کرده بود.

برخی از شاهدان عینی از وجود گلوله های ساچمه ای پلاستیکی علاوه بر گلوله های فلزی در سرکوب اعتراضات تبریز خبر داده اند.

منابع محلی همچنین به هرانا گزارش دادند مجید مجدم فرزند سعید از اهالی سربندر در منطقه ای در شهرستان کارون زخمی شد و سپس در بیمارستان فوت کرد.

به گفته این منابع منصور دریس فرزند جمعه نیز در اثر جراحات عمیق ناشی از اصابت گلوله در منطقه سربندر در بیمارستان جان باخت و روز پنجم آذر ماه شبانه به خاک سپرده شد،

هرانا به دلیل ملاحظات امنیتی و بیم از بازداشت افراد قادر به انتشار هویت یا تصاویر مجروحین نیست اما لازم به تاکید می داند عمده این افراد با خطرات جانی ناشی از عفونت و باقی ماندن گلوله در بدن روبرو هستند.

تصاویری از زخمی شدگان اخیر

لازم به یادآوری است از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ معترضان در واکنش به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف به خیابان آمدند. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در روز اول جمعه ۲۴ آبان ماه در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز روز دوشنبه ۴ آذرماه، آمار بازداشتی های اعتراضات اخیر را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد.

روز سه‌شنبه ۱۲ آذرماه هرانا در رابطه با این اعتراضات نسخه دوم گزارش جمع بندی خود را منتشر کرد. تعداد ۷۱۳۳ بازداشت در جریان اعتراضات حاصل جمع بندی منابع دولتی و غیردولتی در این گزارش مستند شده است؛ هر چند با توجه به گستره اعتراضات و میزان خشونت ها رقم واقعی دستگیر شدگان تا چند برابر این رقم قابل تصور باشد.

در خصوص کشته شدگان این اعتراضات نیز مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه نوع آمار را در نظر گرفته است، آمار نخست که صرفا تخمین های کلی است و منابع آن نهادها یا رسانه های غیردولتی هستند که طی گزارشات مختلفی جمعا از حدود ۴۳۰ کشته در کشور روایت می کنند. روند شناسایی و راستی آزمایی جان باختگان توسط هرانا کماکان ادامه دارد.

همچنین لیست اسامی ۲۲۷ نفر از کشته شدگان که هرانا تا زمان تنظیم گزارش مورد اشاره موفق به گردآوری آن شده است در نسخه دوم گزارش جمع بندی اعتراضات خونین آبان منتشر شده است. از سوی دیگر تعدادی که هرانا مستقلا تا زمان انتشار آن گزارش قادر به راستی آزمایی مستقل شده است ۸۸ تن را در بر می‌گرفت این تعداد در روزهای اخیر افزایش یافته است که بزودی طی گزارشات تکمیلی اطلاع رسانی خواهد شد.

منبع:پژواک ایران