زندانی‌های کارگری ایران، از جمله کارگران و فعالان کارگری و رسانه‌ای هرکدام پنج سال حکم زندان در در دادگاه تجدیدنظر دریافت کردند.

این احکام در حالی صادر شده که رئیس قوه قضاییه، ابراهیم رئیسی، پیش‌تر در رابطه با صدور احکام  سنگین برای زندانی‌های کارگری گفته بود که باید در دادگاه تجدیدنظر منصفانه حکم صادر شود. با این حال تعداد سال‌های اجرایی احکام زندانی‌های کارگری چندان تغییر نکرده و از هفت سال و شش سال حکم اجرایی در دادگاه اولیه به پنج سال حکم اجرایی در دادگاه تجدیدنظر رسیده است.

دادگاه تجدیدنظر غیابی حکم صادر کرده است

سپیده قلیان – دانشجو و فعال کارگری – در صفحه اینستگرام خود نوشت: “تمام ما به صورت کیلویی به پنج سال حبس قابل اجرا محکوم شدیم.”

اسماعیل بخشی، محمد خنیفر، و علی نجفی از کارگران کارخانه نیشکر هفت‌تپه به پنج سال حبس تعزیری محکوم شدند. امیرحسین محمدی‌فرد، ساناز الهیاری، عسل محمدی و امیر امیرقلی، از نشریه گام هم همین حکم را دریافت کرده‌اند. عاطفه رنگریز و مرضیه امیری که روز جهانی کارگر مقابل مجلس دستگیر شده بودند هم به پنج سال زندان محکوم شده‌اند.

روز چهارشنبه ۱۳ آذر ۹۸، ندا ناجی که در روز کارگر به همراه مرضیه امیری و عاطفه رنگریز بازداشت شده بود از سوی دادگاه انقلاب به پنج سال و شش ماه حبس تعزیزی محکوم شد. حکم ندا ناجی اولیه است.

دادگاه‌های تجدیدنظر بدون حضور زندانی‌های کارگری و وکلای آنها برگزار شده است. سپیده قلیان می‌گوید که مسئولان قوه قضایه به زندانی‌های کارگری قول برگزاری دادگاه با حضور خودشان و وکلا را داده بودند و حتی صحبت از برگزاری دادگاه علنی بوده است اما نهایت دادگاه را غیابی برگزار کرده‌اند.

طعم شیرین عدالت رئیسی

امیرحسین محمدی‌فرد، سردبیر نشریه گام، که پس از پوشش مسایل کارگران ایران از جمله اعتراض‌های کارگران هفت‌تپه و فولاد اهواز دستگیر شد در واکنش به حکم‌های تجدیدنظر “از طعم شیرین عدالت برای کارگران” نوشت. اشاره محمدی‌فرد به صحبت‌های رئیس قوه قضائیه، ابراهیم رئیسی است که در مرداد ماه ۱۳۸۸ گفت: “باید مزه شیرین عدالت بر کام مردم بنشیند.”

محمدی‌فرد در توییتر نوشت:

“شعار طعم شیرین عدالت دستگاه قضا برای ما طعم تلخی داشت چون کارگر بودیم، چون صدای مزدبگیران بودیم. کفه‌ ترازوی عدالت برای بی‌گناهان با بی‌عدالتی تمام سخت سنگین است!”

ابراهیم رئیسی پس از اینکه احکام اولیه ۱۸ سال زندان برای برخی از زندانی‌های کارگری از جمله اعضای نشریه گام و سپیده قلیان صادر شد، دستور «بررسی و تجدیدنظر منصفانه» در پرونده فعالان صنفی و کارگری را صادر کرد. این موجب تبلیغات برای رئیس قوه قضاییه شد که با شعار عدالت و مبارزه با فساد بر سر کار آمده بود.

در بخش مبارزه با فساد اما قوه قضاییه هنوز تکلیف امید اسدبیگی را که از مالکان و مدیرعامل پیشین کارخانه نیشکر هفت‌تپه و متهم به فساد مالی‌ست، مشخص نکرده است. اسدبیگی از جانب خود قوه قضایه متهم شده که اختلال ارزی کرده و بیش‌ از ۹۸ میلیون‌ دلار از بانک‌ اقتصاد نوین ارز دولتی گرفته اما بابت آن پول پرداخت نکرد است. از پیگیری پرونده اسدبیگی که به واسطه ارتباط‌ها با سازمان خصوصی‌سازی مالک کارخانه نیشکر هفت‌تپه شده است خبری نیست و او همچنان به قید وثیقه آزاد است.

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه در کانال تلگرام خود به احکام صادر شده برای زندانی‌های کارگری اعتراض کرد و برخورد قضایی با زندانیان کارگری را در کنار رفتار قوه قضاییه با امید اسدبیگی قرار داد:

“عدم پرداخت دستمزد کارگران، تهدید و اخراج آنان، زد و بند مالی و چپاول تسهیلات را تماما اسدبیگی کارفرمای نیشکر هفت‌تپه صورت داده است. در عوض قوه قضاییه به جای محاکمه و مجازات او به کارگرانی که در اثر سیاست‌های اسدبیگی و به بحران کشاندن نیشکر هفت‌تپه و خانواده‌هایشان دچار آسیب شده و برای تامین امنیت شغلی دست به اعتصاب زده‌اند و به حامیان این کارگران که مطالبات آنها را مطرح کرده‌اند، احکام سنگین داده است.”

جزئیات احکام صادرشده در دادگاه تجدیدنظر

بسیاری از نزدیکان زندانی‌ها و خود زندانی‌ها که احکام صادر شده از سوی دادگاه تجدیدنظر را منتشر کرده‌اند نوشته‌اند که جزئیات حکم به آنها ابلاغ نشده است. از جمله امیر امیرقلی نوشته است که حکم را دادگاه به او نداده است اما به وکیل سپیده قلیان حکم را ابلاغ کرده‌اند.

سپیده قلیان نوشته است که او و وکیلش از منشی شعبه ۳۶ دادگاه انقلاب جزئیات احکام را مطالبه کرده‌اند. با اینکه نهایت توانسته‌اند دادنامه کوتاهی به دست بیاورند منشی دادگاه “با توهین و تشر” به سپیده قلیان گفته است که دلیل اینکه جزئیات اعلام نمی‌شود این است که “بازی رسانه‌ای انجام ندهید و فقط میزان قابل اجرای [حکم] را به شما می‌گوییم.”

قلیان در ادامه توضیح داده که در دادنامه کوتاهی که دادگاه انقلاب به او داده در رابطه با حکم صادره نوشته‌اند که اتهام‌های “عضویت در گروه‌های ضد نظام، فعالیت تبلیغاتی و نشر اکاذیب” در مورد سپیده قلیان، امیر امیرقلی، اسماعیل بخشی، امیرحسین محمدی‌فرد، ساناز الهیاری، عسل محمدی و محمد خنیفر “محرز شده است.”

مصداق جرم را گفته‌اند که ” اجتماع و تبانی” است.

در مورد اسماعیل بخشی به همه اینها اتهام توهین به رهبری هم اضافه شده و در نهایت به عنوان جرم تایید شده است.

خانم قلیان در رابطه با احکام صادرشده در مورد عاطفه رنگریز و مرضیه امیری – از دستگیرشدگان روز کارگر مقابل مجلس شورای اسلامی – توضیح داده که  آنها هم هر یک برای “اجتماع و تبانی” پنج سال حکم زندان دریافت کرده‌اند.

مرضیه امیری که روزنامه‌نگار روزنامه شرق است در روز کارگر برای پوشش اعتراض‌های کارگری به مقابل مجلس رفته بود که دستگیر شد. او هنوز به حکم پس از برگزاری غیابی دادگاه تجدیدنظرش واکنش نشان نداده اما چند روز پیش حکم اولیه دادگاه علیه خودش با حکم محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران مقایسه کرد که به تازگی برای قتل همسرش میترا استاد حکم زندان دریافت کرد.

امیری در این رابطه نوشت:

“حکم نجفی به اتهام قتل، نگهداری و استفاده از اسلحه: هفت ونیم سال، شش سال اجرایی. حکم این بنده حقیر به اتهام فعالیت صنفی و خبری: ده و نیم سال، ۶سال اجرایی. همین پارگراف را می‌شود با نام ده‌ها نفر دیگر از فعالان صنفی، زنان، کارگری و معترض به وضع موجود ادامه داد.”

هم سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه و هم سپیده قلیان نوشته‌اند که به احکام صادرشده اعتراض خواهند کرد.

سپیده قلیان نوشته است:

“من هیچ مشروعیتی برای این احکام قائل نیستم و از ابتدا می‌دانستم آزادی موقت ما چیزی جز کارناوال نمایشی برای مسولان نبود. در روزهای آینده اعتراض‌های خود را به هر طریقی مقدور باشد ادامه خواهیم داد.”

حکم‌های اولیه زندانیان کارگری را قاضی مقیسه صادر کرده بود. در روز شنبه ۱۶ شهریور، دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمدرضا مقیسه، اسماعیل بخشی، نماینده کارگران نیشکر هفت‌تپه را به ۱۴ سال حبس که ۷ سال آن قابل اجرا بود و ۷۴ ضربه شلاق و محمد خنیفر، کارگر دیگر نیشکر هفت‌تپه را به ۶ سال حبس که ۵ سال آن قابل اجرا بود محکوم کرد. همچنین سپیده قلیان، امیر امیرقلی، عسل محمدی، امیرحسین محمدی‌فرد و ساناز الهیاری که در ارتباط با اعتراضات هفت‌تپه دستگیر شده بودند را هم به ۱۸ سال زندان محکوم کرد.

قاضی محمد مقیسه، همچنین عاطفه رنگریز را به ۱۱ سال و شش ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق و مرضیه امیری را به ۱۰ سال و شش ماه حبس تعزیری و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم کرده بود.