واکنش‌ها به پیشنهاد عباس عبدی برای استعفای روحانی
استعفای روحانی؛ تنها راه یا انتحار سیاسی؟! 

 
عبدی می‌گوید برخی وزرای دولت نیز به این نتیجه رسیده اند"که با ادامه این حد از تنش دیگر، کاری نمی‌شود کرد. شنیده‌ام که معاون اول رئیس‌جمهور هم، کم‌وبیش به چنین فکری رسیده است."
 
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۲ - ۲۳ آذر ۱۳۹۸

عباس عبدی می گوید استعفای روحانی تنها راه  اوست

فرارو- "ایده انتخابات زودرس" و یا "استعفای حسن روحانی" مباحثی هستند که در روز‌های اخیر از سوی عباس عبدی تحلیلگر و فعال سیاسی اصلاح طلب مطرح شده و واکنش‌های فراوانی در پی داشته است.

به گزارش فرارو، عباس عبدی چندی پیش در یادداشتی در روزنامه اعتماد با اشاره به بالا گرفتن سطح تنش‌های سیاسی در کشور به بررسی راهکار‌های خروج از این وضعیت پرداخت و نهایتا به این نتیجه رسید راه درست برای خروج از بحران موجود برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری است.
 

عبدی چه می گوید؟

به عقیده عبدی "هیچ حکومت و دولتی حتی در شرایط عادی نیز نمی‌تواند و مجاز نیست که با این حد از تنش مدیریت خود را تداوم دهد. در بیشتر نظام‌های سیاسی شیوه‌هایی را برای چنین موقعیت‌هایی پیش‌بینی کرده‌اند."

او معتقد است سه راه بیشتر برای خروج از این وضعیت وجود ندارد. "اول اینکه دولت درصدد کسب رای اعتماد از مجلس باشد تا اگر رای گرفت با اقتدار به کار خود ادامه دهد." عبدی در ادامه عنوان کرد این کار بی فایده است چرا که "مساله اصلی موافقت یا مخالفت مجلس نیست."

این فعال سیاسی اصلاح طلب راه دوم را "تغییر کلی کابینه و آوردن افراد جدید و باانگیزه" دانست، اما در ادامه این راه را نیز بی فایده دانست و افزود "کندی این دولت در انتخاب همکاران، اجرای این برنامه را ممکن است تا مدت‌ها طولانی کند. به علاوه مساله اصلی همکاران نیستند، بلکه شخص رییس‌جمهور مورد نظر است. "

به این ترتیب عبدی راه سوم و مسیر درست را "برگزاری انتخابات زود هنگام" معرفی کرد و نوشت: «انتخاباتی که می‌تواند همراه با انتخابات مجلس انجام شود. مثلا در اردیبهشت ماه یا حتی در اواخر اسفند ماه. همزمانی در انتخابات می‌تواند برآورده‌کننده یکی از خواست‌های قبلی، یعنی تقارن این دو انتخابات باشد."

این فعال سیاسی پس از طرح این پیشنهاد در گفتگو با نشریه صدا به بیان جزییات آن پرداخت. مسئله اصلی این است که لازمه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، "عزل"، "استیضاح" و یا "استعفای" روحانی است.

عبدی می‌گوید برخی وزرای دولت نیز به این نتیجه رسیده اند"که با ادامه این حد از تنش دیگر، کاری نمی‌شود کرد. شنیده‌ام که معاون اول رئیس‌جمهور هم، کم‌وبیش به چنین فکری رسیده است."

او با اشاره به تنش‌های موجود در شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: «اتفاقی را که در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی رخ داد، مسئله ساده‌ای نبینید. این حد از توهین و برخورد و تنش (چه از طرف رئیس‌جمهور با آقای ازغدی و چه بالعکس فرقی نمی‌کند)، غیرممکن و قابل‌تداوم باشد.»

او معتقد است اجرای طرح افزایش قیمت بنزنی از سوی دولت عجیب بوده چرا که دولت "در کوچک‌ترین تصمیمات عادی خود هم مانده و قادر به تداوم آن نیست."

عبدی می‌گوید ایده "برگزاری انتخابات زود هنگام با ایده "خروج از حاکمیت" در دوران اصلاحات تفاوت دارد. چرا که خروج از حاکمیت ایده‌ای "تهاجمی" بود، اما در شرایط کنونی ادامه این وضع، "اصلاً به نفع هیچ‌کس نیست." چرا که "دولت دیگر قادر نیست هیچ تصمیمی بگیرد؛ مگر تصمیمات بسیار خرد که هیچ دردی را دوا نمی‌کند. "

عبدی در پاسخ به این سوال که راهکارش برای انتخابات زودرس چیست؟، گفت: «رییس جمهور می‌تواند استعفا دهد و کنار برود و بعد، تصمیم بگیرند انتخابات زودرس برگزار کنند. البته، در اصل ۱۳۱ قانون اساسی هست که مقام رهبری می‌توانند کسی را به عنوان رییس جمهور معرفی کنند تا زمانی که انتخابات مجدد برگزار شود. معاون اول هم همزمان استعفا دهد تا شایبه دیگری پیش نیاید. این راه هم وجود دارد. فکر نمی‌کنم این پیشنهاد، مشکل حقوقی داشته باشد.»
 
عباس عبدی تاکید کرده است که با استعفای روحانی هیچ تضمینی برای بهبود اوضاع وجود ندارد "بحث این است که از این وضعیتی که به هیچ وجه قابل دفاع نیست، عبور کنیم."

البته پیشنهاد عباس عبدی پیشتر توسط سعید حجاریان دیگر سیاستمدار اصلاح طلب مطرح شده بود. حجاریان با اشاره به اینکه در کشور "حاکمیت دو گانه" وجود دارد، معتقد است شاید «پایان دادن به این معضل، از معبر استعفای رئیس جمهور و برگزاری همزمان دو انتخابات در اسفندماه سال جاری بگذرد تا نتیجتاً، مجلس و دولتی همسو با رؤسای همسوتر بر مصدر امور قرار بگیرند.»

در سال‌های گذشته نیز در مقاطع مختلف این مبحث مطرح می‌شد. به ویژه در سال ۹۶ پس از اعتراضات دی ماه این موضوع بیشتر از جانب رسانه‌های اصولگرا مورد توجه قرار گرفت. اما در آن مقطع روحانی با قاطعیت اعلام کرد که استعفا نخواهد دارد در درون حاکمیت نیز مخالفت‌هایی با این ایده صورت گرفت.

اما حالا اوضاع با سال ۹۶ تفاوت‌های زیادی دارد. دولت دوم روحانی عملا شکست خورده است. اَبَر پروژه این دولت یعنی" برجام" نفس‌های آخرش را می‌کشد و راهکار‌های اقتصادی دولت نیز به نتیجه نرسیده است. فشار خارجی نیز در اوج خود قرار دارد. از همه مهمتر نارضایتی مردم از عملکرد دولت است به گونه‌ای که حتی عده‌ای می‌گویند روحانی حالا منفورترین سیاستمدار تاریخ پس از انقلاب است.

 

واکنش‌ها به پیشنهاد عبدی

پیشنهاد عباس عبدی با واکنش‌های زیادی در فضای سیاسی و رسانه‌های روبه رو شده است. به ویژه اصولگرایان در این باره اظهار نظر می‌کنند. اصولگرایان سعی می‌کنند نشان دهند به شدت با این ایده مخالفند. برخی از آن‌ها معتقدند پیشنهاد عبدی در واقع پوست خربزه اصلاح طلبان زیر پای دولت روحانی است.

سید نظام موسوی از فعالان رسانه‌ای اصولگرای و مدیرمسئول پیشین خبرگزاری فارس امروز در توئیتی درباره بحث "استعفای روحانی"، نوشت: «استعفای مقامات سیاسی عموماً دو دلیل دارد: یا بدلیل ناتوانی در انجام وظایف است یا محدودیت اختیارات. اختیارات آقای روحانی بویژه در حوزه‌های اقتصادی و سیاست خارجی تقریبا از همه روسای جمهور قبلی بیشتر بوده و هست. پس طرح استعفای روحانی از جانب برخی همپیمانان سیاسی او چه دلیلی دارد؟»

در سوی دیگر مهدی محمدی از نویسندگان پیشین کیهان معتقد است "داستان استعفای روحانی را جدی نگیرید" چرا که "قدرت طلب‌تر از این حرفهاست؛ این را هم می‌داند که استعفا در این زمان، بخشی از عملیات براندازی است و بی عقوبت نمی‌ماند. هدف ویرانی طلبان از این بحث هم فقط نپذیرفتن مسئولیت وضع فاجعه بار موجود در آستانه انتخابات است که آن را هم به کاهدان زده اند. "

محمد عبداللهی از فعالان رسانه‌ای اصولگرا نیز به همین تندی به این ایده حمله کرده است. او می‌گوئید: «فشار اصلاح طلبان تندرو برای استعفای روحانی، اگرچه تلاشی برای زیر میز زدن و نجات خود از کارنامه دولت است، اما در واقع تبعیت از دکترین شوک بر اساس مدل عراق و لبنان است که می‌تواند کشور را با یک تلاطم ساختاری روبرو کند. ناآرامی سیاسی که ناآرامی اجتماعی را به دنبال خواهد داشت!»

برخی از اصولگرایان می‌گویند روحانی باید بماند و پاسخگوی عملکردش باشد.

سید یاسر جبرئیلی استعفای روحانی را "انتحار سیاسی" می‌داند. او در این باره نوشته است: «از کسی که همه سرمایه اجتماعی خود را باخته باشد، انتحار سیاسی بعید نیست. به نظر من استعفا اسم رمز یک انتحار در آینده نزدیک است.»

اما در جریان اصلاح طلب نیز طرح استیضاح مخالفانی دارد. عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت اصلاحات و از اعضای شاخص اصلاح طلبان معتقد است "استعفای روحانی" همراهی با "اقتدارگریان" است.

او در توئیتی نوشته است: «درست است که از روحانی ناراحتیم و به او انتقاد داریم و حتی بعضی از رای به او پشیمانیم، اما این دلیل همراهی ما با اقتدارگرایان حاکم بر دولت موازی پنهان نمیشود، اتفاقا زاویه ما با روحانی به دلیل سکوت و گاه همراهی او با آن اردوگاه و تخلف از وعده مقابله با آنان است.»

صادق زیباکلام هم مخالف دیدگاه عباس عبدی برای استعفای روحانی است. به عقیده او با برگزاری انتخابات زودرس شرایط عوض نخواهد شد. زیباکلام افزود "به اعتقاد بنده در اسفندماه تندروترین مجلس بعد از انقلاب تشکیل می‌شود و اگر انتخابات ریاست جمهوری نیز برگزار شود، فردی تندرو‌تر از احمدی نژاد و قالیباف رئیس جمهور خواهد شد. "

منبع:فرارو