بر اساس گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، «سلبی مرندی»، زن ۸۰ ساله، روز پنج‌شنبه هفتم آذر ماه، به دفتر اجرای احکام دادگستری شهر خوی احضار شده و پس از اجرای حکم ۷۰ ضربه شلاق، در وضعیتی نامساعد و در حالی که توانایی حرکتی خود را از دست داده بوده، برای اجرای حکم هشت ماه حبس، به بند زنان زندان این شهر منتقل شده است.

سلبی مرندی، مادر «بهروز زینال‌نژاد» است که در زندان خوی در بند بوده و در این زندان به شکلی مشکوک جان باخته است.

بر اساس خبر منتشر شده در تاریخ ۲۴ دی ماه ۹۷، جسد بهروز زینال‌نژاد روز ۲۳ دی‌ ماه در داخل دستشویی زندان خوی توسط هم‌بندیهای او کشف شد. این زندانی جرایم عادی در اعتراض به موافقت نکردن مسئولان زندان با درخواست مرخصی‌اش، سه روز پیش از مرگ با دوختن لب‌هایش اقدام به اعتصاب غذا کرده بود.

به گفته یک منبع مطلع، مسئولان زندان در آن زمان اعلام کردند که این زندانی با بند کفش اقدام به خودکشی کرده و به زندگی خود پایان داده. از اظهارنظر پزشکی قانونی شهر خوی در مورد علت مرگ بهروز زینال‌نژاد خبری منتشر نشده است.

خانواده این زندانی اما پس از دیدن جسد او ادعای خودکشی با بند کفش را رد کرده و برای پیگیری موضوع به دفتر رئیس زندان مراجعه کرده بودند، اما گفته می‌شود رفتار نامناسب رئیس زندان و قاضی ناظر بر زندان با آنها، منجر به بروز درگیری و تخریب برخی وسائل دفتر زندان شد.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان به دنبال این اتفاق، رئیس وقت زندان و قاضی ناظر بر زندان خوی از این خانواده شکایت کردند و دادگاه عمومی خوی، سلبی مرندی، مادر خانواده و «عاطفه زینال‌نژاد»، دختر خانواده را به ۷۰ ضربه شلاق و ۸ ماه حبس محکوم کرد.

گفته می‌شود عاطفه زینال‌نژاد از معرفی کردن خود به دادگاه تاکنون خودداری کرده است.

حامد فرمند، فعال حقوق بشر، در توئیتر خود درباره این خبر نوشته است:

«فرزندشان از حق رسیدگی پزشکی محروم بود. اعتصاب غذا کرد. در زندان فوت کرد. گفتند خودکشی کرده. خانواده نپذیرفت و پیگیری کرد. خانواده داغدار با مسئولینی که مسئول مرگ فرزنداند درگیر شدند. مسئولین از آن‌ها شکایت کردند. مادر داغدیده ۸۰ ساله، ۷۰ ضربه شلاق خورد و به زندان اعزام شد.»

hamed farmand@ha_fa54

فرزندشان از حق رسیدگی پزشکی محروم بود. اعتصاب غذا کرد. در زندان فوت کرد. گفتند خودکشی کرده. خانواده نپذیرفت و پیگیری کرد. خانواده داغدار با مسئولینی که مسئول مرگ فرزنداند درگیر شدند. مسئولین از آن‌ها شکایت کردند. مادر داغدیده ۸۰ ساله، ۷۰ ضربه خورد و به زندان اعزام شد https://twitter.com/KurdistanHRN/status/1201596989986738177 

Kurdistan Human Rights Network@KurdistanHRN

روز ۷ آذرماه، یک زن ۸۰ ساله به نام «#سلبی_مرندی» به دفتر اجرای احکام دادگستری شهر #خوی احضار شده و پس از اجرای حکم ٧٠ ضربه #شلاق در وضعیتی نامساعد و در حالی که توانایی حرکتی خود را از دست داده، جهت اجرای حکم ۸ ماه حبس به بند زندان این شهر منتقل شده است.http://kurdistanhumanrights.net/fa/?p=10788 

271 people are talking about this

جمهوری اسلامی در حالی از مجازات‌های تحقیرآمیز مانند شلاق استفاده می‌کند که میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات‌های غیرانسانی و موهن از جمله شلاق و اعدام را ممنوع کرده است.